Eksperthjælp: 6,5 måned græder meget om natten

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.559 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. januar 2014

Lisbeth Jess

"6,5 måned græder meget om natten"

Hej Lisbeth

Jeg skriver til dig, da det er gået helt galt med min søns nattesøvn, og jeg søger mere eller mindre desperat efter at finde en løsning på problemet. Jeg ved selvfølgelig godt, at der sikkert ikke findes nogen enkelt løsning, men jeg er i hvert fald nødt til at prøve at lede efter en, så jeg ikke føler mig totalt magtesløs.
Min søn er 6,5 måneder, stor (11,5 kg), glad, nysgerrig, og om dagen virker det, som om han stortrives.
De sidste to måneder har han imidlertid sovet stadig dårligere og dårligere om natten. Det startede med, at han begyndte at vågne oftere og være vågen i meget lange perioder om natten (1-2 timer ad gangen). Som regel var han i superhumør, men bare ikke til at få til at sove igen. I de sidste to uger har han imidlertid vågnet ca. en gang i timen, og desværre vågner han grædende og er meget svær at trøste og få til at sove videre. Jeg har prøvet alt, synes jeg: Han virker ikke interesseret i at blive ammet flere gange (jeg har altid ammet ham 2 gange om natten, og gør det også nu), for hvis jeg ammer ham en ekstra gang, er han godt nok rolig, mens jeg ammer ham, men bagefter græder han videre, så amningen gør ham altså ikke roligere. Han har også fået lov til at ligge i vores seng, men også her vågner han lige så ofte og stadig grædende. Eneste fordel ved denne metode er, at man ikke behøver at stå op og sidde og fryse ved hans seng. Til gengæld får man slet ikke sovet selv, da han ligger meget uroligt, når han sover.
Vi plejer at prøve at trøste ham, mens han ligger i sin seng. Det virker som regel at synge for ham, tale lavmælt, holde hans hånd eller holde på dynen, som han ellers sparker af. Hvis det ikke lykkes, tager vi ham selvfølgelig op, og så bliver han nogle gange rolig, men lige så snart, vi lægger ham i sengen igen, græder han videre, og sådan kan vi så blive ved i meget lang tid.
Han begyndte at få grød en gang om dagen kort før han blev 6 måneder. Det tog lidt tid at vænne ham til det, men nu får han grød til frokost og mos om aftenen. Herudover ammer jeg ham ca. 6 gange. Han spiser meget (altså mos/grød), gerne 1,5 dl. pr. måltid. Han drikker også en masse vand til. Jeg har på fornemmelsen, at jeg desuden har rigtigt meget mælk, da han jo er så stor og stadig tager godt på (han vejede 4,8 kg ved fødslen). Derfor tror jeg ikke, hans opvågninger skyldes sult. Faktisk er hans nætter jo blevet langt mere urolige efter, at han er begyndt at spise mere.
Det skal lige siges, at han har afføring 2-3 gange om dagen. Den er blevet lidt fastere efter at han er begyndt at spise mere, men jeg tror ikke, han har forstoppelse. Jeg kan nemlig se, at fx gulerodsmosen kommer ud morgenen efter, at han har spist den.
Jeg skal lige sige, at jeg har givet ham kartoffel-, gulerods-, søde kartofler- og ærtemos og majs-, ris- og hirsegrød. Han har også fået lidt frugtmos. Jeg regner med at gå op på tre måltider i næste uge, da han jo spiser så meget, men jeg er også nervøs for at gå for hurtigt frem, hvis hans mave ikke kan klare det.
Jeg har forøvrigt prøvet en zoneterapeut, der arbejdede med hans mave - det hjalp ikke - , og hans ører er også blevet tjekket, og de er helt i orden. Han har en smule børneeksem, og det kan selvfølgelig genere ham, men det ser nu ikke så slemt ud, blot er hans hud meget tør, og derfor smører jeg ham dagligt med noget creme der hedder A Derma exomega
Om dagen sover han to lange lure, gerne 2x2 timer eller lidt mere. Han er fornylig gået væk fra den tredje lur. Han sover udenfor i sin barnevogn, og jeg lægger ham blot i barnevognen, hvorefter han hurtigt falder i søvn, hvis blot jeg har ramt det rigtige tidspunkt. Om aftenen lægger vi ham i hans seng, synger et par godnatsange for ham, hvorefter han forholdsvist hurtigt falder i søvn af sig selv. Han er meget sjældent ked af det, når han skal sove.
Om dagen er han som regel glad. Han er meget nysgerrig og vil gerne opleve verden. Derfor prøver jeg at tage ham med til div. babyaktiviteter, ud at handle osv. Han plejer at sidde og grine og juble i barnevognen, når vi fx handler. Det er ikke mit indtryk, at han bliver overstimuleret, derimod har jeg tænkt på, om han keder sig de dage, hvor vi ikke skal noget. Men desværre er det jo lidt en ond cirkel; når jeg sover så lidt om natten, er jeg ikke fuld af energi om dagen og orker måske ikke at komme afsted. Jeg kan også tage mig selv i at være ret irritabel, og det kan han selvfølgelig mærke.
Han bruger ikke sut, og det har aldrig været et problem, da han ikke græder ret meget om dagen.
Frem til han var 4,5 måned sov han gerne 6 timer uden at vågne om natten, og han vågnede kun de 2 gange, han skulle have mad. Til gengæld sov han dengang dårlig om dagen; i en periode skulle jeg gå tur med barnevognen for at få ham til at sove nogle ordentlige lure.
Det blev en lang smøre. Jeg håber, du kan give mig nogle idéer til, hvad det her kan skyldes og om jeg kan gøre noget. Kan det være maden, tror du? Kan han måske få for meget mad, altså ammer jeg ham mon for meget? eller er det mon noget mentalt? Jeg synes jeg møder mange mødre med børn i den alder, der har samme problem. Er det almindeligt på dette tidspunkt og plejer det at gå over af sig selv?
Jeg håber du, kan hjælpe mig lidt, for jeg er simpelthen så træt, og det slider også på forholdet til min kæreste. Jeg kan desværre ikke sove om dagen, da han jo sover udenfor og jeg skal jo holde øje med babyalarmen og derefter løbe to etager ned, når han giver lyd fra sig.

