økonomisk uansvarlig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2014

dpb

Nr. 4 på vej skriver:

Hej

Jeg har brug for både at få lidt luft omkring denne problematik og så høre hvad andre mener om denne situation!

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, men prøver mig frem.

Jeg mødte min nuværende kæreste sidste sommer. Alt ting gik meget stærkt, både at blive kærester, have en dagligdag sammen og ja, nu venter vi barn sammen (er 21 uger henne) Vi har hver især børn fra tidligere forhold.

Mit problem er nu at jeg har opdaget at han er total økonomisk uansvarlig og han forstår vitterligt ikke at det er så problematisk, -han siger at det jo bare er penge.

Vores økonomiske situation er at han er arbejdsløs på kontanthjælp efter at hans uddannelsesforløb sluttede brat. Men kunne ikke umiddelbart få kontanthjælp før han havde hævet sin pensionsopsparing. Hvilket han gjorde og skulle udelukkende leve af den i ca. 4 måneder før at han kunne få kontanthjælp. I den periode levede han over evne, brugte rub og stub, uden at betale sine regninger til lejlighed, el osv. Ja, jeg nævnte tidligere at vi har en dagligdag sammen, hvilket der stemmer, men samtidig stadig har sin lejlighed. Jeg sagde flere gange at han skulle huske at betale sin husleje og øvrige udgifter. Det gjorde han så ikke, i stedet levede vi som konger i et par måneder indtil pengene var brugt. Jeg sagde at vi så måtte leve af min indkomst alene indtil han igen fik penge. Hvilket jeg selv anså som rimmeligt eftersom jeg også nød godt af de penge. Det skal lige siges at jeg er studerende på SU og SU-lån og et fritidsjob ved siden af, hvilket ikke giver så meget.

I et par måneder betalte han ikke sin husleje, og el hvilket resulterede i at elselskabet lukkede for strømmen. Fortsat kunne han ikke betale sin husleje og jeg havde en kammerat der manglede akut et sted at bo, så vi aftalte at han kunne bo i lejligheden mod at betale husleje, el og vand i de måneder han ville bo der. Så fik min kæreste ikke yderligere restancer for ikke-betalt-husleje osv.

Før min kammerat kunne flytte ind skulle strømmen åbnes. Men i stedet for kun at betale de 160 kr. den ubetalte regning lød på, ville el-selskabet have et depositum fordi han var registreret i RKI. Denne regning lød på 4600 kr. hvilket han ikke havde og måtte så gå hen og få pengene tilbage for den barnevogn vi havde købt. Han fik i alt 7300 kr. og betalte el-selskabet og brugte resten af pengene i løbet af en uge på??? De blev i hvert fald ikke brugt på fælles underhold selv om jeg forsørgede os alle, inc. ham. 

Desuden købte han en iPhone 5s på afbetaling til hans søn i mit navn. Hvilket vil sige at vi(jeg) har en yderlig udgift på 500 kr. om måneden, velvidende om at jeg dårligt kan få pengene til at slå til, mens han ingenting bidrager med økonomisk.

Desuden havde vi aftalt at han skulle afdrage sin gæld til boligselskabet lige så snart at han igen fik penge og at han skulle gøre det over to gange. Han skylder to måneders husleje. Og inden da skulle han kontakte boligselskabet og indgå en aftale om dette så han ikke mistede lejligheden. (min kammerat bor der jo) Det har han ikke gjort og i stedet er der kommet en skrivelse fra en advokat, hvori der står at han hvis han betaler det skyldige beløb og de omkostninger der er forbundet med sagen(3000 kr. oveni) så vil boligselskabet genoverveje hans lejemål. Igen bad jeg ham om at reagere og ringe til denne advokat, hvilket han ikke har gjort og nu har han fået brev om at han skal i fogedretten her sidst i denne måned. Samtidig betaler han heller ej de huslejepenge han får fra min kammerat og siger at han gør det senere.

Jeg er så vred, frustreret, ked af det og alt muligt jeg slet ikke kan sætte ord på.

Jeg har sagt til ham at jeg synes at han er uansvarlig og at det ikke kun går ud over ham selv, men også os andre, den nye baby der er på vej, mine børn, sine børn og mig. Jeg føler mig så trådt på, jeg prøver virkeligt at få økonomien til at hænge sammen, mens han bare skider på det ved at bruge penge han ikke har (mobilen til hans søn) og så de yderligere restancer der kommer på de ubetalte regninger, og så selvfølgelig regningerne i sig selv.

