Autistisk spektrum forstyrrelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2014

esiuol22

Det du fortæller med få film han gerne vil se igen og igen kan jeg genkende, min dreng har også altid været udemenneske, han har normal til høj intelligens ved de fleste ting der ikke er socialt relateret, hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at skrive privat, vil helst ikke udpensle hele hans personlighed i et åbent forum. Men vil til slut sige at det er en god ting at få barnet udredt tidligere end vi har fået, ville have skånet os for en del misforståelser, som åbenbart er meget generelt at forældre til børn med asperger bliver mistolket af udefrakommende fagpersoner.   

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2014

Moma

Håber ikke mit svar bliver alt for langt ...

Grunden til at man har brug for en diagnose er ofte omgivelserne. Vi har jo vidst i mange år, at vores datter var anderledes end andre børn. Men vi har måttet kæmpe med omgivelserne, der har ment/og mener, at hun er uopdragen, og vi ikke kan sætte grænser. Det hjælper nu, hvor vi har diagnosen. Men vi har da stadig nogle i familien, der mener diagnoser er noget pjat, og at for mange børn får en diagnose.

Mht. hverdagen så sørger vi for at gøre hverdagen så struktureret og forudsigeligt som muligt. Vores datter har ikke brug for piktogrammer - men hun har dog brug for at få en form for skema over dagen. Med hvilke dage, hun skal i bad osv.(hun er meget svær at få i bad). Lige p.t. prøver vi så vidt muligt at være hjemme og sørger for, at der sker så lidt uforudsigeligt som muligt. Det har vi alle brug for, så vi er lidt "isolerede" p.t. 

Børn med autisme er meget visuelle. Jeg ved godt din søn ikke har fået en diagnose, men han kunne helt sikkert have gavn af, at I visualiserer dagen for ham med billeder, omkring hvad der skal ske. Det kan være fra nettet eller billeder I har taget fra jeres hverdag.

Et godt råd er, at får I en diagnose kan man få ledsagerkort og ved mange forlystelsesparker og andre steder kan ledsageren komme gratis ind, hvilket kan være en fordel. For mange gange kan man risikere at skulle gå igen, inden for kort tid. Nogle steder kan man også få et skilt, så man kan komme foran i køen.

Mht. udfordringer i hverdagen så har vi rigtigt mange - nogle gange føler vi næsten ikke, at vi har andet . Men det er især det med behov for forudsigelighed og struktur, og når vi er sammen med mange mennesker.

Det er svært at irettesætte, men vi gør det da nogle gange.  Men vi prøver især at rose ved den adfærd, vi gerne vil se og anvise, hvad vi gerne vil have. Og så er vi blevet rigtigt gode til at ignorere.

Anmeld

13. marts 2014

4xGreve

Moma skriver:

Håber ikke mit svar bliver alt for langt ...

Grunden til at man har brug for en diagnose er ofte omgivelserne. Vi har jo vidst i mange år, at vores datter var anderledes end andre børn. Men vi har måttet kæmpe med omgivelserne, der har ment/og mener, at hun er uopdragen, og vi ikke kan sætte grænser. Det hjælper nu, hvor vi har diagnosen. Men vi har da stadig nogle i familien, der mener diagnoser er noget pjat, og at for mange børn får en diagnose.

Mht. hverdagen så sørger vi for at gøre hverdagen så struktureret og forudsigeligt som muligt. Vores datter har ikke brug for piktogrammer - men hun har dog brug for at få en form for skema over dagen. Med hvilke dage, hun skal i bad osv.(hun er meget svær at få i bad). Lige p.t. prøver vi så vidt muligt at være hjemme og sørger for, at der sker så lidt uforudsigeligt som muligt. Det har vi alle brug for, så vi er lidt "isolerede" p.t. 

Børn med autisme er meget visuelle. Jeg ved godt din søn ikke har fået en diagnose, men han kunne helt sikkert have gavn af, at I visualiserer dagen for ham med billeder, omkring hvad der skal ske. Det kan være fra nettet eller billeder I har taget fra jeres hverdag.

