Anonym skriver:
Det her lyder måske underligt, men prøver at forklare. Sagen er den, at jeg ind imellem føler, at jeg ikke orker at have veninder. Altså følelsesmæssigt, jeg har altid været meget sensitiv og i perioder let påvirkelig og så er jeg opdraget med at tænke på alle andre før mig selv og specielt på hvad de kunne tænke. Noget der har taget lang tid at komme ud af.
Men i perioder er jeg overinvolveret og bekymrer mig alt for meget om venindernes problemer, lige som jeg kan blive utroligt såret, hvis de mener noget andet end mig eller jeg ikke føler mig respekteret.
Nogen gange er jeg bare i tvivl om, om jeg i det hele taget orker at have veninder eller om jeg bare skulle fokusere på studiet, hjem mand og barn og måske læse bøger, gå ture, svømme osv.'
Er der nogen af jer der kender det?
Ja!
Jeg har haft perioder i mit liv hvor jeg ikke har set andre end min kæreste i flere måneder, eksempelvis de sidste 2-3 måneder. Jeg har én god veninde som bor i Jylland hvor jeg kommer fra og jeg er selv flyttet til Sjælland, så hende ser jeg selvfølgelig begrænset, og alle andre veninder er bare et andet sted i livet end jeg er - jeg venter mit første barn her om et par uger og de render stadig i byen og leder efter kærester osv., og jeg har ofte følt mig "forkert" i selskab med dem efter jeg blev gravid, følte mig ikke lyttet til eller respekteret fordi mit liv pludselig bestod af noget andet og så har trukket mig væk stille og roligt, for ellers kan jeg, ligesom dig, godt komme til at "glemme" mig selv lidt og så fokuserer for meget på dem.
Jeg har besluttet mig for at veninder nok skal komme når de rigtige er der, hvad end jeg finder nogen i forbindelse med f.eks mødregrupper eller lig. og indtil da nyder jeg min kæreste og mit liv som kommende mor
Jeg føler mig da ensom engang imellem, men jeg gider heller ikke have veninder for enhver pris. Er godt klar over det lyder hårdt når jeg skriver det sådan, men der er selvfølgelig flere aspekter i det end at vi ikke bare lige allesammen får børn samtidig.
Jeg håber du finder ud af det, synes ihvertfald ikke du skal føle dig presset til at have veninder, hvis de veninder du har, ikke gør noget specielt godt for dig 
Og du må endelig sige til hvis du har brug for noget uddybende eller en snak