"Ondt i ørerne af skrål"
hej trine.
jeg skriver til dig for at høre om du har nogle gode råd eller en forklaring på hvorfor min søn skriger...!
han er 14 mdr og har altid været hurtig i sin udvikling, også selvom han blev født for tidlidt.
vores problem er at han skriger.. og han kan skrige så højt at vi får ondt i ørene og de bare hyler og man ikke kan høre noget bag efter.
jeg har fundet frem til at det er galt når vi siger nej, når han er træt eller når vi ikke kan forstå hvad han siger/fortæller os eller gerne vil.
jeg har også langt mærke til at han skriger mere når det er far som retter på ham end når det er mor.
håber du kan hjælpe bare en smugle?
på forhånd tak
Trines svar
Kære mor med ondt i ørerne
Tak for din henvendelse!
spørgsmålet om, hvad der er normalt i forhold til børns reaktioner vil altid varierer - umiddelbart synes jeg ikke du har grund til bekymring. Det er super anstrengende, at have et barn, der skriger - omvendt er det naturligt at det er den reaktion, man har når man ikke har et sprog. Du skriver, at det oftest er når han er træt, får nej, eller I ikke forstår, hvad han mener. Helt sunde og naturlige reationer ville jeg svare.
Din søn er 14 mrd. Dvs at han nu er i den fase af sin udvikling, hvor han begynder at få et sprog, og dét vel at mærke på den måde, at han nu begynder at bruge enkelte ord i sin kommunikation til omverdenen. Ikke hele sætninger eller kan forklare, hvordan han har det eller hvorfor han er vred. Ligeledes er han der i sin udvikling, hvor han i stigende grad bliver bevidst om sig selv og om andre andskilte personer. Det er i denne alder fra 10 mrd - 3 år, at han skal lære forskel på rigtigt og forkert, og lære samspillet med andre personer - og de sociale spilleregler her. Hvis I farer op ( det siger jeg ikke I gør), når I sætter grænser og råber forskrækket NEJ, når han er ved at gøre nogte I ikke vil have, så bliver hans reaktion lige sådan. Det I kan gøre er stille og roligt at sige nej - sig det bestemt, og lad være med at råbe det til ham. Tag den ting fra ham, hvis der er tale om en ting, som I ikke vil have, at han tager og sig NEJ igen, og stil tingen på plads. det skal sikkert gentages - er der tale om at du eller din mad ikke forstår, hvad han vil, så tag bestik af situationen - forsøg at finde ud af, hvad han har behov for og kan du ikke det, så tag ham op og trøst ham - også selvom han blive ved med at skrige og "skælde ud" - I kan godt være "uenige" og stadig vise ham, at du elsker ham. Sådan er livet også fremover!!!!
Jeg synes det lyder som om du har en skøn søn, der er ved at udforske verden og sine forældre, og sig selv, støt ham i det, og hav en fortsat god sommer.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk