"Gravid igen, efter MA skånehensyn?"
Hej Lisbeth,
Jeg har brug for lidt vejledning omkring mine arbejdstider.
I efteråret var jeg gravid, men aborterede i uge 12 efter en MA i uge 9. Nu er jeg heldigvis gravid igen i 7. uge
Jeg arbejder som tjener og bartender på en cafe og cocktailbar. Under sidste graviditet var min leder meget sød til at tilrettelægge mine vagter så jeg i den førstkommende vagtplan var fritaget fra sene aftenvagter typisk fra 17-2.30.
På disse vagter bliver der røget og spillet høj musik i et lille lokale og jeg kan huske, at jeg efter de få vagter jeg havde af den slags sidst, blev meget træt.
Jeg har netop fået min plan for de næste par måneder og der indgår minimum 7 af den slags vagter. Jeg har fortalt min chef at jeg er gravid og fik ikke bedt om specielle vagter, fordi hun var så sød at tage rigeligt hensyn sidst.
Min kæreste er dog meget imod at jeg har de her sene vagter. Han er generelt ret afslappet omkring min graviditet, ifht passiv rygning herhjemme, jeg tror i lige så høj grad det er høj musik, stress og mine sene arbejdstider han er bekymret om. Jeg vil selv gerne gøre det mest fornuftige, men samtidig har jeg ikke lyst til at blive skånet unødigt, særligt nu når vagtplanen faktisk er blevet sendt ud. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på at undersøgelser viser at stearinlys udsender lige så mange partikler i et rum, som en tændt cigaret.
Kort sagt, så mangler jeg lidt kyndig vejledning om hvad der er ansvarligt i min specifikke arbejdssituation og nogle gode argumenter for og imod de her vagter. Føler mig lidt som en lus mellem to negle, og jeg kunne godt bruge nogle råd, så jeg kan finde mit eget ståsted. Og så må jeg tage en dyb indånding og tale med min kæreste og chef
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlige hilsner fra en 27-årig mor in spe.
Lisbeths svar
Hej!
Tillykke med den nye graviditet.
Der kan flere grunde til at abortere,derfor skal du også tænke over dine arbejdstider..