Er det en menneskeret at få børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

750 visninger
7 svar
0 synes godt om
6. august 2009

LineD

Ja jeg ved ikke om emnet egentlig har været oppe, men efter en samtale jeg havde med min far den anden dag kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes...

ER det en menneskeret at få børn?

Min far er af den gamle skole og mener at når man ikke kan få børn af sig selv, så er det naturens måde at fortælle at man ikke skal være forældre.
Hvorefter han ofte tilføjer at det jo ikke er en menneskeret at få børn.

Jeg mener nu heller ikke det er en menneskeret at få børn, nogen egner sig ikke til at være forældre, men det kan normalpersoner jo ikke bare lige vurdere, ligeledes synes jeg jo det er fantastisk at der idag findes mange hjælpe metoder til folk der gerne vil være forældre!
Ligeledes som der er nogen der aldrig burde have fået nogen (eks. i min familie har samme mor og far fået tvangsfjernet alle 6 børn)..

Hvad synes DU? Er det en menneskeret at få børn?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2009

Sweet1978

Nej det er bestemt ikke en menneskeret sådan kommer jeg aldrig til at udtale det. Nogen mennesker har livsholdninger og tager bevidste valg der bare gør dem uegnet, og der synes jeg i de tilfælde man kan at de skal nægtes forhindres adgang til få hjælp adoptere. Dem der kan/gør det af naturlig vej, kan man jo ikke stoppe, men nogen mennesker skal bestemt ha et nej, børn er ikke noget man har krav på det er et privilegie man skal gøre sig fortjent til.

Men omvendt kan man heller ikke sigt at det er guds vilje at dem der har problemmer ikke skal ha børn og også her synes jeg så det må være en expert og individuel beslutning om det enkelte par fortjener hjælp. Men hvem der skal lege gud og tage disse beslutninger har jeg ikke et endegyldigt svar på, det er bare mit syn på sagen. Som mange bestemt også ved fordi det er fremgået i andre debatter.

Anmeld

17. august 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
så lige en reklame, for kristeligt dagblad, i tv... de sætter fokus på "Er det en menneskeret at få børn"...gad vide om de har været herinde og finde inspiration???

Anmeld

17. august 2009

Michala

Menneskeret mener jeg ikke man kan kalde det, men jeg går bestemt ind for fertilitetesbehandlinger. Det skyldes især at det jo ikke længere er "naturen" der bestemmer hvem der ikke skal have børn, da det påviseligt er vores nye levevis der forhindrer mange i at få børn. Tror så personligt at mange af de mennesker der søger hjælp eller adopterer generelt er meget gode forældre, da det er gennemtænkt og har flere ressourcer at trække på, hvormed at der er kvinder der naturligt bliver gravide, men overhovedet ikke er klar til at tage ansvaret - og for dem skal det heller ikke være en menneskeret at beholde sine børn, hvis de bliver vanrøgtet. 

Anmeld

17. august 2009

BinaMor

ja det syntes jeg.

hvem skal dømme om de kommende forældre er gode nok?

nogle gange i enkelte tilfælde ku  det være "smart" at sige han er morder han må ikke få børn. men så igen.. var mordet et uheld? (bare eks.)
men hvor skiller man så?

må man ryge?
må man spise mcdonalds?
må man have en kriminel fortid?

så ja det er en menneskeret! om det går skidt eller godt.

dog syntes jeg jo selvfølgelig ikke at man skal lade stå til at børn får tæsk eller lign. men forældrene skal have en chance før de når at få barnet.

Anmeld

17. august 2009

qp

LineD skriver:

Ja jeg ved ikke om emnet egentlig har været oppe, men efter en samtale jeg havde med min far den anden dag kunne jeg godt tænke mig at høre hvad i synes...

ER det en menneskeret at få børn?

Min far er af den gamle skole og mener at når man ikke kan få børn af sig selv, så er det naturens måde at fortælle at man ikke skal være forældre.
Hvorefter han ofte tilføjer at det jo ikke er en menneskeret at få børn.