Mange hilsner fra Metkri

Lisbeths svar

Hej !
Forstår du er træt og udkørt, det lyder som hårde nætter med sønnen.

Når børn græder er der som regel en grund.Det kan være svært at finde årsagen .
Jeg bemærker, du skriver hans ører er checket. er det hos ørelægen? Hvis nej så er det en god ide at få ham undersøgt der, væske i mellemøret giver dårlig nattesøvn. Det kan hurtigt ændre sig.

Hans børne ekcem kan genere ham. Når der er varmt under dynen begynder det at klø, og det kan genere nattesøvnen.. Er han set af en hudlæge?
På de fleste hudafdelinger har de ekcemskole til familier, hvor der er børn med børne ekcem. Det kan være en ide at få en henvisning dertil.

Den situation du beskriver er lidt en ond cirkel lige nu. du er meget træt, bliver lidt irritabel, og som du selv skriver, det mærker han.

Kan du overveje at drosle ned med aktiviterne en uges tid, lade ham sove oppe den ene gang, og du får sovet samtidig. En rolig dag sammen med en udhvilet mor er en god ting for et lille barn

Alternativt få kæresten til at tage et par nætter, så du får sovet en god nattesøvn.

Som afslutning på dagen kan en gang babymassage efterfulgt af et dejlig bad være en god ting. det giver harmoni i krop og sind hos de små.

Hans gummer er sikkert også ømme, det er sikkert tid til tænder . En blød tandbørste giver dejlig lindring på ømme gummer.

Jeg tror ikke det er maden, der giver ham grædeture om natten.

Børn sover forskelligt og søvn ændrer sig. Desværre er det ikke altid let at finde ud af hvorfor. Nogen gange er der en årsag og det kan afhjælpes. andre gange så er det bare sådan.
Som forældre er det vigtigste at sørge for selv at få sovet om ikke andet på skift, Jo flere resourcer jo mere ro, jo bedre kan babyen trøstes.

En aflastningsnat af bedsteforældre kan varmt anbefales.

Jeg håber du finder en løsning så du og han får en bedre nattesøvn.

Held og lykke fremover med din dejlige søn.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.