Kan slet ikke se en ende på det. Når jeg konfronterer ham med det siger han bare at jeg sætter tingene i et overdrevet perspektiv og at jeg skal tage det roligt og at han har styr på det. Jeg ved virkelig ikke hvordan en fremtidigt familieliv med ham ser ud. Jeg tænker ikke kun på den konkrete situation, men også hans holdning, og perspektiv på økonomi.

Jeg har sagt til ham at han ikke kan være det bekendt og at han faktisk er ved at etablere en ny familie og at i den forbindelse mangler vi alt til baby... Jeg har selv købt en lift for penge jeg fik fra min onkel og min mor. Sådan som det ser ud nu kommer jeg til at betale for alle anskaffelser til babyen og ved ikke hvor jeg skal finde de penge og det er jo trods alt ikke min familie der skal have barn.

Kom gerne med jeres råd, tilkendegivelser, moralsk støtte... Er sgu snart banket så langt ned under gulvbrædderne at jeg ikke kan få luft.

Kh Nr. 4 på vej

Sikke en øv-situation  

Nu skriver du ikke noget om jeres alder, men han lyder meget umoden, med det syn på penge og forpligtigelser!

Jeg ville personligt ikke kunne leve sådan, jeg har et meget stort behov for at have styr på økonomien og ville slet ikke kunne forlige mig med en der slet ikke havde samme holdning til at betale sine regninger til tiden osv.

Jeg forstår dog ikke helt det køb af mobil i dit navn havde du givet lov til det eller hvordan?? for det burde ikke kunne ske uden du har "givet lov" eller adgang til de nødvendige oplysninger... var sammen med en lignende type dengang jeg var 18år, men det holdt bestemt heller særlig ikke længe...

Havde det ikke været for din nuværende graviditet havde jeg sagt ud med ham, og det kunne ikke gå for hurtigt! Men det at du er gravid komplicere det jo en del, men du må gøre op med dig selv om du har lyst til at forsørge ham og hans overforbrug i det lange løb... for han lyder ikke som en der tager penge seriøst på nogen måde og tror at man bare kan gøre som det passer en... hvilket ikke er helt kompatibelt med en ordentligt og ansvarsfuldt voksenliv...

Håber det bedste for dig/jer

Qnuz

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2014

Mum33

Book et møde i banken for jer begge. Få lagt en plan - og bevar seperat økonomi !!! Lav en budgetkonto som automatisk trækker penge fra hans konto, og giv ham så et hævekort - ikke dankort. Luk for telefonen til hans søn, og i det hele taget træk en tydelig grænse. Ellers kan du komme til at hænge på en stor gæld (ring evt og forklar situationen til jeres bankrådgiver. Måske hun kan hjælpe, ved ikke at bevillige overtræk mm.) 

held og lykke

Anmeld

14. marts 2014

AnonymMor

Nr. 4 på vej skriver:

Hej

Jeg har brug for både at få lidt luft omkring denne problematik og så høre hvad andre mener om denne situation!

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal starte, men prøver mig frem.

Jeg mødte min nuværende kæreste sidste sommer. Alt ting gik meget stærkt, både at blive kærester, have en dagligdag sammen og ja, nu venter vi barn sammen (er 21 uger henne) Vi har hver især børn fra tidligere forhold.

Mit problem er nu at jeg har opdaget at han er total økonomisk uansvarlig og han forstår vitterligt ikke at det er så problematisk, -han siger at det jo bare er penge.

Vores økonomiske situation er at han er arbejdsløs på kontanthjælp efter at hans uddannelsesforløb sluttede brat. Men kunne ikke umiddelbart få kontanthjælp før han havde hævet sin pensionsopsparing. Hvilket han gjorde og skulle udelukkende leve af den i ca. 4 måneder før at han kunne få kontanthjælp. I den periode levede han over evne, brugte rub og stub, uden at betale sine regninger til lejlighed, el osv. Ja, jeg nævnte tidligere at vi har en dagligdag sammen, hvilket der stemmer, men samtidig stadig har sin lejlighed. Jeg sagde flere gange at han skulle huske at betale sin husleje og øvrige udgifter. Det gjorde han så ikke, i stedet levede vi som konger i et par måneder indtil pengene var brugt. Jeg sagde at vi så måtte leve af min indkomst alene indtil han igen fik penge. Hvilket jeg selv anså som rimmeligt eftersom jeg også nød godt af de penge. Det skal lige siges at jeg er studerende på SU og SU-lån og et fritidsjob ved siden af, hvilket ikke giver så meget.

