Kommunikation og børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.866 visninger
10 svar
4 synes godt om
27. februar 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil

Hej, vil meget gerne høre jer andre med børnehavebørn hvordan kommunikationen foregår hos jer. Min søn startede i børnehave i november måned. Jeg syntes der var rigtig meget "hovsa" over indkøringen. Jeg skulle ikke være der nogen dage, der var ingen indledende samtale eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv. Jeg har selv skullet spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende. Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv. De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med. Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. februar 2014

EAF

Roselil skriver:

Hej, vil meget gerne høre jer andre med børnehavebørn hvordan kommunikationen foregår hos jer. Min søn startede i børnehave i november måned. Jeg syntes der var rigtig meget "hovsa" over indkøringen. Jeg skulle ikke være der nogen dage, der var ingen indledende samtale eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv. Jeg har selv skullet spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende. Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv. De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med. Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?



Det troede jeg var en selvfølge  Der har ingen slinger været i valsen i mit barns børnehave. Der er faste dage og faste rutiner - og kun ved sygdom kan de finde på at aflyse arrangementer (det skete idag for første gang) men det gik ikke ud over indholdet på mit barns stue. Kan ikke udelukke at der var noget på de andre stuer, men de må jo arbejde med det de har at gøre godt med. Så syntes da som du beskriver det at det virker lidt rodet - endda unødvendigt rodet for dem og for jer som forældre. De må jo få endnu flere spørgsmål fra dig og de andre forældre end hvad der er nødvendigt. 

Anmeld

27. februar 2014

TNBC

Roselil skriver:

Hej, vil meget gerne høre jer andre med børnehavebørn hvordan kommunikationen foregår hos jer. Min søn startede i børnehave i november måned. Jeg syntes der var rigtig meget "hovsa" over indkøringen. Jeg skulle ikke være der nogen dage, der var ingen indledende samtale eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv. Jeg har selv skullet spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende. Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv. De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med. Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?



Jeg skulle ikke være der nogen dage.. Jeg ved ikke hvordan det er i børnehave, men jeg tror ikke det er ret tit at forældrene er der i flere dage, når det handler om børnehave.

, der var ingen indledende samtale;
Jeg ville ikke sende mit barn et sted hen, hvor jeg ikke har snakket med lederen og pædagogen der er på stuen.

eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv.
Man skal have en rundvisning, vide hvordan hverdagene er for børnene, hvor barnets ting ligger, morgensamling plejer at være omkring kl.9, så de kan komme ud hvis de skal gå, i god tid.

Jeg har selv skulle spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende.
De behøver ikke fortælle alt, men det er rart at vide om ens barn har haft en god eller dårlig dag. Jeg ville være bange for at de ikke ville fortælle hvis mit barn var kommet til skade(hvilket nogen lader vær med. og jeg snakker ikke om et sår på knæet)

Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv.
Det er ikke alle der har det, og nogen gange finder de på det med tiden. Eller finder på noget den d

Jeg skulle ikke være der nogen dage.. Jeg ved ikke hvordan det er i børnehave, men jeg tror ikke det er ret tit at forældrene er der i flere dage, når det handler om børnehave.

, der var ingen indledende samtale;
Jeg ville ikke sende mit barn et sted hen, hvor jeg ikke har snakket med lederen og pædagogen der er på stuen.

eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv.
Man skal have en rundvisning, vide hvordan hverdagene er for børnene, hvor barnets ting ligger, morgensamling plejer at være omkring kl.9, så de kan komme ud hvis de skal gå, i god tid.

Jeg har selv skulle spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende.
De behøver ikke fortælle alt, men det er rart at vide om ens barn har haft en god eller dårlig dag. Jeg ville være bange for at de ikke ville fortælle hvis mit barn var kommet til skade(hvilket nogen lader vær med. og jeg snakker ikke om et sår på knæet)

Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv.
Det er ikke alle der har det, og nogen gange finder de på det med tiden. Eller finder på noget på dagen, hvis der nu ikke er mange børn. 

De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med.

De behøver ikke at have en fast tur dag, men så ska de fortælle det til forældrene mindst dagen før, så de ved det og kan komme til tiden. 

Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?
Jeg bryder mig ikke om det sted, det lyder ikke som om der er så meget styr på tingene. Man kan godt være fleksibel, men børn i børnehavealderen, har brug for at komme ud og gå, lave andet end bare at lege i børnehaven. 

