Stramt tungebånd på børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.425 visninger
6 svar
0 synes godt om
5. februar 2014

Anonym trådstarter

Jeg har en søn som ikke snakker helt vildt meget endnu, han er lige fyldt 2 år og kan kun sige "te, dør, hoved, bold, ballon, det der" og lidt andre ord også. Han var hurtig med sin motorik, men jeg er ved at blive bekymret over hans manglende ordforråd.

Vores læge siger at vi ikke skal bekymre os før børnehave alderen, da det er meget normalt især for drengebørn at starte i børnehave med meget lille ordforråd.

Men jeg er selv født med MEGET stramt tungebånd, og det samme var min far. Min tandlæge sagde at hun var helt forarvet over at jeg kunne snakke, så slemt var det.

Nu begynder jeg at tænke? kan han også have det? Han rækker nærmest aldrig tunge, nu hvor jeg tænker over det.

Hvordan søren finder jeg ud af det? jeg kan ikke huske hvordan et stramt tungebånd ser ud? og jeg vil i hvert fald gerne udelukke det, hvis det nu er det der er årsagen. 

Han forstår nemlig ALT og har gjort siden før han blev et ord, bruger sit kropssprog så fint, men ord er en by i rusland. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. februar 2014

Love Angel

Profilbillede for Love Angel
Mor til 4

hey 

nu ved jeg ikk rigtig noget om det, og har faktisk aldrig hørt om det før. 

men tag til læge med han og se hvad han siger. 

Men du kan også vente og se tiden an.

Anmeld

5. februar 2014

lineog4

Tungen er hjerteformet eller som en slange når den trækkes lidt frem. Ser ud sl. Noget hiver i den i midten. Min søn haf stramt tungebånd og kunne feks. Ikke malke mine bryster for det tykke mælk, men det har intet gjort ved sproget 

Anmeld

5. februar 2014

modesty

Anonym skriver:

Jeg har en søn som ikke snakker helt vildt meget endnu, han er lige fyldt 2 år og kan kun sige "te, dør, hoved, bold, ballon, det der" og lidt andre ord også. Han var hurtig med sin motorik, men jeg er ved at blive bekymret over hans manglende ordforråd.

Vores læge siger at vi ikke skal bekymre os før børnehave alderen, da det er meget normalt især for drengebørn at starte i børnehave med meget lille ordforråd.

Men jeg er selv født med MEGET stramt tungebånd, og det samme var min far. Min tandlæge sagde at hun var helt forarvet over at jeg kunne snakke, så slemt var det.

Nu begynder jeg at tænke? kan han også have det? Han rækker nærmest aldrig tunge, nu hvor jeg tænker over det.

Hvordan søren finder jeg ud af det? jeg kan ikke huske hvordan et stramt tungebånd ser ud? og jeg vil i hvert fald gerne udelukke det, hvis det nu er det der er årsagen. 

Han forstår nemlig ALT og har gjort siden før han blev et ord, bruger sit kropssprog så fint, men ord er en by i rusland. 

Finder man ikke ud af ved amning om børn har kort tungebånd?

Umiddelbart er det jo, som din læge siger, slet ikke unormalt at specielt drenge ikke har det store ordforråd som 2-årige. Han ligger ikke i den hurtige ende, men jeg tænker ikke at der er grund til bekymring.

Anmeld

6. februar 2014

PernilleogLouis

Hos min søn var det en øre/hals læge der opdagede det og klippede det

Anmeld

6. februar 2014

Loa

Jeg tænker om en SP eller læge ikke havde opdaget det hvis det var.

Min datter fik klippet sit tungebund da hun var 4 uger. SP opdagede det, da hun var rigtig dårlig til at blive ammet.

Så tror bestemt det var opdaget tidligere hvis han havde haft det...

Anmeld

6. februar 2014

helmich

Hej

Mine 3 børn har alle for kort tungebånd, de 2 yngste fik den klippet kort efter fødslen, men den ældste fik den først klippet, da han var 5 eller 6. Han havde umiddelbart ikke gener af det. Men da han nåede 5-6 års alderen, kom han flere gange til at rive den lidt over.-Hvilket jo gjorde ondt. Hans bånd var så stramt, at tungen delte sig lidt som ved en slange.

Problemet er, at de kan have svært ved udtale af forskellige sprog, hvor tungen skal krølle lidt

Problemer med at rense sine tænder med tungen, hvilket kan give tandproblemer. 

Og ikke mindst, he he problemer med at kysse

Han blev lagt i narkose da den blev klippet, og han fik et par sting.

De 2 yngste fik den bare klippet - det gør man når de er helt små

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.