Jeg mener nu heller ikke det er en menneskeret at få børn, nogen egner sig ikke til at være forældre, men det kan normalpersoner jo ikke bare lige vurdere, ligeledes synes jeg jo det er fantastisk at der idag findes mange hjælpe metoder til folk der gerne vil være forældre!
Ligeledes som der er nogen der aldrig burde have fået nogen (eks. i min familie har samme mor og far fået tvangsfjernet alle 6 børn)..

Hvad synes DU? Er det en menneskeret at få børn?

Så mener din far vel heller ikke, at man skal gå til læge hvis man er syg, da det jo er naturens måde, at fortælle at du har et lavt immunforsvar, lever for usundt, skal dyrke mere motion og tage flere vitaminer!

Det er vel en menneskeret idet man ikke kan forhindre mennesker i, at få børn?
Vores samfund er struktureret på sådan en måde, at hvis der fødes et barn hvortil dets forældre ikke kan tage sig, af det - ja så har vi love og regler som sikrer barnet bliver varetaget på bedst vis.

Jeg mener ikke det  bør være en menneskeret, at få børn men jeg kan ikke se nogen løsning på hvordan forældre der ikke kan magte deres ansvar kan fratages retten til, at få børn?

Narkomanerne får tilbudt de såkaldte P-Stave, men man kan jo ikke tvinge dem til det og derfor vil der også fortsat komme flere og flere narkobørn (bare for at nævne et eksempel).
Man kan ej heller kræve at de såkaldte socialbelastede familier stopper med, at dyrke sex?

Så nej jeg mener ikke det bør være en menneskeret, men det ER en menneskeret!

Kh Mariann

Anmeld

17. august 2009

Lone Jakobsen

Marcus' Mor skriver:

Så mener din far vel heller ikke, at man skal gå til læge hvis man er syg, da det jo er naturens måde, at fortælle at du har et lavt immunforsvar, lever for usundt, skal dyrke mere motion og tage flere vitaminer!

Det er vel en menneskeret idet man ikke kan forhindre mennesker i, at få børn?
Vores samfund er struktureret på sådan en måde, at hvis der fødes et barn hvortil dets forældre ikke kan tage sig, af det - ja så har vi love og regler som sikrer barnet bliver varetaget på bedst vis.

Jeg mener ikke det  bør være en menneskeret, at få børn men jeg kan ikke se nogen løsning på hvordan forældre der ikke kan magte deres ansvar kan fratages retten til, at få børn?

Narkomanerne får tilbudt de såkaldte P-Stave, men man kan jo ikke tvinge dem til det og derfor vil der også fortsat komme flere og flere narkobørn (bare for at nævne et eksempel).
Man kan ej heller kræve at de såkaldte socialbelastede familier stopper med, at dyrke sex?

Så nej jeg mener ikke det bør være en menneskeret, men det ER en menneskeret!

Kh Mariann

kan ikke sige andet end at jeg er fuldstændigt enig.
kanon skrevet.

Anmeld

20. august 2009

Dictes mor

Jeg er selv lige blevet gravid via kunstig befrugtning. Jeg ved ikke om det er en menneskeret, men jeg er personligt meget glad for, at jeg kunne få hjælp, da jeg har en sygdom, som gør jeg ikke kan få børn selv. Det er ikke en arvelig sygdom eller noget, som vil kunne påvirke min rolle som mor overhovedet. Jeg ville have synes, at det ville have været forfærdeligt, hvis jeg som barnløs ingen hjælp kunne have fået og dermed ikke have lov til at opleve det store mirakel det er at blive gravid.
Som barnløs er man konstant bombaderet med følelser af afmagt, sorg og en følelse af ikke at due som menneske. Det er en følelsemæssig hård proces, som jeg ville ønske ingen skulle igennem. Jeg er af den opfattelse, at ingen vil gå igennem det helvede som det er, hvis ikke det er fordi de virkelig brændende ønsker sig det barn som kommer ud af det.
Jeg ved ikke om det er en menneskeret at få børn, for realiteterne er jo, at selvom det er muligt at få meget hjælp, så er det kun mellem 50-60 % at de barnløs for hvem det faktisk lykkes.
Jeg er sikker på, at hvis man har prøvet at være barnløs og ved hvordan det føles, vil man også synes at det er iorden at få al den hjælp man nu engang kan få.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.