Anonym skriver:
Vi har for nylig været igennem en moderkagebiopsi pga. øget risiko. De første svar var positive, og der var ikke downs syndrom. Nogle dage senere ringede de med de sidste svar, og vores baby har en kromosomfejl, jeg blev så chokeret, at jeg ikke kan huske hvilke kromosomer de sagde, men det er 2 der er forbyttet.
Nu er mit spørgsmål så..... Er der nogen, hvis barn har en kromosomfejl, og hvilken er det? Og hvad har det af betydning for dit barn osv.?
Der er tusindevis af muligheder, nogle betyder intet, andre er uforenelige med liv, og så er der alle varianter der imellem.
Personligt lever jeg med et nært familiemedlem med en kromosomsygdom, som giver udslag i fysisk handicap, sygdommen er diagnosticeret udfra alle andre kriterier end kromosomkortlægningen, da det ikke har været muligt at finde kromosomafvigelsen fra genetikkernes side. Det er formentligt en mutation opstået under graviditeten, men jeg har haft det i baghovedet, at jeg godt kunne være bærer, og jeg har også overvejet at takke ja til genetikkerne, men jeg ville heller ikke vælge børn fra, og risikoen er vurderet meget lille, så er ikke selv testet. Jeg har fået 3 smukke, fantastiske, intelligente og helt igennem raske børn, så jeg er glad og taknemmelig.
Jeg synes, at du skal snakke med fagfolk og få deres vurdering, den værste fjende er uvidenhed
Anmeld