Isabel85 skriver:
Ja vi har øvet og øvet med sutten nu siden min datter var 2 uger gammel og hun kan stadig ikke finde ud af at bruge den. Hun gumler bare på den, og kan ikke finde ud af at holde den selv. Vi har prøvet alle mulige slags sutter uden held. Hun er nu 4 mdr. og jeg har mest lyst til bare at give op. Men får hele tiden banket i hovedet af andre, at hun skal lære det, så hun er nemmere at trøste når hun bliver lidt ældre.
Så vil gerne høre fra jer hvis børn ikke har brugt sut, hvordan I trøster/har trøstet jeres børn og om det er så forfærdeligt hvis barnet ikke bruger sut. Og hvad med trøst når barnet passes af andre?
Lige pt. ville det helt klart være nemmere at lægge hende til at sove, hvis hun brugte sut. Men når vi rammer det rigtige tidspunkt falder hun i søvn af sig selv, uden vuggen eller noget som helst, og det er rigtig rart
nogen gange kan det også være lidt hårdt at mit bryst fungerer som sut når hun vågner om natten, men det er blevet meget bedre. I nat har der ikke været nogen opvågninger udover når hun skulle spise.
Der er virkelig mange holdninger til brugen af sut. Vores gad heller ikke sut i starten og vi endte med at give op og gik med hende på armen og trøstede. Og mit bryst var også en god sut...
Men da amningen stoppede, da hun var 7 måneder og hun ca. samtidig startede i pasning, prøvede vi sutten igen (primært for at hun var lettere at putte) og så ville hun pludselig gerne.
Kan ikke huske hvor meget vi brugte sutten til trøst i starten, da hun endelig begyndte at bruge den. Men det er lang tid siden, at vi indførte, at sutten kun skulle bruges, når hun sover (hun er 2 år nu). Hun har ikke et så nært forhold til sutten og vi bruger den aldrig til trøst.
Det eller andet sted tosset at vænne dem til at bruge den, når de senere skal vænnes af med den (nu hvor hun ikke rigtig gider den til at starte med), men jeg har selv gjort det og husker ikke nu, hvorfor jeg synes det var så vigtigt dengang, at vi prøvede 7 forskellige mærker osv. osv.
Det blev en lang smøre om mine tanker og erfaringer om at bruge sut (baseret på ét barn). Jeg har været glad for, at hun har haft sutten, men tror nu ved eftertanke ikke, at det har gjort den store forskel, for hun var også et rimelig let barn inden sutten kom i munden. Nu står jeg bare og skal vænne hende af med den igen 
Men følg din egen mavefornemmelse, og vær ligeglad med andres holdninger. Man bliver ikke en bedre mor af at ens barn bruger sut (eller ikke gør det) og ungerne skal nok blive trøstet uden sutten også