Jeg har læst den, men det er godt nok mange år siden - en del af den læste jeg på tysk så der røg nok lidt af forståelsen ;-)
Men den handler jo om ideologi og i ideologien er ikke direkte beskrevet at man skal forfølge endsige udrydde et eller flere folkeslag. Så du kommer ikke til at læse grumme detaljer eller noget som helst. Der er så vidt jeg husker slet ikke tale om en krig i bogen, men om et syn på Tysklands degenerering.
Hitler kom jo ikke til magten qua hans jødehad, han kom til magten, fordi han midt i forarmelsen i Tyskland grundet deres enorme gæld efter 1. Verdenskrig, lovede arbejde til alle og et Tyskland der igen ville vokse. Og han holdt det, byggede motorveje i alle retninger og ingen så det som vej mod krig. Bogen var ikke en hemmelighed, var udgivet før 2. Verdenskrig.
Og schyy synes faktisk den var kedelig - har læst andre beretninger fra krigen som var meget mere spændende, og læst en del filosofi som er skrevet under og i den nære efterkrigstid som gav bedre forklaringer og mere indsigt
Anmeld