 

Jeg synes ikke der virker til at være god kommunikation i den børnehave, og det er meget vigtigt for mig at man har en god kommunikation når det handler om ens børn.

Anmeld

27. februar 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil
SummaSummarum skriver:



Det troede jeg var en selvfølge  Der har ingen slinger været i valsen i mit barns børnehave. Der er faste dage og faste rutiner - og kun ved sygdom kan de finde på at aflyse arrangementer (det skete idag for første gang) men det gik ikke ud over indholdet på mit barns stue. Kan ikke udelukke at der var noget på de andre stuer, men de må jo arbejde med det de har at gøre godt med. Så syntes da som du beskriver det at det virker lidt rodet - endda unødvendigt rodet for dem og for jer som forældre. De må jo få endnu flere spørgsmål fra dig og de andre forældre end hvad der er nødvendigt. 



Tak for svar, så er det ikke kun mig der er helt tosset... Synes det er svært at vide hvad man kan forvente. De fleste ting finder jeg jo ud af efterhånden, men synes det har været utrygt, at de aldrig selv har informeret om noget og at jeg har skullet være så insisterede. Grunden til, at min søn stadig går der er, at han virker glad nok for stedet. Men har ofte overvejet at bede dem om et møde.

Anmeld

27. februar 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil
Yurie skriver:



Jeg skulle ikke være der nogen dage.. Jeg ved ikke hvordan det er i børnehave, men jeg tror ikke det er ret tit at forældrene er der i flere dage, når det handler om børnehave.

, der var ingen indledende samtale;
Jeg ville ikke sende mit barn et sted hen, hvor jeg ikke har snakket med lederen og pædagogen der er på stuen.

eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv.
Man skal have en rundvisning, vide hvordan hverdagene er for børnene, hvor barnets ting ligger, morgensamling plejer at være omkring kl.9, så de kan komme ud hvis de skal gå, i god tid.

Jeg har selv skulle spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende.
De behøver ikke fortælle alt, men det er rart at vide om ens barn har haft en god eller dårlig dag. Jeg ville være bange for at de ikke ville fortælle hvis mit barn var kommet til skade(hvilket nogen lader vær med. og jeg snakker ikke om et sår på knæet)

Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv.
Det er ikke alle der har det, og nogen gange finder de på det med tiden. Eller finder på noget den d

Jeg skulle ikke være der nogen dage.. Jeg ved ikke hvordan det er i børnehave, men jeg tror ikke det er ret tit at forældrene er der i flere dage, når det handler om børnehave.

, der var ingen indledende samtale;
Jeg ville ikke sende mit barn et sted hen, hvor jeg ikke har snakket med lederen og pædagogen der er på stuen.

eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv.
Man skal have en rundvisning, vide hvordan hverdagene er for børnene, hvor barnets ting ligger, morgensamling plejer at være omkring kl.9, så de kan komme ud hvis de skal gå, i god tid.

Jeg har selv skulle spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende.
De behøver ikke fortælle alt, men det er rart at vide om ens barn har haft en god eller dårlig dag. Jeg ville være bange for at de ikke ville fortælle hvis mit barn var kommet til skade(hvilket nogen lader vær med. og jeg snakker ikke om et sår på knæet)

Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv.
Det er ikke alle der har det, og nogen gange finder de på det med tiden. Eller finder på noget på dagen, hvis der nu ikke er mange børn. 

De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med.

De behøver ikke at have en fast tur dag, men så ska de fortælle det til forældrene mindst dagen før, så de ved det og kan komme til tiden. 

Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?
Jeg bryder mig ikke om det sted, det lyder ikke som om der er så meget styr på tingene. Man kan godt være fleksibel, men børn i børnehavealderen, har brug for at komme ud og gå, lave andet end bare at lege i børnehaven. 

 

Jeg synes ikke der virker til at være god kommunikation i den børnehave, og det er meget vigtigt for mig at man har en god kommunikation når det handler om ens børn.



Tak for svar! Det er en integreret institution så han var på besøg i børnehaven en del gange inden han startede. Derfor tænkte jeg og at det var mere "normalt" ikke at være med til opstart. Og jeg har en robust, social udadvendt dreng så har ikke været så bekymret. Men synes bare hele opstarten har haltet i forhold til kommunikationen og det blir bare ikke bedre. Ved ikke rigtig hvad jeg mere skal gøre, synes ikke der sker noget når jeg fortæller dem hvordan jeg oplever det. Min søn virker ok glad for stedet så vil heller ikke bare flytte ham uden videre.

