Cat93 skriver:
Hej damer :-)
Er der nogen herinde der er pædagogstuderende som kan hjælpe mig? Jeg er ude i første praktik og skal til at skrive nogle mål ned.. Jeg er lidt på bar bund.. Så ville gerne høre jeres mål for jeres 1. Praktik 
Jeg lavede meget udførlige mål i min første praktik - det er generelt ikke nødvendigt at skrive så meget ned, men måske kan det være lidt inspiration
Jeg var i vuggestue.
Læringsmål 1: Fugleprojekt med fokus på relationsdannelse
Jeg ønsker at lave et projekt med en mindre børnegruppe i alderen +2 år, hvor jeg sætter fokus på årstidens skiften (fra sommer til efterår/vinter) og dermed manglende mad til havens fugle. Jeg vil udvælge børn (2-4) der kan have glæde af hinanden og det at være i en mindre gruppe med større fokus på den enkelte, samt fordybelse. Projektet skal være et udgangspunkt for at skabe relationer mellem børnene og kan også styrke relationen barn/voksen. Derudover er det meningen at den sproglige udvikling skal være i fokus via små samtaler med børnene om hvad der sker når årstiden skifter og fuglene mangler mad. Min rolle i dette projekt skal være at lede/guide børnene til at opdage noget nyt, få et større ordforråd og danne relationer indbyrdes og til mig, den voksne.
Dette vil jeg gøre ved at:
- søge litteratur om naturformidling i børnehøjde, relationsdannelse barn-voksen og barn-barn og den sproglige udvikling hos aldersgruppen ca 2 år
- lave observationer af børnegruppen samt tale med øvrigt personale for at finde frem til de børn der kan få glæde af projektet.
- lave en lille udflugt for at købe fuglemad der senere hænges op ved stuens vindue og på legepladsen således at børnene kan se fuglene og følge med.
- løbende tale om fuglene og fylde fuglemad op, gå ture med den lille gruppe hvor der fokuseres på lignende årstidsbestemte fænomener: sne, nedfaldne blade, is o.lign.
- fokusere på at den oprindelige børnegruppe er med i hele processen for at støtte dem i at de her har noget til fælles.
Læringsmål 2: Selvhjulpenhed
Jeg vil fokusere på selvhjulpenhed blandt de større børn på stuen, samt i det omfang det lader sig gøre for de mindre. Det vil være et løbende fokus over hele praktikperioden hvor jeg vil ligge vægt på at give barnet tid til selv at hjælpe med eksempelvis at tage tøj af eller på. Der skal være tid til at jeg, som værende udenfor normering, kan bruge tid på at barnet fordyber sig i den opgave det kan være at, eksempelvis, tage sutskoene på. Jeg vil have fokus på sprog: tale med barnet/børnene undervejs om hvad barnet gør og hvad kropsdelene hedder.
- læse om udviklingen hos børn i aldersgruppen
- tale med øvrigt personale for at få kendskab til hvor meget børnene selv kan være med til
- se filmen ”Indlært hjælpeløshed” af Lise Ahlmann for at få ideer til hvordan børnene kan blive mere selvhjulpne.
- give mig god tid til at støtte det enkelte barn i at barnet selv skal forsøge at f.eks. hælde mælk op eller tage flyverdragten på
- tage to af de større børn med ud på badeværelset når de skal skiftes så de kan hjælpe og lære af hinanden
Læringsmål 3: Juleprojekt
Jeg vil, i løbet af december, lave et løbende projekt hvor jeg laver juleaktiviteter med børnene, styrker relationen barn-voksen, samt skaber et rum til koncentration og fordybelse.
- opdele børnene i mindre, aldersopdelte, grupper hvor der, aldersbestemt, laves forskellige ting. Hver af disse grupper kan bestå af 2-3 børn der således får en dag med juleprojektet, mens de øvrige børn laver andre ting.
- lave aktiviteter som f.eks. julepynt, synge julesange, tale om jul, lave små gaver, lave dej der udstikkes til kager el.lign.
- fokusere på at formålet ikke er at producere et decideret juleprodukt men derimod at introducere en kulturel højtid, styrke relationen barn/voksen, styrke finmotorikken ved visse af aktiviteterne, styrke sprog og udvide ordforråd samt at lave aktiviteter der matcher de forskellige aldersgrupper.
- lave projektet i et andet lokale end der hvor de øvrige børn er, således at der er ro til de børn, og den aktivitet, der fokuseres på. Der skal være plads til koncentration.
- søge information om aldersegnede aktiviteter
Læringsmål 4: Forældresamarbejde
Dette er et mere personligt læringsmål der løber over hele min praktikperiode. Jeg vil fokusere på at skabe god kontakt til forældrene og være synlig selvom jeg ikke altid er der i yderperioderne hvor børn hentes/afleveres.
- være opmærksom og nærværende
- fortælle om egne oplevelser med deres børn ved eksempelvis at inddrage de projekter jeg laver med børnene i samtalen
- gøre mig synlig ved at lave plancher med billede og tekst om hvad jeg laver med børnene på stuen (ex: fugleprojekt + juleprojekt)
- læse litteratur om emnet
- observere øvrige personales kontakt med forældre og diskutere emnet med min vejleder.
Derudover vil jeg reflektere over hvilke særlige forhold samt fordele/ulemper der gør sig gældende i denne integrerede institution, mht forældresamarbejde i afleveringssituationen om morgenen hvor alle børn afleveres i hovedhuset. I denne sammenhæng vil jeg:
- observere det øvrige personale i disse afleveringsstunder
- tale med personaler og min vejleder om emnet