crocket skriver:
Nej, det er nemlig rigtigt - jeg ved nærmest ingenting om det. Og det er på en måde med vilje. Jeg ønsker ikke at falde ned i den der fælle, hvor man kun går og tænker på fertilitetsbehandling - jeg har altid vidst, at jeg skal insemireres pga. arvæv i maven. Men selvfølgelig burde jeg nok lige sætte mig ind i det, siden lægerne ikke fortæller mig særlig meget.
Hvad er egentlig forskellen mellem insemination og IVF?
Bruger man ikke hormoner ved inseminering?
Ved ivf: kommer man i hormon behandling enten kort eller lang, så kroppen producere flere æg og så man har styr på ægløsning. De skal have en hvis størrelse, for at de bliver 'accepteret'. Når æggene har det bliver de taget ud af kvinden, lagt sammen med mandens sædceller hvorefter de forhåbentlig bliver befrugtet, de skal ligge sammen i to dage da de cellerne skal dele sig. Hvis man efter de to dage har nogle befrugtede æg bliver der somregel lagt 1 tilbage i kvinden, efter 14 dage skal man til blodprøve = svar. Hvis der er gode overskydende æg tilbage kommer de i fryseren og skal/kan bruges inden for 5 år til senere graviditetsforsøg.
Vi var igennem ivf kort behandling både med friske og fryseæg. Hvis jeg var dig så ville jeg ringe og sige at jeg gerne ville udskyde det en måned, og så at du gerne vil til Info møder omkring forløbet og hvad processen indenholder.. Det er hverken nemt fysisk eller psykisk at være i behandling, vi ville ikke have kunne klare det uden al den Info vi fik. Man skal følge skemaer med piller, hormoner, hvornår skal man stikke Sig og hvornår skal man tage en speciel sprøjte osv.
Håber det hjalp.
Anmeld