Grovboller....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

924 visninger
8 svar
4 synes godt om
27. januar 2014

Chris86

.....som ikke er i nærheden af at være tørre
Tænker nogle med fuldkornshvedemel i evt..

Anyone med en herre go opskrift?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. januar 2014

Papillon

Jeg har ikke en opskrift på mål, men jeg plejer at bruge ca. 1/3 rugmel. Det kræver bare et surmælksprodukt (yoghurt, kærnemælk) af en art, så dejen ikke bliver klæg Surdej kan også bruges, hvis man er til det. 

De plejer i hvert fald ikke at være tørre

Anmeld

27. januar 2014

Karina84

Jeg er selv paa jagt efter en god opskrift paa grovboller, og har lidt kig paa nogle af dem fra newyorkerbyheart.com 

Jeg har før bagt hendes gulerodsboller med solsikkekerner og de er bare super lækre  Maaske man kan tilføje lidt groft mel, og lidt flere kerner til den opskrift? 

Anmeld

27. januar 2014

Chris86

Papillon skriver:

Jeg har ikke en opskrift på mål, men jeg plejer at bruge ca. 1/3 rugmel. Det kræver bare et surmælksprodukt (yoghurt, kærnemælk) af en art, så dejen ikke bliver klæg Surdej kan også bruges, hvis man er til det. 

De plejer i hvert fald ikke at være tørre

Bryder mig ikke frygtelig meget om rugmel til normale boller

Anmeld

27. januar 2014

Chris86

Karina84 skriver:

Jeg er selv paa jagt efter en god opskrift paa grovboller, og har lidt kig paa nogle af dem fra newyorkerbyheart.com 

Jeg har før bagt hendes gulerodsboller med solsikkekerner og de er bare super lækre  Maaske man kan tilføje lidt groft mel, og lidt flere kerner til den opskrift? 

Muligvis kam bare ikle smide solsikkekerner i, da vi har en bette tøs, som også helst skal smage

Anmeld

27. januar 2014

Karina84

Chris86 skriver:

Muligvis kam bare ikle smide solsikkekerner i, da vi har en bette tøs, som også helst skal smage

Hmm altsaa jeg plejer lige at hakke dem lidt, men ja det kan jeg godt se kan blive et problem  Og saa kommer jeg i øvrigt mere gulerod og flere kerner i, end dem der staar... Men det er bare en sidebemærkning til den opskrift, den er jo ikke saa grov...

Anmeld

27. januar 2014

Papillon

Chris86 skriver:

Bryder mig ikke frygtelig meget om rugmel til normale boller

Det er så i orden Jeg har bare oplevet bedre resultater med rug end fuldkornshvede, derfor bruger jeg det.

Anmeld

27. januar 2014

tarkoflen

Jeg bruger følgende opskrift:

1 pk gær
7 dl vand
2 tsk salt
1tsk sukker
100 g havregryn
100 g ruggryn
150 g fuldkornshvede
Ca 700 g hvedemel

Dejen skal være ret klæg og du skal ikke kunne ælte den med fingrene! Den skal bare røres sammen med en grydeske.

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse. Sæt bollerne på en bageplade med to spiseskeer, lad dem efterhæve 10 minutter og bag dem ved 200 grader i ca 15-20 minutter.

Hvis du vil lave dem som koldhævede så brug en halv pakke gær og lad dem hæve i køleskab

God fornøjelse

Anmeld

28. januar 2014

B&J

her er dog kun Grahamsmel og kerner og den er så luftig og lækker (bruger dog 3dl hørfrø da jeg elsker dom og ikke er så god til solsikkefrø

2 dl havregryn

1½ dl solsikkefrø

1½ dl hørfrø

6 dl vand

5 dl surmælksprodukt

50 g gær

1½ tsk groft salt

2 spsk honning

½ dl olie

2 æg

3 dl grahamsmel

1-1½ kg hvedemel

Sammenpisket æg

Hæld havregryn og kerner i en gryde med vandet og lav det til en gang havregrød. Tag det af varmen.

Smulder gæren i et stort fad tilsættes koldt mælk, salt og honning samt æg og olie. Når temperaturen af grøden er lun hældes det i gær blandingen. dernæst hældes resten oveni. Rør nu det grove mel i, og fortsæt med hvedemel til dejen har en passende konsistens. Ælt dejen godt igennem. Stil dejen til hævning et lunt sted, tildækket i ca 1½-3 time. Dejen slås ned, formes til boller (ca. 40 stk.), der efterhæver på en pladen i ca. 30 min. Pensl med sammenpiskes æg og drys med frø. Bages ved 225°C i ca. 15 min.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.