I et par måneder betalte han ikke sin husleje, og el hvilket resulterede i at elselskabet lukkede for strømmen. Fortsat kunne han ikke betale sin husleje og jeg havde en kammerat der manglede akut et sted at bo, så vi aftalte at han kunne bo i lejligheden mod at betale husleje, el og vand i de måneder han ville bo der. Så fik min kæreste ikke yderligere restancer for ikke-betalt-husleje osv.

Før min kammerat kunne flytte ind skulle strømmen åbnes. Men i stedet for kun at betale de 160 kr. den ubetalte regning lød på, ville el-selskabet have et depositum fordi han var registreret i RKI. Denne regning lød på 4600 kr. hvilket han ikke havde og måtte så gå hen og få pengene tilbage for den barnevogn vi havde købt. Han fik i alt 7300 kr. og betalte el-selskabet og brugte resten af pengene i løbet af en uge på??? De blev i hvert fald ikke brugt på fælles underhold selv om jeg forsørgede os alle, inc. ham. 

Desuden købte han en iPhone 5s på afbetaling til hans søn i mit navn. Hvilket vil sige at vi(jeg) har en yderlig udgift på 500 kr. om måneden, velvidende om at jeg dårligt kan få pengene til at slå til, mens han ingenting bidrager med økonomisk.

Desuden havde vi aftalt at han skulle afdrage sin gæld til boligselskabet lige så snart at han igen fik penge og at han skulle gøre det over to gange. Han skylder to måneders husleje. Og inden da skulle han kontakte boligselskabet og indgå en aftale om dette så han ikke mistede lejligheden. (min kammerat bor der jo) Det har han ikke gjort og i stedet er der kommet en skrivelse fra en advokat, hvori der står at han hvis han betaler det skyldige beløb og de omkostninger der er forbundet med sagen(3000 kr. oveni) så vil boligselskabet genoverveje hans lejemål. Igen bad jeg ham om at reagere og ringe til denne advokat, hvilket han ikke har gjort og nu har han fået brev om at han skal i fogedretten her sidst i denne måned. Samtidig betaler han heller ej de huslejepenge han får fra min kammerat og siger at han gør det senere.

Jeg er så vred, frustreret, ked af det og alt muligt jeg slet ikke kan sætte ord på.

Jeg har sagt til ham at jeg synes at han er uansvarlig og at det ikke kun går ud over ham selv, men også os andre, den nye baby der er på vej, mine børn, sine børn og mig. Jeg føler mig så trådt på, jeg prøver virkeligt at få økonomien til at hænge sammen, mens han bare skider på det ved at bruge penge han ikke har (mobilen til hans søn) og så de yderligere restancer der kommer på de ubetalte regninger, og så selvfølgelig regningerne i sig selv.

Kan slet ikke se en ende på det. Når jeg konfronterer ham med det siger han bare at jeg sætter tingene i et overdrevet perspektiv og at jeg skal tage det roligt og at han har styr på det. Jeg ved virkelig ikke hvordan en fremtidigt familieliv med ham ser ud. Jeg tænker ikke kun på den konkrete situation, men også hans holdning, og perspektiv på økonomi.

Jeg har sagt til ham at han ikke kan være det bekendt og at han faktisk er ved at etablere en ny familie og at i den forbindelse mangler vi alt til baby... Jeg har selv købt en lift for penge jeg fik fra min onkel og min mor. Sådan som det ser ud nu kommer jeg til at betale for alle anskaffelser til babyen og ved ikke hvor jeg skal finde de penge og det er jo trods alt ikke min familie der skal have barn.

Kom gerne med jeres råd, tilkendegivelser, moralsk støtte... Er sgu snart banket så langt ned under gulvbrædderne at jeg ikke kan få luft.

Kh Nr. 4 på vej

først vil jeg lige sige at jeg ikke har læst de andre kommentarer så noget er sikker blevet nævnt. 

men wow  undskyld mig men han er da en klovn  havde det været mig havde jeg helt klart overvejet det forhold... dermed ikke sagt i bare skal gå fra hinanden men der skal da vist ske en del ændring for i kan fungerer sammen som en ansvarlig børnefamilie..

Jeg vil råde jer til at gå i jeres bank og få styr på den økonomi.. hvis i ikke kan styre den så kan de. Forstå mig ret siger ikke du ikke kan styre det men det er bare umuligt for dig at styre noget som helst når modparten bruger rub og stub. 

