"baby snart 4 måneder:Putteritual"
Hej Lisbeth
Jeg har brug for gode råd vedr godnat ritualer af min snart 4 måneder datter.
Vi har den sidste uge prøvet at putte hende i vuggen, når vi mener, hun er træt. Hun siger godnat til sin far, jeg synger en sang for hende og tænder en skildpadde med musik, putter hende i sengen og siger godnat til hende. Herefter har jeg siddet ved siden at hende, og blot kiggede væk. Efter lidt tid bliver hun sur og ked af det. Så starter ca 1-2 timer, hvor vi prøver alt for at få hende til at falde i søvn, men hun bliver mere og mere ked af det.
De sidste to/tre dage har vi puttet hende i voksiposen og min mand har vugge hende i den, men det er meget hårdt for han. Det ville være meget nemmere, at kunne putte hende i vuggen, sige godnat og hun selv falder i søvn efter noget tid.
Derfor søger jeg råd og vejledning til, hvordan vi kan putte hende, uden hun bliver ked af det og vi som forældre bliver frusterende og synes hver aften er en "kamp"
Hun skal jo helst ikke få en dårlig oplevelse, når hun skal sove om aftenen.
Om dagen er der ingen problemer, der falder hun fint i søvn i voksiposen ude i barnevognen.
På forhånd mange tak for din hjælp.
Mvh Anne-Mette
Lisbeths svar
Kære Anne Mette!
Tillykke med din datter.
Når du beskriver jeres aftner tænker jeg I er for tidligt i gang med et putteritual. det lyder som om i ikke rammer det rette tidspunkt, hvor hun er klar til at falde i søvn , .Hun sover fint om dagen.
At bruge lang tid på at få en baby til at sove er efter min mening hverken godt for barn eller forældre.. i stedet vil jeg anbefale jer tæt kontakt med jeres barn. Hun skal være i favn, hun skal mærke jer, hun skal leges med, og lige pludselig er hun så opfyldt af kærligt nærvær at hun er let at putte..
Hun er snart 4 måneder, er sikkert meget bevidst om ,hvad der sker omkring hende. Derfor er det godt at være aktivt eller roligt sammen med hende indtil hun er træt.
Det kan være hun først er klar klokken 21 eller senere, det er ikke det samme som det fortsætter. når hun bliver lidt ældre kan i lægge hende noget før.
At have putteritualer er fint, jeg tror dog hun er for lille endnu.
At synge er altid en god ting,
Håber I bliver inspireret til at finde jeres gode vej til en trygt aftenputning
Varme hilsner og god week end fortsat
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk