"Katty"
Hej.
Jeg har søn på 8 mdr. som vil ikk sove om dagen. Han hopper op og ned med numsen hele tiden og spræller med arme og ben. Han gider aldrig at sidde stille og roligt og se fjernsyn. Ikke engang når han spiser sidder han stille, der hopper han også på stolen og spænder i hele kroppen.
Er det normalt??Er der andre der oplever deres børn på samme måde??
Forresten så gider han heller ikke at sove om aftenen. Han græder og spræller i minimum 1 time før han sover.
Vi er godt klar over at børn har en masse energi, men at de ALDRIG kan være stille eller bare ligge og lege lidt selv er det normalt??Når han sidder på gulvet spræller han så meget at han vælter bagover.
NB!!Det er ikke alm. små bevægelser, det er hele kroppen der er i gang
Kan det være at han har ADHD??
På forhånd tak,
Mvh.
Katty og bbl
Trines svar
Hej Katty
Tak for din henvendelse.
Lad mig starte med at sige, at jeg ikke synes man kan forvente at en 8 mrd gammel baby skal kunne sidde stille og se tv. Personligt synes jeg det er meget tidligt, at han skal se tv - og det ville jeg begrænse stærkt, hvis jeg var jer. Derudover er børn lige så forskellige som voksne - nogle er mere aktive end andre.Nogle har et stort søvnbehov - andre har ikke. Du skriver at hans bevægelser synes underlige. Hvis du er utryg omkring dette, ville jeg gå til læge/ sundhedsplejerske og få ham/ hende til at vurdere om der er noget i vejen med din søn - det kan være at han bare har meget energi i kroppen, og da han endnu er så ung, har han måske motorisk ikke mulighed for at brænde noget af al den energi af.
Du kunne måske opsøge jævnaldrende børn i legestue, vuggestue eller lign. så han bliver stimuleret mere end du kan gøre alene.
Mht at sove om aftenen så sørg for at have faste rutiner omkring det. Gør klar til natten på samme måde hver aften. Efter tandbørstning mm, så læg ham ind i hans seng, syng en sang eller to for ham - men bliv ikke ved i flere timer. Sig så til ham at nu skal han putte, kys ham god nat, og gå så ud af værelset. Naturligvis vil han græde og protestere, men du skal vente med at gå ind til ham. Gå ind til ham efter 5 min., læg ham ned igen, kys ham god nat og vent så lidt igen med at gå derind. Det kan tage lang tid i begyndelsen og det kan være frustrerende, da du sikkert efter en lang dag med baby på armen, trænger til voksentid. OG det betaler sig at have tålmodighed - jeg er sikker på, at der ikke går mange dage førend du vil kunne se resultater. Det gælder om at holde ud her. En time kan det sagtens tage!!! :-)
Der findes en masse litteratur på området ang. børn og søvn. Fælles er, at det er vigtigt med rutiner og konsekvens - og så en masse tålmodighed. lad være med at blive irriteret og give op - ingen 8 mrd. gammel baby gør det for at genere dig eller være umulig.
Jeg er mere forsigtig med at skulle dianogsticere din søn med ADHD. Det synes jeg er meget drastisk. Du kan selvfølgelig begynde at lægge mærke til, om du overhovedet ikke kan fastholde ham i en leg, om han efter kort tid vil noget andet - onmvendt mener jeg det er meget tidligt at sætte den diagnose - og der er jeg for usikker om emnet. Jeg synes du skal tale med din læge om det.
Fortsat god sommer.
Kærligst Trine
Trine tilbyder individuel terapi, parterapi - sorgbearbejdelse. Supervision samt coaching.
Se Trines hjemmeside: TrineDahl.dk