Skemad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

424 visninger
8 svar
2 synes godt om
4. marts 2014

lau85

Hvor gamle var jeres børn, da I startede med skemad? Og hvad tilbød I dem?

Min datter er lige 4 måneder i dag, dog er hun født ca 14 dage før termin. Og vi er begyndt at overveje skemad, men ved ikke om det stadig er formidling endnu. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2014

Trekløver(:

lau85 skriver:

Min datter er lige 4 måneder i dag, dog er hun født ca 14 dage før termin. Og vi er begyndt at overveje skemad, men ved ikke om det stadig er formidling endnu. 

Ville starte med majsgrød eller risgrød, men ville vente lidt endnu, hvis hun trives fint på mm eller mme Vi startede da min datter var lidt over 4 måneder i samråd med sp.

Anmeld

4. marts 2014

tarkoflen

Vi startede først da Thea var 6 måneder og 2 dage

Jeg ville trække den så længe som muligt... Hvis hun kan mættes af amning eller flaske, så ville jeg holde mig til det. Hvorfor vil l gerne i gang?

Anmeld

4. marts 2014

Frk.S

Vi ventede til de anbefalede 6 mdr. Eller jeg mener vi startede et par dage inden hun blev 6 mdr.
Hun trivedes fint på amning, så derfor så vi bestemt ingen grund til at starte før.

Anmeld

4. marts 2014

Mor til Ella

lau85 skriver:

Ment så længe som muligt

Det kan virkelig give bag slag at start bare lidt for tidligt.

Taler af erfaring

Anmeld

4. marts 2014

Victoria2013

Her var prinsessen 5 mdr da vi startede - havde fået at vide af vores sp at hun trivedes fint på modermælk, så hun kunne nok sagtens have ventet til hun var 6 mdr... men som hun sagde var det ok at starte før, hvis baby virkede klar

Og Victoria havde nedstirret os når vi spiste i ugevis, så derfor gik vi igang... vi startede med risgrød, få små skefulde af gangen og så langsomt mere og mere.

Hun har elsket mad og nye smagsoplevelser lige fra starten  

Anmeld

4. marts 2014

sulo

Vi har i min mødregruppe også haft snakken for 14 dage siden, da vores børn er mellem 4-5 mdr, de to ældste på 5 mrd+ er startet, men er også store af deres alder.

Min søn på 4 mdr+ er slet ikke kommet dertil endnu, samt en pige på samme alder, men min søn er også 5 uger FTF.

Vi har alle fået af vide af vore SP at når de selv begynder at vise interesse for det eller ikke kan mættes af mm eller mme, så er det ved at være tid, eller senest 6 mdr.

Anmeld

4. marts 2014

Skovrup

Profilbillede for Skovrup
Read the baby, not the books.
Vi prøvede først grød da knægten blev 6 mdr(faktisk ikke med det samme) da sundhedsstyrelsen anbefaler fuld amning eller mme fra 0-6mdr.

Har aldrig forstået det der med at begynde tidligere, men vores søn trivedes fint på mm til trods han altid været af sin alder (født 4,5kg 56cm lang)

Faktisk Gad han ikke grød, derfor brugte vi blw og der kom først rigtig mad ind da han var omkring 9 mdr, indtil da havde han amme bæ og manglede ikke næring! Han lå over hans kurve og har altid gjort det.

Nu han to og spiser alt! Undtagen grød ;-)

Tænker sundheds styrelsen har deres anbefalinger af en grund? Ud over det startede alle i min gamle mødregruppe også med at give grød ved 4 mdr, så det åbenbart det mest normale.

Gør det der passer jer bedst, lyt til barnet og jer selv :-)

Anmeld

4. marts 2014

modesty

lau85 skriver:

Det bedste er at vente til 6 mdr., så medmindre der er seriøse problemer med at mætte hende eller hendes vægt stagnerer, så ville jeg absolut vente, specielt når hun er født for tidligt. Nogle babyers mave/tarm-system er først udviklet ved 6 mdrs. alderen, så I risikerer at give hende hård mave.

Min søn var 5,5 mdr. da vi startede op med smagsprøver og lige knap 6 mdr. da vi var oppe på et måltid (født 4 dage over termin).

Mange starter med grød, men der er meget stivelse i korn, og stivelse giver forstoppelse, så det er ikke det bedste at starte med.

Mos er det bedste. Ikke kartoffel, men f.eks gulerod, blomkål, broccoli, pastinak, sweet potato.

Men vent gerne et par måneder. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.