tankeeksperiment - vores samfund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

844 visninger
13 svar
2 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. marts 2014

serinasmor

Inspireret af den debat der kører for tiden - ikke bare her men også i medierne... Bare for nysgerrighedens skyld

Lad os antage at vores samfund blev lavet om i morgen.

Hvis regeringen blev væltet af pinden og en kommunistisk hersker styrede landet frem over...

Alle arbejdsgivere indbetalte lønsum til staten.
Alle fik deres løn fra staten og alle fik den samme løn uanset stilling anciennitet og antal arbejdstimer.

Alle der fik barn har ret til et års barsel og derefter en 20 timers stilling i virksomheden -til samme løn- indtil barnet kom i skole.

Alle unge uddannede uden børn havde 45 timers uger.

Alle med skolebørn havde 35 timers uger.

Alle med alle børn over 16 havde 45 timers uger til de fyldte 60 og derefter 37 timer til 65.. og på nedsat tid derefter indtil 80 (eller hvornår man derefter selv har lyst til at stoppe)

Ville du så foretrække den samfundsmodel ?

Eller ville du ønske dig mere tid til arbejde?

Begrund gerne -du kan være anonym

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2014

Maria-s

Synes meget af det lyder fornuftigt med det omkring arbejdstimer. MEN kommunistisk styre og staten der ejer alle virksomheder og udbetaler al løn? Holder overhovedet ikke og ville slet ikke kunne fungere. Det hele ville blive så ineffektivt at landet ville gå bankarot inden længe 

Næææ synes mere at man skal arbejde på at udvikle forretningsmodeller, hvor det er muligt at have flere deltidsansatte, således at de med små børn har mulighed for at få disse Jobs. Mht til løn, jamen så er det jo vores eget ansvar at spare op til dette/ få ned i løn. Vi (løodtagerne) skal lære at vi ikke både kan blæse og have mel i munden. Vi kan ikke både have et kæmpe privatforbrug og kræve der er råd til dyre biler og rejser og samtidig forlange at kun skulle arbejde fx 25 timer. Vi må også selv tage ansvar. Det skal staten ikke gøre for os. Vi er jo voksne mennesker med egen hjernefunktion 

Anmeld

13. marts 2014

serinasmor

Maria-s skriver:

Synes meget af det lyder fornuftigt med det omkring arbejdstimer. MEN kommunistisk styre og staten der ejer alle virksomheder og udbetaler al løn? Holder overhovedet ikke og ville slet ikke kunne fungere. Det hele ville blive så ineffektivt at landet ville gå bankarot inden længe 

Næææ synes mere at man skal arbejde på at udvikle forretningsmodeller, hvor det er muligt at have flere deltidsansatte, således at de med små børn har mulighed for at få disse Jobs. Mht til løn, jamen så er det jo vores eget ansvar at spare op til dette/ få ned i løn. Vi (løodtagerne) skal lære at vi ikke både kan blæse og have mel i munden. Vi kan ikke både have et kæmpe privatforbrug og kræve der er råd til dyre biler og rejser og samtidig forlange at kun skulle arbejde fx 25 timer. Vi må også selv tage ansvar. Det skal staten ikke gøre for os. Vi er jo voksne mennesker med egen hjernefunktion 

Hehe

Det var en god pointe

Jeg har bare tænkt over det lige siden debatten begyndte - og personligt ville jeg savne mit job. Jeg ville helst ikke gå for meget ned i timer egentlig - men jeg går så heller ikke kun på job for pengenes skyld ( og ja det lyder måske kynisk på en familiedebar side )

Anmeld

13. marts 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg ville aldrig foretrække en samfundsmodel baseret på en kommunistisk hersker - så nej tak. Og jeg tror heller ikke på ens løn til alle, uanset uddannelse og stilling. Jeg tror derimod på, at vi med held kunne gøre det mere attraktivt at få børn i en yngre alder og at omfordele arbejdstiden i visse perioder af livet, men aldrig under de forhold, du ridser op her. 

Anmeld

14. marts 2014

serinasmor

Mor og meget mere skriver:

Jeg ville aldrig foretrække en samfundsmodel baseret på en kommunistisk hersker - så nej tak. Og jeg tror heller ikke på ens løn til alle, uanset uddannelse og stilling. Jeg tror derimod på, at vi med held kunne gøre det mere attraktivt at få børn i en yngre alder og at omfordele arbejdstiden i visse perioder af livet, men aldrig under de forhold, du ridser op her. 

Det er ridset op på den måde, fordi det var den eneste måde hvorpå jeg kunne se at en sådan arbejdsfordeling kan lade sig gøre. Eksperterne kommer ikke rigtigt med nogle måder til hvordan det skal lade sig gøre.

Hvordan kunne du tænke dig det hang sammen, hvis du skulle bygge dit eget samfund

Anmeld

14. marts 2014

lineog4

Der er jo meget i dit indlæg som lige skurer i ørene; kommunisme, borgerløn osv og en del som jeg gerne ville overveje muligheden af: omfordelingen af arbejdstiden fx.