Det bedste ville nok være at få helt fælles økonomi og så få alle jeres faste udgifter såsom husleje, el, osv til at kører over en budgetkonto så i ikke skal tænkte på om det bliver betalt hver mdr.. så bliver det automatisk trukket hver d 1. 

Så kan i evt få banken til at udregne jeres rest penge når alt er betalt og få dem fordelt ud på 4 uger så i modtager f.eks hver fredag et fast ugentlig beløb så i køber mad osv til en uge ad gangen.. på den måde er i sikret at i har penge til hele mdr. og så er der ikke nogle penge at bruge på alt muligt for din kæreste.. 

en ide ville også være at det kun er dig der har et credit kort så du styre uge pengene så han ikke bruger jeres madpenge på sjov. og vil også råde jer til ikke at have et dankort der kan overtrækkes på. men et creditkort hvor man kun kan bruge det er der disponibelt. 

Og så skal du helt sikkert banke i bordet og sige til han at hvis ikke snart han ændre sig på det punkt så kan i ikke fungere som familie da du ikke vil risikerer at jeres børn skal bo uden tag over hovedet pga han heller vil købe ting til sig selv istedet for at betale sine regninger 

Anmeld

14. marts 2014

AnonymMor

Dobbelt

Anmeld

17. marts 2014

Nr. 4 på vej

Tusind tak alle sammen for jeres input. Det har/er til stor hjælp.

Samme dag som jeg skrev dette indlæg og læste jeres kommentarer til situationen fik vi sat os ned og fandt en løsning, som jeg håber vil fungere for os begge.

Kort fortalt så har jeg stort set sat ham under administration, hvor jeg styrer økonomien med de månedlige regninger, også til hans lejlighed. Og hvad der er tilbage af hans penge er hvad han bidrager med indtil gælden er afdraget. Desuden ved han egentligt godt hvad det koster at handle ind da vi som oftest gør det sammen. Men har da sat nogle tal på madbudgettet. Og så har jeg aftalt et bankmøde med min bankrådgiver hvor min kæreste tager med, så han igen kan se sort på hvidt hvilke omkostninger der er forbundet med at bo her. Så håber at det får ham til at blive mere bevidst og ansvarsfuld asap. Og vi flytter først permanent sammen når jeg kan stole på ham rent økonomisk...

Ang. mobiltelefonen, som mange har spurgt ind til, så havde vi lavet en aftale om at oprette et abonnement til sønnen når økonomien blev bedre, altså når han var færdig med at betale sin gæld. Hvilket han så ikke overholdt. Og jo man kan godt købe en mobil og oprette et abonnement hvis bare man har vedkommendes cpr-nr. Jeg mener dog ikke dette er lovligt.

kh

Anmeld

17. marts 2014

SandraXOXO

Har kun et råd, smid ham væk. Helt væk. Jeg har en fin gæld på 150 tusind pga sådan en klovn. Det startede jo også bare med at han 'glemte' at betale hist og pist, og brugte pengene på andre ting så jeg måtte redde ham og ind imellem sælge mine ting for at få mad på bordet fordi han absolut ville bruge 5000 på ham selv. Men jeg elskede ham, og var naiv. Satte ovenikøbet mit navn på to store lån og håbede han ville ændre sig, pengene brugte han på sig selv. Og gæt hvem der skal betale det tilbage? For når han ikke vil, hænger jeg på det. Og han 'glemmer' det jo stadig den dag i dag. Kom væk, så hurtigt du kan.

Anmeld

25. marts 2014

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

til dig..

Jeg håber, at jeres løsning virker, og han bliver mere ansvarlig!

Anmeld

25. marts 2014

Troldemommi

SandraXOXO skriver:

Har kun et råd, smid ham væk. Helt væk. Jeg har en fin gæld på 150 tusind pga sådan en klovn. Det startede jo også bare med at han 'glemte' at betale hist og pist, og brugte pengene på andre ting så jeg måtte redde ham og ind imellem sælge mine ting for at få mad på bordet fordi han absolut ville bruge 5000 på ham selv. Men jeg elskede ham, og var naiv. Satte ovenikøbet mit navn på to store lån og håbede han ville ændre sig, pengene brugte han på sig selv. Og gæt hvem der skal betale det tilbage? For når han ikke vil, hænger jeg på det. Og han 'glemmer' det jo stadig den dag i dag. Kom væk, så hurtigt du kan.

Føj  Sådan en skiderik 

Monica 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.