En dårlig mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

628 visninger
2 svar
13 synes godt om
8. februar 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg læser ofte herinde, at folk stempler sig selv som dårlige mødre eller spørger, om de er dårlige mødre, på grundlag af enkeltstående episoder. Og jeg synes, det er så ærgerligt, at den betegnelse dukker op så tit - og spørger mig selv, om folk er lige så hurtige til at dømme andre som dårlige mødre, som de er til at give sig selv det stempel. 

Vel findes der dårlige mødre. Men man er ikke en dårlig mor, fordi man en tirsdag eftermiddag gør noget overilet, som man bagefter har det skidt med. Man er bare et menneske, som begår en fejl over for sit barn. Gentager det sig og bliver et mønster, er man måske - måske! - inde i en periode, hvor man fungerer dårligt som mor, men heller ikke da pr. definition en dårlig mor. Hvis fejlen består i, at man jævnligt slår sit barn, taler ned til det eller ikke giver det mad, trøst og omsorg, er vi selvfølgelig ude i noget mere alvorligt - og dårligt. Men det er ikke den slags eksempler, jeg hentyder til. Det er forståelige, menneskelige og uheldige "kiksere". 

Vores børn kan kapere en hel del, og de går ikke uopretteligt i stykker, fordi de oplever os begå fejl. De bliver kede af det - og det må børn godt, selvom det skærer os i hjertet, og vi helst ville skåne dem for det. 

Vi stiller meget høje krav til os selv som mødre ved overhovedet at overveje, om vi sådan pr. definition og kronisk er dårlige til at være det. Det er naturligt og godt, at vi tager vores ansvar alvorligt, men jeg synes, det dårlige mor-spøgelse florerer meget herinde. 

Jeg er dygtig til mit arbejde - og nogle gange er der noget, jeg ikke gør godt nok, og som jeg ærgrer mig over - men jeg tænker ikke af den grund, at jeg er en dårlig lærer. Jeg er en god kone for min mand - og nogle gange er jeg åndssvag og forsømmer vores ægteskab lidt - men jeg tænker ikke af den grund, at jeg er dårlig at være gift med. Jeg tror, de fleste af os tænker sådan om vores andre roller i livet - i job, ægteskab, venindeforhold, som vores forældres døtre osv. osv. - at vi nogle gange kvajer os, men generelt er gode nok. Hvorfra kommer det så, at man så let dunker sig selv i hovedet med, at man er en dårlig mor? 

Iøvrigt tror jeg heller ikke, at vores børn har spor gavn af, at vi udnævner os selv til dårlige mødre, om så bare for os selv. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

jeg tænker det samme  Det er virkelig ærgerligt og må være frygteligt at have den tanke om sig selv. 

alle kan handle uhensigtsmæssigt i ny og næ, ingen er perfekte. der skal dæleme ske nogen seriøse og hyppige fejltrin før JEG tænker at man er en direkte dårlig mor. 

Jeg tror at størstedelen af dem der rent faktisk ikke er egnet til at være mødre, tit og ofte ikke selv er klar over deres fejl. Så bare dét at man genovervejer sin handling siger jo noget om at man tænker over sin rolle og tager den seriøst, og det er da en stor del af at være en GOD mor.

Anmeld

8. februar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg tror det handler meget om al den opmærksomhed der er omkring opdragelse og social arv osv...

Man er så bange for at man bliver som dem man (næsten) konstant hører om i medierne...

Jeg er i hvert fald selv bange for at hvis jeg begår fejl en gang at jeg så måske gentager det og det så bliver en vane og jeg ender med at skade vores søn...

Jeg føler et kæmpestort pres fra omverden om at mit barn skal være perfekt i forhold til diverse statistikker ellers er jeg dårlig som mor...

Føler at der ligger et kæmpestort pres på mig som mor at sørge for at mit barn ikke bliver ligesom jeg selv mht social arv...

Der er på ingen måde nogen i min omgangskreds der på noget tidspunkt har sagt at jeg gjorde det dårligt eller skulle være bedre på nogen ting... får faktisk kun ros af dem der kender min og kærestens baggrund for hvor fantastisk vores søn er...

MEN der ligger ikke mindre end 2 underretninger hos kommunen der påpeger ting som kunne hænge sammen med os værende dårlige forældre...

Det ødelægger altså rigtig meget ens selvtillid om at man gør det godt nok når der kommer fagligt personal og siger at der lige er de og de ting der ikke er som de skal være...

Så for mig handler det mest af alt om min egen barndom og frygten for at vores søn skulle få de samme problemer som jeg og min kæreste har idag...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.