Er alene med pige på 6 år og dreng på 4.
Jeg forsøger så vidt mulig at lave ekstra portioner af middag i løbet af weekenden, så jeg har noget nemt, som bare kan varmes på de mest stressede dage i løbet af ugen.
De dage, hvor jeg må lave noget fra grunden forsøger jeg så vidt mulig at få ungerne engageret i at hjælpe mig.
Ofte sidder storesøster og læser læselektien højt for mig ved køkkenbordet, mens jeg laver mad.
Ellers forsøger jeg så godt som mulig at få dem i gang med noget rolleleg sammen eller lignende, for da kan de lege fint sammen ganske længe, så jeg får fred til madlavningen.
Nogle dage løber storesøster ind til nabopigen og leger frem til middag - eller nabopigen kommer til os og leger - men da må jeg inkludere lillebror i alt jeg gør. Når han er træt og sulten efter børnehaven, er det sjældent, han leger alene.
Enkle retter, jeg ofte falder tilbage på:
Risgryde (Dvs, ris, grøntsager og kød/pølse af diverse slags kogt sammen i en gryde. Tager ca 30 minutter at lave og børnene kan som regel godt lide det.)
Pitabrød med fyld. (Jeg varierer fra gang til gang, hvad slags fyld, vi har, så jeg laver ikke alt hver gang, men jeg sørger for, at der er lidt valgmuligheder). (Tager ca 30 min at lave)
Kyllingesuppe (Lidt kyllingkød og tre slags grøntsager i en gryde med en boullionterning og vand, makaroni tilsættes sent i kogetiden. Koger ca 20 min, rundstykker kan varmes til). (Tager ca 30 min at lave)
Æggekage/omelet
Hjemmelavede hamburgere (Bruger færdigkøbte brød) (Tager ca 30 min at lave)
Når der er spist og ryddet op vil børnene nogle gange fortsætte med den leg de var i gang med, andre gange spiller vi spil eller tegner sammen, ofte læser vi sammen.
Efter lidt børnetv skal lillbror i seng, og så har storesøster og jeg lige en halv time sammen, hvor hun laver lektier, hvis der er noget, vi ikke har nået tidligere på dagen, og ellers læser jeg højt, mens hun perler eller tegner eller laver puslespil.
I weekenderne elsker ungerne at være på picnic ude - uanset vejr. Så da pakker vi ofte en frokostkurv og tager med os. Nogle gange bare ud i haven, andre gange går vi tur i skoven eller andre steder. Eller vi tager på besøg til folk. Vi kan godt finde på at finde soveposerne frem og sidde/ligge i dem tidligt om morgenen på stuegulvet og se en film (Jeg har to morgenfulge). En del af weekenden går altid til husvask, siden jeg ikke overkommer andet end det aller mest nødvendige i løbet af ugen. Det er børnene så også lidt med til - men det varierer hvor meget, jeg kræver af dem. Det kommer lidt an på deres dagsform og hvad vi ellers skal.