Og det i sig selv er der intet galt med (altså udover drt lige var en ekstra udskrivning).
Men har alligevel en lille smule ondt i mor samvittigheden og synes jeg som det mindste kan dele det med andre, så andre måske ser det tidligere.
Det skal siges jeg selv bruger briller, er blind som en muldvarpe med - 5.75 og - 5,50 og begyndte at bruge briller da jeg var 9-10 år. Derfor er jeg selvsagt obs på hvis børnene viser tegn på at være nærsynet.
Men min store pige som snart fylder 11, har altid haft et godt syn til alle test, så jeg havde ingen bekymring.
Hun har ikke været en hurtig læser. Lærergenet i mig så nogle advarselstegn, men når jeg vendte det med hendes lærere slog de det hen. Vi har knoklet med læsningen, ikke så meget at forstå hvordan man skal læse, men at få læst. Det gik utrolig langsomt, en side tog flere timer og når jeg spurgte til hendes strategier var de gode nok... Kunne simpelthen ikke forstå jeg ikke med alle mine redskaber kunne få hendes hastighed op. Oplevede også hun kom med nemme tekster og ikke forstod hvad der stod, læste jeg dem op var hun den bedste tolker overhovedet. For nogen år siden overvejede jeg at få hendes syn tjekket, men så kom iPad ind i husets hun kunne læse bedre og holde fokus. Og ja kunne jo se hun ikke var nærsynet....
i dag tog jeg hendes så til optiker fordi hun begyndte ikke at kunne læse skilte - chok hun er ikke nærsynet men faktisk meget langsynet. Selvsagt kan hun ikke læse hurtigt, for hun skal hele tiden refokusere når hun skifter linie det kan tage tid. Ja det kan endda være hun slet ikke kan finde linien (jeg mistænkte på et tidspunkt ordblindhed, men hun har intet problem med vrøvleord) og detmed mister hun også mening.
Hun har kompenseret så meget så hun næsten Gør sig selv nærsynet fordi hun anstrenger sine øjne så meget for at se tæt på så kan hun ikke omstille til at se langt væk.
Min optiker (som jeg forresten stoler meget på og altid selv har brugt) sagde hun formodentlig havde endt med nærsynet briller hvis ikke man virkelig testede grundigt, for han troede også de første par minutter hun var nærsynet.
nu får hun briller hun skal bruge i 3 mnd for at slappe af så hun kan testes ordentligt - derfor betalte jeg også kun for stellet (igen en fantastisk optiker). Og mig, ja jeg har sgu lidt dårlig samvittighed over jeg ikke lyttede til min mavefornemmelse allerede for et par år siden, og håber brillerne kan give hende nyt mod på læsningen.... Hun var i hvert fald selv så glad da han forklarede mig hvordan hun havde det når hun læste, ja mor det er lige præcis sådan, endelig en der forstår....