Borgenløn i stedet for fx kontanthjælp, hvor man som borger er sikret en minimumsløn uden en masse krav. Hmm det er jeg egentlig fortaler for, men samtidig er jeg også bange for man taber nogen på gulvet ved ikke at presse dem lidt, og ved det kan være en sovepude for samfundet: vi giver dem jo penge så vi behøver ikke gøre mere. Men ja er fortaler for borgerløn, men ikke hvor hele din lønsum går tilbage til staten, alt det du tjener ved siden af borgerlønnen er dine penge.

Kommunistisk styre som set i Sovjetunionen og Kina - nej det ville jeg aldrig stemme for, men synes der er aspekter af kommunismen i teorien som man kan forsøge at implementere i vores samfundsmodel.

Omfordelingen af arbejdstimer. Hvorfor sige blankt nej, men præcis hvordan og hvorledes skal der en masse kloge hoveder til at regne ud. Hvem ved måske burde alle arbejde mindre så der var plads til flere på arbejdsmarkedet. Jeg personligt er glad for vi prioriterede efter nummer 4 at jeg kunne gå ned i tid og have en fridag om ugen med de små og hvor jeg kan hente de andre tidligt - jeg har også behov for tid med mine børn og ikke kun den tid der ligger sent på eftermiddagen. Kunne vi økonomisk klare det gik jeg gerne længere ned i tid.

Anmeld

14. marts 2014

Anitta Kristiansen

Godt med timerne Ja, det andet nej. Vil derimod syges det skulle være muligt med 'lån' at man som forældre får udbetalt mere jo mindre de er så du kan gå hjemme mere. Men at de penge skal betales tilbage løbende . Altså der vil ikke blive trukket renter og det der bliver trukket tilbage sker før lønnen er udbetalt. Så er der mulighed for at gå mere hjemme med små børn og du vil automatisk arbejde mere senere for at tjene mere, så du stadig kan have det behageligt. men vil være dyrt for staten til at starte med

Anmeld

14. marts 2014

ano14316

serinasmor skriver:

Det er ridset op på den måde, fordi det var den eneste måde hvorpå jeg kunne se at en sådan arbejdsfordeling kan lade sig gøre. Eksperterne kommer ikke rigtigt med nogle måder til hvordan det skal lade sig gøre.

Hvordan kunne du tænke dig det hang sammen, hvis du skulle bygge dit eget samfund

En måde at få mere i løn for mindre arbejde uden ligeløn, i en periode med små børn f.eks. kunne være ved at have en større 'børnefradrag', som så selvfølgelig skal 'betales tilbage' i form af en større skat senere i livet.. Og da man ofte tjener mere senere, vil det måske betyde at vi betaler lidt mere når vi kan undværre mere ig måske endda give et overskud i forhold til nu...

Men jeg synes så også i forvejen at børnefamilieydelse skulle være et fradrag i stedet, da det så kræver at man har en indtægt i landet og betaler skat at have den gode..

Derudover ville der kunne spares i kommunekasserne til medarbejdere i udbetaling Danmark da vi har et ganske gennemarbejdet maskineri der i forvejen kører SKAT.. hehe..

Jeg ved så ikke om det for noget SU-modtagere og kh-modtagere vil betyde at de kommer til at få mindre fordi er skattetræk bliver 0 og der ikke er nok indkomst at give fradrag på...

Anmeld

14. marts 2014

serinasmor

lineog4 skriver:

Der er jo meget i dit indlæg som lige skurer i ørene; kommunisme, borgerløn osv og en del som jeg gerne ville overveje muligheden af: omfordelingen af arbejdstiden fx.

Borgenløn i stedet for fx kontanthjælp, hvor man som borger er sikret en minimumsløn uden en masse krav. Hmm det er jeg egentlig fortaler for, men samtidig er jeg også bange for man taber nogen på gulvet ved ikke at presse dem lidt, og ved det kan være en sovepude for samfundet: vi giver dem jo penge så vi behøver ikke gøre mere. Men ja er fortaler for borgerløn, men ikke hvor hele din lønsum går tilbage til staten, alt det du tjener ved siden af borgerlønnen er dine penge.

Kommunistisk styre som set i Sovjetunionen og Kina - nej det ville jeg aldrig stemme for, men synes der er aspekter af kommunismen i teorien som man kan forsøge at implementere i vores samfundsmodel.

Omfordelingen af arbejdstimer. Hvorfor sige blankt nej, men præcis hvordan og hvorledes skal der en masse kloge hoveder til at regne ud. Hvem ved måske burde alle arbejde mindre så der var plads til flere på arbejdsmarkedet. Jeg personligt er glad for vi prioriterede efter nummer 4 at jeg kunne gå ned i tid og have en fridag om ugen med de små og hvor jeg kan hente de andre tidligt - jeg har også behov for tid med mine børn og ikke kun den tid der ligger sent på eftermiddagen. Kunne vi økonomisk klare det gik jeg gerne længere ned i tid.

Fine argumenter .... Indrømmet er det meget 4kantet som jeg har stillet det op jeg tror helt klart det ville kræve nogle meget kloge hoveder at regne ud hvordan det skal hænge sammen

Anmeld

14. marts 2014

Loa

Tja måske, absolut bortset fra samme løn til alle.

Så tror jeg ikke der er mange der gider tage lange hårde uddannelser samt slide og slæbe i mange timer hvis de får samme løn som en der sidder og leger med vuggestuebørn.

Men har intet bedre løsningsforslag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.