Omsorgsgiver skriver:
Ja, det er lige hvad jeg er. Jeg kan ikke finde ud af at vise og give kærlighed til min kæreste. Vores forhold hænger i en tynd tråd pga det og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Jo... Vise og give ham kærlighed men hvordan?? Det lyder mærkelig... Jeg tænker ikke over det i hverdagen da det ikke er noget som jeg mangler som sådan. Men min kæreste har stærkt behov for det. Men altså jeg ved ikke hvordan jeg skal være mig ad med det?? Jeg ved godt at det er mig der er galt med. Måske jeg skal søge professionelt hjælp??
Ikke for at lyder super hippie-psykolog agtigt men der findes 5 forskellige slags måder at vise kærlighed på (gaver, berøring, verbalt, tjenester, tid sammen) og vi har alle personlige præferencer.
Fx. er mine stærkeste kærlighedssprog tid sammen og tjenester - jeg føler mig elsker når vi kan sidder og hygge sammen, også selvom vi ikke laver noget specielt, og når han fx. tager vasketøjet selvom det er min opgave, tager noget ekstra med fra indkøbsturen som jeg lige kommer i tanke om, laver mig kakao om morgenen, etc. Jeg viser til gengæld mest kærlighed ved at give gaver og bruge tid samme med folk. Men omvendt betyder det intet for mig at få gaver bare for at få dem.
Kærestens kærlighedssprog er verbalt og berøring. Han vil gerne kramme meget, mens jeg ikke har det behov. Når han siger "du ser godt ud" betyder det ikke så meget for mig, etc.
Så det er nemt at ryge ind i en rutine hvor man "går forbi" hinanden fordi man ikke taler samme "sprog". Du kan købe ham nok så mange gaver hvis det for ham virker som om du forsøger at købe hans kærlighed. Og han kan kramme dig nok så meget hvis det bare er noget du ikke har brug for.
Kæft, det lyder hippieagtigt...

Men prøv at overveje hvilke ting, der betyder noget for din mand, og hvilke der betyder noget for dig, og snak så om det og forsøg at "snakke hinandens kærlighedssprog".
Det kræver noget tilvænning til at starte med (min kæreste er sådan en, der krammer alle - jeg krammer ikke engang min egen mor) men i længden er det altså det værd.
Over and out fra hippien
Anmeld