Den sut...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

782 visninger
9 svar
6 synes godt om
26. februar 2014

Isabel85

Ja vi har øvet og øvet med sutten nu siden min datter var 2 uger gammel og hun kan stadig ikke finde ud af at bruge den. Hun gumler bare på den, og kan ikke finde ud af at holde den selv. Vi har prøvet alle mulige slags sutter uden held. Hun er nu 4 mdr. og jeg har mest lyst til bare at give op. Men får hele tiden banket i hovedet af andre, at hun skal lære det, så hun er nemmere at trøste når hun bliver lidt ældre.

Så vil gerne høre fra jer hvis børn ikke har brugt sut, hvordan I trøster/har trøstet jeres børn og om det er så forfærdeligt hvis barnet ikke bruger sut. Og hvad med trøst når barnet passes af andre?

Lige pt. ville det helt klart være nemmere at lægge hende til at sove, hvis hun brugte sut. Men når vi rammer det rigtige tidspunkt falder hun i søvn af sig selv, uden vuggen eller noget som helst, og det er rigtig rart  nogen gange kan det også være lidt hårdt at mit bryst fungerer som sut når hun vågner om natten, men det er blevet meget bedre. I nat har der ikke været nogen opvågninger udover når hun skulle spise. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. februar 2014

Mor til Ella

Isabel85 skriver:

Ja vi har øvet og øvet med sutten nu siden min datter var 2 uger gammel og hun kan stadig ikke finde ud af at bruge den. Hun gumler bare på den, og kan ikke finde ud af at holde den selv. Vi har prøvet alle mulige slags sutter uden held. Hun er nu 4 mdr. og jeg har mest lyst til bare at give op. Men får hele tiden banket i hovedet af andre, at hun skal lære det, så hun er nemmere at trøste når hun bliver lidt ældre.

Så vil gerne høre fra jer hvis børn ikke har brugt sut, hvordan I trøster/har trøstet jeres børn og om det er så forfærdeligt hvis barnet ikke bruger sut. Og hvad med trøst når barnet passes af andre?

Lige pt. ville det helt klart være nemmere at lægge hende til at sove, hvis hun brugte sut. Men når vi rammer det rigtige tidspunkt falder hun i søvn af sig selv, uden vuggen eller noget som helst, og det er rigtig rart  nogen gange kan det også være lidt hårdt at mit bryst fungerer som sut når hun vågner om natten, men det er blevet meget bedre. I nat har der ikke været nogen opvågninger udover når hun skulle spise. 

Ella bruger sut, skal jeg lige skynde mig at sige

Men jeg ser da ing en grund til at tvinge hende til at bruge sut, jeg tænker at en trøste bamse ville være en god ide

Hilsen en mor som gruer for den dag hvor vi skal vænne FRA sutten

Anmeld

26. februar 2014

TNBC

Isabel85 skriver:

Børn skal ikke have sut, det er ikke en regel.
Nogen vil tage den, andre vil ikke. du skal ikke tvinge barnet til at have en sut, fordi nogen siger det er lettere. man skal nok find en måde at trøste på.
Du har prøvet i 4måneder, så ville jeg stoppe. Det er synd for pigen at hun får noget i munden hele tiden, som hun ikke vil have. Det er der jo ingen der kan li.

Hold hende ind til dig, mod dit hjerte. Snak med hende. Sving hende stille og roligt fra side til side, gå en tur med barnevognen, syng en sang..

Anmeld

26. februar 2014

Aabye

Isabel85 skriver:

Min yngste dreng brugte ikke sut det første år af hans liv.. Det kom meget pludseligt at han begyndte.. 

Jeg synes faktisk det var rart at han ikke brugt sut, da helvede så ikke brød løs hvis man glemte en.. Det har dog også været super belastende at han ikke brugte sut, for han brugte mig som trøst.. Hvis han var ked af det så var den eneste måde jeg kunne trøste ham på, at stikke et bryst i munden på ham.. For han har heller aldrig været til bamser eller nusseklude.. 

Anmeld

26. februar 2014

LilleMie

Isabel85 skriver:

Der er virkelig mange holdninger til brugen af sut. Vores gad heller ikke sut i starten og vi endte med at give op og gik med hende på armen og trøstede. Og mit bryst var også en god sut...

Men da amningen stoppede, da hun var 7 måneder og hun ca. samtidig startede i pasning, prøvede vi sutten igen (primært for at hun var lettere at putte) og så ville hun pludselig gerne.

Kan ikke huske hvor meget vi brugte sutten til trøst i starten, da hun endelig begyndte at bruge den. Men det er lang tid siden, at vi indførte, at sutten kun skulle bruges, når hun sover (hun er 2 år nu). Hun har ikke et så nært forhold til sutten og vi bruger den aldrig til trøst. 

