Baby Led Weaning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

714 visninger
10 svar
8 synes godt om
8. februar 2014

LilleSmølf

Ja, vi har været i gang med BLW i et par måneder nu (han er 8 måneder) og det var et fantastisk valg for os; drengen smager på alt og vil spise hvad som helst, og gerne meget af det.

Hans fingerfærdighed er hurtigt blevet rigtig god og så er det dejligt at vi alle kan spise med på samme tid, også selvom det betyder oprydning efter hvert måltid.

Men jeg kom til at tænke på, hvor mange herinde mon gjorde det samme, og hvad I/jeres børn synes om det? (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2014

Krussedulle

LilleSmølf skriver:

Ja, vi har været i gang med BLW i et par måneder nu (han er 8 måneder) og det var et fantastisk valg for os; drengen smager på alt og vil spise hvad som helst, og gerne meget af det.

Hans fingerfærdighed er hurtigt blevet rigtig god og så er det dejligt at vi alle kan spise med på samme tid, også selvom det betyder oprydning efter hvert måltid.

Men jeg kom til at tænke på, hvor mange herinde mon gjorde det samme, og hvad I/jeres børn synes om det? (:

Vi gjorde med nr 2 og 3

Og jeg anbefalede det til en veninde, hvis datter ikke ville spise. Nu spiser hendes datter ALT!

Ville absolut gøre det igen

Anmeld

8. februar 2014

ano14316

Hvaxd er det?

Anmeld

8. februar 2014

ano14316

LilleSmølf skriver:

Nej vi har ikke fulgt nogen særlige teorier, men han har altid fået lov til at have fingrene med i maden... Til stor undren for en del af familien..
Vores søn har altid spist alt, og han spiser rigtig pænt.. Og det er da fordi han har fået lov til at røre ved al maden og mærke konsistensen, også så de ved hvad der kommer ind i munden...
Og han kan stadig sagtens finde på at mærke på ny mad, ig det får han bare lov til...

Anmeld

8. februar 2014

Maja_4000

Jeg har tænkt mig at gøre det med nr. 2

Anmeld

8. februar 2014

quindelist

Vi var på BLW-vognen og startede da hun var 6 mdr (2,5 idag)
Ville aldrig vælger gøre det anderledes

Anmeld

8. februar 2014

EAF

LilleSmølf skriver:

Har aldrig hørt om det, så vil rigtig gerne have en uddybelse hvis du vil være så venlig 

Anmeld

8. februar 2014

LilleSmølf

ano14316 skriver:

Nej vi har ikke fulgt nogen særlige teorier, men han har altid fået lov til at have fingrene med i maden... Til stor undren for en del af familien..
Vores søn har altid spist alt, og han spiser rigtig pænt.. Og det er da fordi han har fået lov til at røre ved al maden og mærke konsistensen, også så de ved hvad der kommer ind i munden...
Og han kan stadig sagtens finde på at mærke på ny mad, ig det får han bare lov til...

Det er sådan set også det teorien går ud på. Vi gør ikke noget super-fancy pædagogisk - han får simpelthen bare loo til at spise selv helt fra start, og han rører selvfølgelig ved maden med fingrene

Anmeld

8. februar 2014

LilleSmølf

SummaSummarum skriver:

Har aldrig hørt om det, så vil rigtig gerne have en uddybelse hvis du vil være så venlig 

Selvfølgelig (:

Det går ud på at når barnet når de 6 månder hopper man over "mos og grød" stadiet og lader dem spise hvad resten af familien spiser (med forbehold, selvfølgelig, der er nogle ting de slet ikke må få som fx. nødder og andre ting som er bedst at vente med, fx. gulerod) og mest af alt, at de selv tager og spiser det med fingrene uden at blive madet.

Dvs. de spiser med til morgenmad, frokost og aftensmad hvor de selv sidder med egen tallerken og ske (vores gør i hvert fald selvom den ikke er til meget nytte endnu) og fodrer sig selv. Mens de selvfølgelig får flaske/bliver ammet ved siden, som man normalt ville gøre uanset.

Det gør at de lærer at tygge først og synke senere, hvor børn der bliver madet med mos lærer at synke først og tygge senere (og derfor ofte er længere tid om at lære at spise rigtigt). Desuden er det godt for dem at få lov til at styre det selv og røre ved maden samt smage den i rigtig form. Børn, der får lov til at spise på den måde er generelt set sundere når de bliver voksne og langt mindre kræsne end børn, der ikke gør (der er lavet undersøgelser som nemt kan findes på Google).

Vi er i hvert fald bare rigtigt glade for metoden, især mig der har haft mange problemer med mad da jeg var barn så det vil jeg meget gerne undgå med min søn (:

Anmeld

8. februar 2014

ano14316

LilleSmølf skriver:

Det er sådan set også det teorien går ud på. Vi gør ikke noget super-fancy pædagogisk - han får simpelthen bare loo til at spise selv helt fra start, og han rører selvfølgelig ved maden med fingrene

Men Magnus har bare stadig fået mos og grød og er blevet maddet med ske...

Her er lige er par spise billeder fra Magnus er 6 mdr.
Sådan spiste vi ikke hver dag men ofte..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.