Endnu et spørgsmål om vægttab og sundere kost

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

617 visninger
8 svar
2 synes godt om
20. januar 2014

CH2012

Hejsa allesammen.

Jeg er i tvivl. Når man snakker om, at man som gravid ikk må gå på kur er det jo mest pga. affaldsstofferne går gennem fosteret, ikk?
Men hvis der ikk er tale om en decideret kur, men at man blot spiser sundere og undgår kulhydrater fra slik, raffineret sukker, kager, fastfood, brød, pasta, kartofler osv. Er der så tale om affaldsstoffer? Og i så fald hvor længe? Og sidst men ikk mindst: Er man så ikk i risiko for affaldsstoffer altid?

For jeg vil jo gerne kunne fortsætte med at spise sundere, også når jeg er blevet gravid - men bliver i tvivl om, hvis jeg en dag vælger at spise fx et stykke kage, og jeg så undgår sukker efterfølgende - er der så også tale om affaldsstoffer der skal ud af systemet?

Håber der er nogen der ved noget

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. januar 2014

Papillon

Jeg kan desværre ikke svare dig, men er lidt nysgerrig efter at høre, om du har et link til en side, hvor vægttab frarådes under graviditet pga. affaldsstoffer? Jeg forsøgte at google, men det var lettere uoverskueligt. Jeg er egentlig nok også lidt forvirret over, hvad der menes med affaldsstoffer, men det kan jeg jo selv læse på

Anmeld

20. januar 2014

Papillon

Papillon skriver:

Jeg kan desværre ikke svare dig, men er lidt nysgerrig efter at høre, om du har et link til en side, hvor vægttab frarådes under graviditet pga. affaldsstoffer? Jeg forsøgte at google, men det var lettere uoverskueligt. Jeg er egentlig nok også lidt forvirret over, hvad der menes med affaldsstoffer, men det kan jeg jo selv læse på

Fra sundhed.dk: "Når næringsstofferne og energien bruges op, dannes der kemiske affaldsstoffer i kroppens celler, især i leveren. Disse affaldsstoffer skal fjernes, ellers vil de forgifte kroppen. Nogle af affaldsstofferne udskilles fra leveren med galden og går ud med afføringen. Andre affaldsstoffer transporteres via blodet til de to nyrer. I nyrerne filtreres de ud af blodet, og sammen med vand skilles de ud i urinen. Af denne grund er evnen til at danne urin livsnødvendig for kroppens sundhed."

Derudover forklarer en professor i denne artikel, hvorfor det ikke giver mening at tale om ophobede affaldsstoffer i kroppen.

Så uanset hvad vi spiser, vil der dannes affaldsstoffer, men disse udskilles på naturlig vis, såfremt lever og nyrer virker.

På baggrund af det vil jeg sige, spis gerne sundt under graviditeten - og vær ikke bange for at synde en gang imellem. Tror hovedsageligt man ikke må gå på kur under graviditeten, da der skal være tilpas næring at tage af for baby

Anmeld

20. januar 2014

Dianabk

CH2012 skriver:

Hejsa allesammen.

Jeg er i tvivl. Når man snakker om, at man som gravid ikk må gå på kur er det jo mest pga. affaldsstofferne går gennem fosteret, ikk?
Men hvis der ikk er tale om en decideret kur, men at man blot spiser sundere og undgår kulhydrater fra slik, raffineret sukker, kager, fastfood, brød, pasta, kartofler osv. Er der så tale om affaldsstoffer? Og i så fald hvor længe? Og sidst men ikk mindst: Er man så ikk i risiko for affaldsstoffer altid?

For jeg vil jo gerne kunne fortsætte med at spise sundere, også når jeg er blevet gravid - men bliver i tvivl om, hvis jeg en dag vælger at spise fx et stykke kage, og jeg så undgår sukker efterfølgende - er der så også tale om affaldsstoffer der skal ud af systemet?

Det du beskriver lyder som en livstils ændring, og det lyder lidt alla min kost og jeg kan da godt finde på st spise et stykke kage eller hvad det nu lige skulle være der frister og min baby har det fint inde i maven

Anmeld

22. januar 2014

CH2012

Papillon skriver:

Selvfølgelig kan jeg ikk finde noget link, nu hvor jeg forsøger at lede efter det. Men har læst det et sted - men ja, kan desværre ikk finde det nu. Så måske er der ikk så meget om det, når det kommer til stykket. Men ja, selvfølgelig skal baby have næring, og det er nok også derfor man snakker om at en decideret streng kur er for hårdt og ikke særlig sundt.
Men jeg har tænkt mig at fortsætte med at spise på den måde, for synes det giver mening og at det virker, uden, at jeg føler en kæmpe sult

Anmeld

22. januar 2014

CH2012

Dianabk skriver:

Det du beskriver lyder som en livstils ændring, og det lyder lidt alla min kost og jeg kan da godt finde på st spise et stykke kage eller hvad det nu lige skulle være der frister og min baby har det fint inde i maven

Ja, ikk? Det ville jeg også mene. Jeg anser det bestemt ikk som en kur, men nogle ville måske have en anden mening. Det er jeg glad for at høre. Jeg er ikk gravid endnu, men det er nu meget rart at vide på forhånd...

Anmeld

22. januar 2014

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80

Jeg tænker det på den måde at man ikke må gå og være sulten og ikke få næring nok, fordi man er på kur. Det er jo tilladt at spise sundt når man er gravid

Anmeld

22. januar 2014

CH2012

Frederikke80 skriver:

Jeg tænker det på den måde at man ikke må gå og være sulten og ikke få næring nok, fordi man er på kur. Det er jo tilladt at spise sundt når man er gravid

Det er jo det... Jeg blev bare forvirret over de affaldsstoffer så at sige...

Anmeld

22. januar 2014

Giraffen

CH2012 skriver:

Hejsa allesammen.

jeg tror ikke det er så farligt at tabe sig mens man er gravid.
mht dit spørgsmål
JA - så længe du forbrænder fedt og indtager mindre end du forbrænder så vil kroppen danne affaldsstoffer - kroppen er ligeglad med om det hedder kur eller livsstilsændring

Men jeg mener helt bestemt (80 % sikker) at det først er når du ammer, at affaldsstofferne kan komme ud til barnet gennem mælken.

men der er jo mange kvalmeramte gravide, der også taber sig, og der har jeg nu aldrig hørt om at det ku være decideret skadeligt for barnet, så længe barnet får nok næring (hvilket det som regel gør, da barnet tager først )

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.