Et godt råd er, at får I en diagnose kan man få ledsagerkort og ved mange forlystelsesparker og andre steder kan ledsageren komme gratis ind, hvilket kan være en fordel. For mange gange kan man risikere at skulle gå igen, inden for kort tid. Nogle steder kan man også få et skilt, så man kan komme foran i køen.

Mht. udfordringer i hverdagen så har vi rigtigt mange - nogle gange føler vi næsten ikke, at vi har andet . Men det er især det med behov for forudsigelighed og struktur, og når vi er sammen med mange mennesker.

Det er svært at irettesætte, men vi gør det da nogle gange.  Men vi prøver især at rose ved den adfærd, vi gerne vil se og anvise, hvad vi gerne vil have. Og så er vi blevet rigtigt gode til at ignorere.

Syntes omgivelserne er de sværeste og syntes lige nu at det er svært at have et studerende liv ved siden af alt det her!?

forstår ikke den med ledsager kort, man ledsager vel automatisk som forældre eller? 

Jeg diskuter også næsten altid opdragelse når vi er nogen steder, så er jeg ikke hård nok, skælder ikke nok ud mm. Men det er bare ikke mig som du siger så vil jeg heller ligge vægt på det positive og hvis han f.eks bider så går jeg hen tag ham blidt men bestemt i armen kigger på ham og siger det vil jeg ikke ha det er ikke okay og hvis det f.eks er stor søster han har bidt så siger jeg se Daniella bliver ked af det når du bider.

vi er også meget isoleret men de næste par weekende har vi noget vi skal fødselsdag i overmorgen og næste weekend skal vi ned til min storebror heldigvis hvis vejret er godt er det rig mulighed for at komme udenfor med ham der.

vi har valgt at købe sæson kort til forskellig dyr attraktioner som f.eks giveskud løvepark da det forgår udenfor med masser af plads og rum og rig mulighed for at bevæg sig og samtidig øve hans sprog og viden. 

Anmeld

13. marts 2014

esiuol22

Ja det er på grund af omgivelserne det er vigtigt at få papir på hvad det er, for som forældre har man ofte fundet det der fungere bedst for ens barn.                                            Men det bliver ikke efterlevet ude i samfundet uden papir, og man møder desværre ofte folk der leger hjemme psykologer på meget tyndt viden. og her kommer man tit ud i beskyldninger der er helt absurde. 

Anmeld

14. marts 2014

Moma

4xGreve skriver:

Syntes omgivelserne er de sværeste og syntes lige nu at det er svært at have et studerende liv ved siden af alt det her!?

forstår ikke den med ledsager kort, man ledsager vel automatisk som forældre eller? 

Jeg diskuter også næsten altid opdragelse når vi er nogen steder, så er jeg ikke hård nok, skælder ikke nok ud mm. Men det er bare ikke mig som du siger så vil jeg heller ligge vægt på det positive og hvis han f.eks bider så går jeg hen tag ham blidt men bestemt i armen kigger på ham og siger det vil jeg ikke ha det er ikke okay og hvis det f.eks er stor søster han har bidt så siger jeg se Daniella bliver ked af det når du bider.

vi er også meget isoleret men de næste par weekende har vi noget vi skal fødselsdag i overmorgen og næste weekend skal vi ned til min storebror heldigvis hvis vejret er godt er det rig mulighed for at komme udenfor med ham der.

vi har valgt at købe sæson kort til forskellig dyr attraktioner som f.eks giveskud løvepark da det forgår udenfor med masser af plads og rum og rig mulighed for at bevæg sig og samtidig øve hans sprog og viden. 

Ja, det med omgivelserne er svært. Som om det ikke kan være svært nok, at være forældre til et barn med særlige behov.

