hvordan ser jeres hverdag ud?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

639 visninger
5 svar
0 synes godt om
18. februar 2014

Moar2011

Jeg er lidt nysgerrie om hvordan jeres hverdag ser ud

hvad fortager i jer, når i har hentet barn/børn?

hvad laver i af mad, for ikke at stå i køkkenet i for langtid`?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2014

stjernehimmel

Storms-Mor skriver:

Er godt nok ikke enlig mere, men har været det i mange år....så kommentere alligevel ;-)

hos os os stod den på lektier(min datter er 8)

en tur ud og gå, en tur ned til bedstefar eller mor....en tur på biblioteket. Samt folkedans hver tirsdag hvor jeg sad udenfor og læste mine egne lektier...og så de sædvanlige bad ting osv....

maden var blandet, men har en datter der ikke spiser særlig varieret...

vi fik tit æggekage, rugbrød, grøntsager og kylling.... Hun spiser ikke sovs, oksekød eller ting der er blandet sammen så det satte sine begrænsninger...

Pitt brød med masser af sundt fyld... Ting der var nemme men også helst billige....

Hun er kun hjemme hver anden weekend..... Så fredag slikdag/ x-faktor 

lørdag hygge, leg, gåture 

søndag slappe af og lave lektier og gøre klar til en ny uge

når hun var puttet stod den på mine lektier og oprydning/rengøring

Anmeld

18. februar 2014

Røverdatter

Åh det varierer faktisk ret meget. Vi er så heldige at bo på en gård, lige ved siden af vuggestuen. På gården bor også to familier (hvoraf den ene er enlig mor med søn). Begge børn går sammen med min søn i vuggestue. Så vi ses ofte med dem efter afhentning.

Til aftensmad laver jeg ofte rodfrugter i ovnen, ris med stegte grøntsager til, boller med pålæg, grød (i alle afskygninger), lækre forskellige salater - min søn hjælper gerne til med at skylle og skære og røre. Jeg synes det er vigtigt at han er med i køkkenet, og især fordi jeg er alene med ham.

Hvis man har tålmodigheden til at have barn med i køkkenet, så er det en god idé for både at lære barnet om daglige gøremål, og de synes for det meste det er sjovt og spændende.

Men min søn er ikke så sulten om aftenen, han spiser meget til morgen, frokost og eftermiddag

Anmeld

18. februar 2014

Leneur

Storms-Mor skriver:

Nu er jeg godt nok sygemeldt lige pt på ubestemt tid men som udgangspunkt sørger jeg for alt det praktiske inden jeg henter min datter i bh. Får forberedt aftensmaden. Snitter det grønne, får lagt en evt lasagne sammen, så den bare skal i ovnen, når det er tid til det. Når Silje er hentet, render vi enten på legepladsen, spiller et spil eller leger. Nogen gange trænger hun også bare til at se lidt ramasjang og putte med hendes mor på sofabordet. Andre gange vil hun gerne lege selv inde på hendes værelse. De dage hun skal i bad, kommer hun i bad en time før aftensmaden.
Af mad er det især svensk pølseret der hitter men pasta, kartofler, sovs, ris, forskelligt kød og grønt. Wraps, pitabrød, toast, suppe og den slags er det der er på tapetet her hos os.

Anmeld

18. februar 2014

Leneur

Leneur skriver:

Nu er jeg godt nok sygemeldt lige pt på ubestemt tid men som udgangspunkt sørger jeg for alt det praktiske inden jeg henter min datter i bh. Får forberedt aftensmaden. Snitter det grønne, får lagt en evt lasagne sammen, så den bare skal i ovnen, når det er tid til det. Når Silje er hentet, render vi enten på legepladsen, spiller et spil eller leger. Nogen gange trænger hun også bare til at se lidt ramasjang og putte med hendes mor på sofabordet. Andre gange vil hun gerne lege selv inde på hendes værelse. De dage hun skal i bad, kommer hun i bad en time før aftensmaden.
Af mad er det især svensk pølseret der hitter men pasta, kartofler, sovs, ris, forskelligt kød og grønt. Wraps, pitabrød, toast, suppe og den slags er det der er på tapetet her hos os.

Sofabordet=sofaen...

Anmeld

18. februar 2014

Ciss

Er alene med pige på 6 år og dreng på 4.

Jeg forsøger så vidt mulig at lave ekstra portioner af middag i løbet af weekenden, så jeg har noget nemt, som bare kan varmes på de mest stressede dage i løbet af ugen.

De dage, hvor jeg må lave noget fra grunden forsøger jeg så vidt mulig at få ungerne engageret i at hjælpe mig.

Ofte sidder storesøster og læser læselektien højt for mig ved køkkenbordet, mens jeg laver mad.

Ellers forsøger jeg så godt som mulig at få dem i gang med noget rolleleg sammen eller lignende, for da kan de lege fint sammen ganske længe, så jeg får fred til madlavningen.

Nogle dage løber storesøster ind til nabopigen og leger frem til middag - eller nabopigen kommer til os og leger - men da må jeg inkludere lillebror i alt jeg gør. Når han er træt og sulten efter børnehaven, er det sjældent, han leger alene.

Enkle retter, jeg ofte falder tilbage på:

Risgryde (Dvs, ris, grøntsager og kød/pølse af diverse slags kogt sammen i en gryde. Tager ca 30 minutter at lave og børnene kan som regel godt lide det.)

Pitabrød med fyld. (Jeg varierer fra gang til gang, hvad slags fyld, vi har, så jeg laver ikke alt hver gang, men jeg sørger for, at der er lidt valgmuligheder). (Tager ca 30 min at lave)

Kyllingesuppe (Lidt kyllingkød og tre slags grøntsager i en gryde med en boullionterning og vand, makaroni tilsættes sent i kogetiden. Koger ca 20 min, rundstykker kan varmes til). (Tager ca 30 min at lave)

Æggekage/omelet

Hjemmelavede hamburgere (Bruger færdigkøbte brød) (Tager ca 30 min at lave)

Når der er spist og ryddet op vil børnene nogle gange fortsætte med den leg de var i gang med, andre gange spiller vi spil eller tegner sammen, ofte læser vi sammen.

Efter lidt børnetv skal lillbror i seng, og så har storesøster og jeg lige en halv time sammen, hvor hun laver lektier, hvis der er noget, vi ikke har nået tidligere på dagen, og ellers læser jeg højt, mens hun perler eller tegner eller laver puslespil.

I weekenderne elsker ungerne at være på picnic ude - uanset vejr. Så da pakker vi ofte en frokostkurv og tager med os. Nogle gange bare ud i haven, andre gange går vi tur i skoven eller andre steder. Eller vi tager på besøg til folk. Vi kan godt finde på at finde soveposerne frem og sidde/ligge i dem tidligt om morgenen på stuegulvet og se en film (Jeg har to morgenfulge). En del af weekenden går altid til husvask, siden jeg ikke overkommer andet end det aller mest nødvendige i løbet af ugen. Det er børnene så også lidt med til - men det varierer hvor meget, jeg kræver af dem. Det kommer lidt an på deres dagsform og hvad vi ellers skal.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.