hvad er regle med udlejning af privat udlejer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.420 visninger
11 svar
0 synes godt om
6. august 2009

trolden

Stod lige midt i min madlavning da jeg kom til at tænke på, hvor lang tid at jeg endelig kunne bor her.
jeg bor privat, og i min lejekontrakt står der godt nok at det er ubegrænse menj€ eg kan huske at hun sage noget om at normalt udlejer man for en årrække ad gangen, nogle som ved hvor lang den årrække er??

kan ikke huske om det er 1 eller 2 år ad gangen......

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2009

Findusinde

Hehe, det er de mærkeligste ting man kan komme til at tænke på når man laver mad..

Hmm, personligt at jeg altid boet ved private udlejere inden vi købte huset. Og jeg har aldrig hørt at man lejer det for en årrække..

Der er vist noget med at hvis udlejeren opsiger dig, så skal det gøres laaang tid i forvejen.. Men at du som lejer har f.eks. 3 mrds opsigelse..

Anmeld

6. august 2009

SmørBlomstens Mor

Hvis der står ubegrænset, ja så kan du vel bo der ubegrænset

Jeg har skrevet under på en lejekontrakt på 2 år, når de er gået skal jeg finde en ny bolig eller skrive under på en ny  

Han har gjort det således fordi den tidligere lejer ikke betalte husleje i 18 måneder og det var så længe det tog ham at få hende på gaden  

Anmeld

6. august 2009

Ni-ko-li-ne

hvis der ikke er begrænsning på i lejekontrakten så er det ubegrænset! :0)

Anmeld

6. august 2009

Mira0911

Hvis udlejeren siger at man kan bo der end bestemt årrække, så er hedder det vel begrænset periode... ellers derudover, ubegrænset...

Anmeld

6. august 2009

Vingummien

hvis der ik står noget i kontrakten skulle der ik være noget, for så er der ik blevet lavet en aftale om det. Og du skal informeres hvis det kun er for en perioede kontrakten er på.

Men man kan lave det, men du kan lave det for 1 år 2år osv, vi kiggede engang på en hvor det var 5 år, så tror det er lidt op til dem der udlejer hva de vælger. Men er jo mange der sætter et år el 2 år på hvis nu de vil sælge det.

Anmeld

6. august 2009

Skouboe

Som udgangspunkt skal det stå i lejekontrakten hvis det er en tidsbegrænset leje, og hvis det ikke står i din, så er lejeperioden ubegrænset..

Årsagen til at folk ofte laver kontrakterne tidsbegrænsede til 2 år, er at efter 2 år kan du risikere at have genhusningspligt overfor lejeren, dvs. de kan være svære at komme af med. Hvis din udlejer ikke har skrevet det i din kontrakt, er du rigtigt godt beskyttet af lejelovgivningen, bl.a. kan du kun opsiges i meget specifikke situationer, fx restance, eller udlejer skal selv flytte ind i lejemålet.

Læs mere her: 

http://www.ism.dk/Temaer/By-bolig/Privat-udlejning/flytning/fraflytning/Sider/Start.aspx

Anmeld

6. august 2009

SaNiNa

Da du bor til leje hos en privat kan ved kommende kun sige dig op hvis den selv ønsker at bebo ejendommen. og hvis det skulle sker er der et år opsigelse

og når der står på din lejekontrakt at det er begrænsede så er det ubegrænsede så kan du kun smides ud hvis du ikke har betalt husleje i 3 måneder i træk eller pga vold/trusler eller klager fra andre i ejendommen.

Så tag du det bare rolig du kan bo der lige så længe du vil

Anmeld

6. august 2009

ekzunz

Sanne og Nicklas skriver:

Da du bor til leje hos en privat kan ved kommende kun sige dig op hvis den selv ønsker at bebo ejendommen. og hvis det skulle sker er der et år opsigelse

og når der står på din lejekontrakt at det er begrænsede så er det ubegrænsede så kan du kun smides ud hvis du ikke har betalt husleje i 3 måneder i træk eller pga vold/trusler eller klager fra andre i ejendommen.

Det passer altså ikke helt. Første gang huslejen ikke er indbetalt senest 4. eller 5 bankdag i md., kan man sende et påkrav hvor man skriver at huslejen skal være indbetalt senest x antal dage (fx. 5 eller 7) og hvis pengene ikke bliver betalt kan man sende en opsigelse hvor man beder lejer om at fraflytte inden x antal dage - og hvis de ikke gør det kan man anmelde sagen til fogedretten. Man har altså ikke 3 mdr. at løbe på - man har nærmere 3 uger.

At foged-retten så er så langsom at man reelt kan bo i 1/2 år inden man bliver sat på gaden er så en anden sag....

Rikke - som har udlejet et hus og forsøgt at sætte en lejer på gaden....

Anmeld

7. august 2009

MetteT

Sanne og Nicklas skriver:

Kommer lidt an på hvordan det er lejet ud...
Vi har en lejlighed på vores overetage, som vi i lejekontrakten lejer ud som 2 værelser med bad og så kan vi altså sige farvel med 3 mdrs opsigelse.. (hvis vi selv ska bruge det) Men havde vi lejet det ud som lejlighed var der et års opsigelse..

Knus Mette

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.