Mht. ledsagerkort (det er ikke noget, vi har brugt - endnu) så er det for, at en af jer som forældre kan komme gratis ind. Grunden til, det kan være en stor fordel som forældre til et autistisk barn (eller børn med andre vanskeligheder), er, at så kan I bare gå igen, hvis det bliver for meget. Er man f.eks. i Legoland , men man fornemmer hurtigt, at det er en dårlig dag for barnet, eller barnet får en nedsmeltning, så kan man gå igen, uden det økonomisk betyder noget. Det er f.eks. muligt i Legoland og i Nordisk film biograferne. Og for vores vedkommende kan far og lillebror blive. Vi har nu altid taget hjem allesammen.

Vi har altid haft sæsonkort til f.eks. Legoland og nogle år også Givskud, så har vi bare taget hjem igen, hvis det har været nødvendigt.

Anmeld

14. marts 2014

Mor til Frederic og Freya

4xGreve skriver:

Nogen herinde der har børn med autistisk spektrum forstyrrelse der vil fortælle mig lidt om deres udfordringer?? Man mistænker det evt. er det min dejlige søn kæmper med.

Vil lige give et kæmpe

Hvor må det være hårdt at stå lidt i ingnmandsland og vente på han er videre udredt. Og ville ikke bare læse din tråd og gå videre...

Kender kun til spiseforstyrrelse og sensitivitet, da det er det den store kæmper med herhjemme, troede han vokset mere fra den, men snydt.

Freya er endelig efter 21 mdr begyndt at kunne sove mere end 1½-2 timer's sammenhæng om natten, det har hjulpet rigtig meget at polypper blev fjernet - hun har fået en helt anden ro, hun er dog lige syg som hun altid har været, så hun er også i gang med at blive udredt

Anmeld

14. marts 2014

4xGreve

Mor til Frederic og Freya skriver:

Vil lige give et kæmpe

Hvor må det være hårdt at stå lidt i ingnmandsland og vente på han er videre udredt. Og ville ikke bare læse din tråd og gå videre...

Kender kun til spiseforstyrrelse og sensitivitet, da det er det den store kæmper med herhjemme, troede han vokset mere fra den, men snydt.

Freya er endelig efter 21 mdr begyndt at kunne sove mere end 1½-2 timer's sammenhæng om natten, det har hjulpet rigtig meget at polypper blev fjernet - hun har fået en helt anden ro, hun er dog lige syg som hun altid har været, så hun er også i gang med at blive udredt

puha det lyder også som barske tider i går igennem. :-(

og dejligt med lidt mere søvn

Anmeld

15. marts 2014

Mor til Frederic og Freya

4xGreve skriver:

puha det lyder også som barske tider i går igennem. :-(

og dejligt med lidt mere søvn

Ja her er lidt op ad bakke herhjemme, ligesom hos jer...

Frederic kæmper oveni med sin astma og kører på mere end max dosis i døgnet for at kunne følge med. Han var til kontrol i december og skal afsted igen her den 3 april, pt siger hans vægt mins 4 kg.

Freya skal igennem flere test her den 1 april, puttet på Panodil og med feber, tog hende op til morges med 39,8.

Anmeld

24. marts 2014

4xGreve

Mor til Frederic og Freya skriver:

Ja her er lidt op ad bakke herhjemme, ligesom hos jer...

Frederic kæmper oveni med sin astma og kører på mere end max dosis i døgnet for at kunne følge med. Han var til kontrol i december og skal afsted igen her den 3 april, pt siger hans vægt mins 4 kg.

Freya skal igennem flere test her den 1 april, puttet på Panodil og med feber, tog hende op til morges med 39,8.

Puha det er barsk... Og det er sku ikke sjovt når vægten falder så voldsomt, man kan jo ikke andet end oveni alt det andet undgå at blive bekymret 

Og det lyder vildt med feber og panodil, de må jo kunne finde/gøre noget 

Vi blev fredag aften ringet op af sygehuset, Milo har Immundefekt, hans blodprøver viste tydeligt Mbl mangel  Men dejligt med en forklaring på alt det sygdom, så er det ikke bare mig der er ved at være skør 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.