Elling <3<3 skriver:
Lige lidt spørgsmål til jer hvis børn der deler værelse, og har gjort det siden den yngste var under 1 år.
Hvornår kom de på værelse sammen?
Hvordan gjorde i med putning? Blev de puttet på samme tid? Eller hvem blev puttet først?
Vækkede de hinanden om natten?
Del endelig jeres erfaringer.
Det er nemlig planen at Ida og Marcus skal dele værelse når hun kommer ud af soveværelset
Mine børn har delt værelse siden den lille var 8 mdr og den store var 2 år. Det er gået perfekt og uden problemer og de trives så godt med det. Faktisk er det som om det er en fordel for dem og virker til at give dem en tryghed som de sætter pris på. Og det kan jeg egentlig godt forstå, for jeg sover da også bedre når min mand ligger ved siden af end hvis jeg ligger der selv. Det er da rart med et andet menneske i rummet
De vækker sjældent hinanden om natten. Den første uges tid så vågnede den ene hvis den anden kaldte om natten, men nu sover de bare fra det.
Den lille (nu næsten 1 år) får flaske af mig og får sunget sine yndlingsgodnatsange osv osv af mig mens far giver den store nattøj på. Så bliver den lille puttet ca 20 min før den store og den store sidder så mellem mor og far i sofaen og får en godnathistorie. Så lister vi ind på værelset med den store og putter hende også. Den lille vænnede sig hurtigt til ikke at vågne når vi listede ind med den store eller hvis han vågner så kigger han bare lige op og sover så videre. Den store, som ellers førhen da hun sov selv havde meget med at stå op igen og igen, ligger sig nu bare til at sove uden problemer fordi det er trygt for hende at lillebror er i samme rum.
Om morgenen står den store tit først op. Der har vi så lært hende at hun skal liste ud og lukke døren efter sig, således at lillebror kan sove videre. Til hverdag skal de begge op samme tid, så der er der ingen problemer med det.
Vi har gjort det sådan at hvert barns seng er deres private område hvor den anden ikke må komme med mindre den har fået lov. Foran den stores seng (en juniorseng) hænger der et lille tyndt forhæng som hun kan trække for. Så hvis hun får nok af at lege med baby på gulvet så kan hun gå derop og være i fred med sine bøger eller puslespil el. andet. Det er vigtigt at de kan have et frirum når de skal dele legerummet.
Mht legetøjet, så har vi oplevet at det har været lidt et problem at det enkelte barn får foræret legetøj, som kun er deres, men dette legetøj befinder sig jo så i det fælles legerum. Og, måske især fordi de er så tæt i alder, er der så en del af det legetøj, som de begge gerne vil lege med. Det er umuligt at håndhæve at "nej det skal du ikke det er lillebrors legetøj". Så vi plejer at sige at I må begge lege med det der er herinde, men I må selvfølgelig ikke tage det som den anden leger med lige nu.
Anmeld