Anmeld

28. februar 2014

PernilleogLouis

Kommer din dreng fra Vg i samme hus? Hvis ja så kan jeg ik se nogen grund til at lave en indkøring. Min dreng gik fra Vg til bh i samme hus og der var ingen indkøring - han kendte jo til det hele så jeg sørgede bare for ekstra korte dage i staten.

også kan man bare ik forvente samme informationsniveau i en bh som i en Vg - børnene blir større og kan fortælle lidt selv også skal de jo nok fortælle hvis der er sket noget særligt m dit barn 

Anmeld

28. februar 2014

FrkGranger

Roselil skriver:

Hej, vil meget gerne høre jer andre med børnehavebørn hvordan kommunikationen foregår hos jer. Min søn startede i børnehave i november måned. Jeg syntes der var rigtig meget "hovsa" over indkøringen. Jeg skulle ikke være der nogen dage, der var ingen indledende samtale eller informationspapirer om deres rutiner/pædagogik.hvornår der er morgensamling, hvor hans ting skal ligge osv. Osv. Jeg har selv skullet spørge ind til alt. De fortæller meget sjældent noget af sig selv, jeg skal altid spørge ind og være vedholdende. Jeg synes det er underligt at de ikke har faste dage med forskellige aktiviteter eller emneuger osv. De har heller ingen fast turdag selvom de fra starten fortalte, at de går på tur en gang om ugen. Min søn er sjældent på tur og når turene ikke ligger en fast ugedag så det er svært hvis man gerne vil aflevere sent. De udvælge oftest en gruppe til tur. Så hvis man afleverer sent kan han ikke komme med. Jeg har efterspurgt noget mere Info og hver gang siger de ja, det kan de godt se osv. Men der sker intet. Er det bare mig der kræver alt for meget?



Lyder nu heller ikke til de børnehave jeg har arbejdet i, der har vi lavet månedsplaner og haft faste dage med aktiviteter, selvfølgelig kan der komme ændringer ved fravær blandt personale eller børn, samt hvis der kommer en spontan aktivitet.

Men det med papir og rundvisning forstår jeg ikke, for der ved jeg at mange steder udlevere sedler om sygmelding og hvordan de arbejder med læreplaner.

Men syntes da helt klart i skal bede om at møde, det er ikke et grundlag for godt samarbejde, hvis I ikke føler jer godt informeret.

Anmeld

28. februar 2014

netdaddy

Det lyder som om du har fået dit barn i en totalt ustruktureret børnehave/institution.

I mine drenges børnehave er der totalt styr på tingene.

De arbejder konsekvent ud fra anerkendende pædagogik (Marte Meo), hvilket man som forældre er informeret om fra starten. Derud over tager hverdagen udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer fra dagtilbudsloven (natur og naturfænomener, krop og bevægelse, kulturelle udtryksformer og værdier, sprog, sociale kompetencer, barnets alsidige personlige udvikling).

Dette gør de i forskellige rum som eksempelvis Eksperimentariet, sprogværkstedet osv.

De er aldersinddelt så de får nøjagtig de udfordringer der passer til dem.

Nu sidder jeg så som formand i en forældrevalgt bestyrelse med både medarbejder- og ledelsesrepræsentanter. Fra vores side har vi udarbejdet principper for hvordan kommunikationen skal være mellem bestyrelsen og institutionerne, men også for hvordan den skal være mellem institutionerne og forældrene, hvor vi lægger stor vægt på at den en åben og anerkendende ud fra de forudsætninger og behov som hvert enkelt barn og dets forældre har.

Dette udmynter sig så i at vi på daglig basis har en lille snak med pædagogerne, både morgen og aften, og det behøver ikke være andet end lidt uformel snak. Det er slet ikke hver gang det egentlig handler om børnene, men kan lige så godt handle om familien, eller dig selv som person.
Det kan virke overflødigt på nogen, men for pædagogerne bliver det et kanon godt redskab til at lære børn og forældre at kende, samt få indsigt og viden om de forudsætninger/forhold børnene kommer med/fra, samtidig med at den gamle "autoritetstro" i den grad bliver udvisket da vi som forældre lærer pædagogerne at kende på en helt anden måde.
Eksempelvis mødte jeg engang, op til jul, en af pædagogerne i Fætter BR sammen med mine børn, og som det mest naturlige falder vi i snak om hvad julen skulle bruges på og hvordan den skulle fejres. Ikke et ord om børnehaven!
Og det synes jeg er fedt.

