"Gravid igen, efter MA skånehensyn?"
Hej Lisbeth,
Jeg har brug for lidt vejledning omkring mine arbejdstider.
I efteråret var jeg gravid, men aborterede i uge 12 efter en MA i uge 9. Nu er jeg heldigvis gravid igen i 7. uge
Jeg arbejder som tjener og bartender på en cafe og cocktailbar. Under sidste graviditet var min leder meget sød til at tilrettelægge mine vagter så jeg i den førstkommende vagtplan var fritaget fra sene aftenvagter typisk fra 17-2.30.
På disse vagter bliver der røget og spillet høj musik i et lille lokale og jeg kan huske, at jeg efter de få vagter jeg havde af den slags sidst, blev meget træt.
Jeg har netop fået min plan for de næste par måneder og der indgår minimum 7 af den slags vagter. Jeg har fortalt min chef at jeg er gravid og fik ikke bedt om specielle vagter, fordi hun var så sød at tage rigeligt hensyn sidst.
Min kæreste er dog meget imod at jeg har de her sene vagter. Han er generelt ret afslappet omkring min graviditet, ifht passiv rygning herhjemme, jeg tror i lige så høj grad det er høj musik, stress og mine sene arbejdstider han er bekymret om. Jeg vil selv gerne gøre det mest fornuftige, men samtidig har jeg ikke lyst til at blive skånet unødigt, særligt nu når vagtplanen faktisk er blevet sendt ud. Og jeg kan ikke lade være med at tænke på at undersøgelser viser at stearinlys udsender lige så mange partikler i et rum, som en tændt cigaret.
Kort sagt, så mangler jeg lidt kyndig vejledning om hvad der er ansvarligt i min specifikke arbejdssituation og nogle gode argumenter for og imod de her vagter. Føler mig lidt som en lus mellem to negle, og jeg kunne godt bruge nogle råd, så jeg kan finde mit eget ståsted. Og så må jeg tage en dyb indånding og tale med min kæreste og chef
På forhånd mange tak for hjælpen.
Venlige hilsner fra en 27-årig mor in spe.
Lisbeths svar
Hej!
Tillykke med den nye graviditet.
Der kan flere grunde til at abortere,derfor skal du også tænke over dine arbejdstider..
Det lyder som om du har en forstående chef der meget gerne vil tage hensyn til dig og dit kommende barn.
Især i starten af graviditeten, hvor det hele bliver dannet er det vigtigt at at leve sundt og godt.
Når du er i et lille lokale med høj musik, masser af tobak bliver din krop udsat for stress ,du beskriver selv du var træt sidst.
Jeg vil anbefale dig at snakke med din chef og bede om at slippe for de sene vagter.
En vagtplan kan altid ændres med forstående kolleger og chef .
Du er gravid og derfor skal du også passe på dig selv. røg er ikke godt for et foster, .Det er der lavet en masse undersøgelser om.
Hvis du har brug for flere argumenter tænker jeg en snak med din læge eller en jordemoder er en god ting.
Håber du får mærket efter og passer godt på dig selv og dit kommende barn.
Held og lykke med graviditeten.
Varme hilsner
Lisbeth jess
Du skal sørge for at din krop og du har det ebdst mukligt og derved give dit udfødte barn de bedste udviklingsbetin gelser
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk