Godmorgen piget
Er der nogen der ved, om man skal have særeje eller om man kan nøjes med at lave et dokument selv, hvor begge parter skriver under og der er et vidne til det?
Sagen er den, at min mand og jeg er gift og har Andreas sammen.
Torben købte huset for nogle år siden og jeg er så flyttet ind efterfølgende.
Hvis uheldet er ude, hvilket vi absolut ikke satser på, men at vi går fra hinanden, skal jeg reelt set have halvdelen af huset, men det ønsker jeg ikke! Jeg har aldrig været ejer af huset og kunne aldrig finde på, at tage det fra ham.
Nu snakker vi så om at få lavet særeje, men jeg synes det er spild af penge, så jeg foreslog det andet, altså et dokument, hvor der står, at jeg ikke vil have halvdelen af noget, men derimod hjælp fra Torben til indskud til en lejlighed, som det eneste.. Og så selvfølgelig de få møbler, som jeg har haft med hertil..
Nogen der ved noget om dette?
Du har ikke ret til halvdelen af huset, men derimod som en anden skriver til halvdelen af friværdien forudsat, at din mand ikke har gæld, der overstiger værdien af alle hans ejendele. Hvis din mand og du går fra hinanden, skal I hver især aflevere halvdelen af jeres værdier til hinanden. Dvs. har du ejendele til en værdi af 200.000, skal du aflevere 100.000 til din mand. Hvis han så har værdier for 500.000, skal han aflevere 250.000 til dig. Man kan afregne i kr, men man kan også afregne i ting, hvis man kan blive enige om det, men man kan aldrig kræve at få en bestemt ting, hvis den anden ejer denne ting som f.eks. huset i jeres tilfælde.
I kan ikke selv lave et dokument, hvor du frasiger dig retten til friværdien i huset, da man ifølge loven ikke kan lave forudgående aftaler om, hvordan man vil dele tingene, hvis man skulle gå fra hinanden, så et sådan dokument ville ikke være juridisk bindende. Dette er gjort for at beskytte parterne, da man jo som regel går med en forestilling om, at man aldrig går fra hinanden og derfor godt kan skrive under på en fordeling af boet, som man måske aldrig ville gå med til, når man pludselig står i den situation, at man går fra hinanden.
Vær opmærksom på, at hvis I laver huset til din mands særeje, vil du også frasige dig muligheden for at få andel i friværdien i huset, hvis I skulle gå fra hinanden, men det lyder heller ikke som om, du er interesseret i at få del i denne.
Det burde ikke være så dyrt at få lavet et dokument omkring særeje, når det kun er huset, der skal være det, så hvis I sætter jer lidt ind i tingene, kan I måske selv lave det. Det skal dog tinglyses for at være gyldigt, og det koster en afgift.