Derudover er vi altid informeret via "Børnenettet" (digital portal), samt nyhedsbreve og naturligvis de daglige snakke, hvor de er gode til at fortælle hvis der har været noget, eller de har observeret en ændring i adfærd m.m.

Jeg synes du skal gå til lederen af institutionen og forlange at det bliver lavet om, for det andet er alt for utrygt for dig som forælder.
Såfremt det ikke hjælper synes jeg du skal gå til en leder højere oppe i hierarkiet (dagtilbudschefen i din kommune), for det der er bare ikke godt nok.

Anmeld

1. marts 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil
netdaddy skriver:

Det lyder som om du har fået dit barn i en totalt ustruktureret børnehave/institution.

I mine drenges børnehave er der totalt styr på tingene.

De arbejder konsekvent ud fra anerkendende pædagogik (Marte Meo), hvilket man som forældre er informeret om fra starten. Derud over tager hverdagen udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer fra dagtilbudsloven (natur og naturfænomener, krop og bevægelse, kulturelle udtryksformer og værdier, sprog, sociale kompetencer, barnets alsidige personlige udvikling).

Dette gør de i forskellige rum som eksempelvis Eksperimentariet, sprogværkstedet osv.

De er aldersinddelt så de får nøjagtig de udfordringer der passer til dem.

Nu sidder jeg så som formand i en forældrevalgt bestyrelse med både medarbejder- og ledelsesrepræsentanter. Fra vores side har vi udarbejdet principper for hvordan kommunikationen skal være mellem bestyrelsen og institutionerne, men også for hvordan den skal være mellem institutionerne og forældrene, hvor vi lægger stor vægt på at den en åben og anerkendende ud fra de forudsætninger og behov som hvert enkelt barn og dets forældre har.

Dette udmynter sig så i at vi på daglig basis har en lille snak med pædagogerne, både morgen og aften, og det behøver ikke være andet end lidt uformel snak. Det er slet ikke hver gang det egentlig handler om børnene, men kan lige så godt handle om familien, eller dig selv som person.
Det kan virke overflødigt på nogen, men for pædagogerne bliver det et kanon godt redskab til at lære børn og forældre at kende, samt få indsigt og viden om de forudsætninger/forhold børnene kommer med/fra, samtidig med at den gamle "autoritetstro" i den grad bliver udvisket da vi som forældre lærer pædagogerne at kende på en helt anden måde.
Eksempelvis mødte jeg engang, op til jul, en af pædagogerne i Fætter BR sammen med mine børn, og som det mest naturlige falder vi i snak om hvad julen skulle bruges på og hvordan den skulle fejres. Ikke et ord om børnehaven!
Og det synes jeg er fedt.

Derudover er vi altid informeret via "Børnenettet" (digital portal), samt nyhedsbreve og naturligvis de daglige snakke, hvor de er gode til at fortælle hvis der har været noget, eller de har observeret en ændring i adfærd m.m.

Jeg synes du skal gå til lederen af institutionen og forlange at det bliver lavet om, for det andet er alt for utrygt for dig som forælder.
Såfremt det ikke hjælper synes jeg du skal gå til en leder højere oppe i hierarkiet (dagtilbudschefen i din kommune), for det der er bare ikke godt nok.



Ja ustruktureret virker det ihvertfald på hans stue. Det er en integreret institution og synes vuggestuen var en del bedre. Har bare været i tvivl om, om mine forventninger har været for høje nu det er børnehave. Tak for svar

Anmeld

1. marts 2014

Roselil

Profilbillede for Roselil
FrkGranger skriver:



Lyder nu heller ikke til de børnehave jeg har arbejdet i, der har vi lavet månedsplaner og haft faste dage med aktiviteter, selvfølgelig kan der komme ændringer ved fravær blandt personale eller børn, samt hvis der kommer en spontan aktivitet.

Men det med papir og rundvisning forstår jeg ikke, for der ved jeg at mange steder udlevere sedler om sygmelding og hvordan de arbejder med læreplaner.

Men syntes da helt klart i skal bede om at møde, det er ikke et grundlag for godt samarbejde, hvis I ikke føler jer godt informeret.



Tak for svar. Jeg vil forsøge at tale med personalet endnu engang og ellers bede om et fælles møde med lederen. Jeg synes det er svært for det virker ikke til, at de selv synes der er noget galt. Vil jo heller ikke have et dårligt forhold til de mennesker der skal passe på min søn så mange timer om dagen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.