Det eller andet sted tosset at vænne dem til at bruge den, når de senere skal vænnes af med den (nu hvor hun ikke rigtig gider den til at starte med), men jeg har selv gjort det og husker ikke nu, hvorfor jeg synes det var så vigtigt dengang, at vi prøvede 7 forskellige mærker osv. osv.

Det blev en lang smøre om mine tanker og erfaringer om at bruge sut (baseret på ét barn). Jeg har været glad for, at hun har haft sutten, men tror nu ved eftertanke ikke, at det har gjort den store forskel, for hun var også et rimelig let barn inden sutten kom i munden. Nu står jeg bare og skal vænne hende af med den igen 

Men følg din egen mavefornemmelse, og vær ligeglad med andres holdninger. Man bliver ikke en bedre mor af at ens barn bruger sut (eller ikke gør det) og ungerne skal nok blive trøstet uden sutten også 

Anmeld

26. februar 2014

Isabel85

Yurie skriver:

Børn skal ikke have sut, det er ikke en regel.
Nogen vil tage den, andre vil ikke. du skal ikke tvinge barnet til at have en sut, fordi nogen siger det er lettere. man skal nok find en måde at trøste på.
Du har prøvet i 4måneder, så ville jeg stoppe. Det er synd for pigen at hun får noget i munden hele tiden, som hun ikke vil have. Det er der jo ingen der kan li.

Hold hende ind til dig, mod dit hjerte. Snak med hende. Sving hende stille og roligt fra side til side, gå en tur med barnevognen, syng en sang..

Ja du har nok ret...har bare lyst til at smide alle sutterne ud nu  det er bare svært, når det er ens første barn...så tror man at man skal lytte til alle andres gode råd, dem der har børn i forvejen. Jeg lægger altid en nusseklud ved siden af hende når hun skal sove, hun reagerer ikke rigtig på den endnu, men det kommer måske. 

Anmeld

26. februar 2014

TNBC

Isabel85 skriver:

Ja du har nok ret...har bare lyst til at smide alle sutterne ud nu  det er bare svært, når det er ens første barn...så tror man at man skal lytte til alle andres gode råd, dem der har børn i forvejen. Jeg lægger altid en nusseklud ved siden af hende når hun skal sove, hun reagerer ikke rigtig på den endnu, men det kommer måske. 

Jeg kan godt forstå dig. Man er jo sikker på at andre med børn har ret og ved hvad de gør.
Men alle børn er forskellige, og man kan ikke forvente at de alle gør tingene på samme måde.
Man skal lytte til sit barn og ikke altid lytte til hvad andre siger er rigtigt.

Min søster brugte ikke sut, og så fandt man bare andre måder at trøste hende. og der var ingen problemer.

Måske en bamse, en sutteklud er også en god ide.

Græder hun meget?

Anmeld

26. februar 2014

MorDk

Hvem siger børn absolut skal bruge sut? Hvorfor KÆMPE med at få dem til at bruge sut, hvor så efter at KÆMPE med afvænning. I don't get it. 

Min søn har aldrig rigtig været fan af sin sut. Han smed den da han var 10 mdr. 

Min datter er STOR fan af sin sut og stod det til hende rendte hun rundt med den hele tiden. MEN det er NoGo. Hun får den når hun er træt eller ked (og beder om den) 

Herhjemme kan vi sagtens trøste uden brug af sut! Ingen problemer!!

Anmeld

26. februar 2014

Isabel85

Ja jeg tror i hvert fald vi holder en pause nu. Jeg har også lidt den holdning, at hvorfor lære hende det, når hun alligevel skal vænnes af med den. Men som sagt, så synes alle omkring mig, at sutten er et "must". 

Nej jeg tror ikke hun græder mere end andre babyer. Så lige nu er det ikke et kæmpe problem at hun ikke bruger sut. Jeg tænker mere på senere når hun skal passes af andre, om det bliver en udfordring?

Anmeld

26. februar 2014

ECOchild.dk

Isabel85 skriver:

Hej

Det er ikke alle børn der vil bruge sut. Det er selvfølgelig let når de vil....og svært når de skal af med den igen.

Alle mine 3 unger er og har været glade for sutten og har været rigtig svære at vænne af igen. Deres tænder voksede skævt og tandlægen var ikke begejstret, men de rettede sig lynhurtigt da de stoppede helt med at bruge sutten.

Udover sutten har de to ældste været meget glade for deres lille babydyne. Den har de krammet og putte med også selvom de brugte juniordyne og også selvom de bare skulle trøstes.

Min søsters 4 børn har aldrig ville bruge sut. De har til gengæld brugt deres tommel. Den er jo endnu sværere at vænne dem fra, for den har de jo med sig hele tiden.

Min yngstes ven i dagplejen havde en sutteklud at trøste sig ved.

Min venindes yngste ville kun ammes og ikke sutte på andet....det var rigtig anstrengende for hende.

Der er vist ikke nogle regler for brugen af sutter. Find det der trøster baby bedst.

Venlig hilsen Lotte

www.ecochild.dk

basic økologisk babytøj

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.