ledig...hvad skal man

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

908 visninger
10 svar
5 synes godt om
8. januar 2014

Anonym trådstarter

Hej
Jeg ved at jeg sandsynligvis bliver fyret om et par måneder pga nedskæringer på min arbejdsplads. Jeg kender ikke en eneste der er uden arbejde og jeg har aldrig selv været arbejdsløs.

Det jeg gerne vil vide er hvilke krav der er til arbejdsløse?. Jeg læser en imellem i aviserne at der stilles så mange krav, at det er meget hårdt og at man hele tiden skal til møder og diverse jobsøgningskurser.
Jeg er lidt bekymret for om man kan fare vild i systemet? eller miste sine dagpenge fordi man glemmer et eller andet?
Jeg er i a-kasse.

Vil nogen fortælle mig lidt om deres vej i systemet?
Er jeg naiv når jeg tror at jeg efter mange år i et hektisk job kan få en lille pause som arbejdsløs?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2014

serinasmor

Anonym skriver:

Hej
Jeg ved at jeg sandsynligvis bliver fyret om et par måneder pga nedskæringer på min arbejdsplads. Jeg kender ikke en eneste der er uden arbejde og jeg har aldrig selv været arbejdsløs.

Det jeg gerne vil vide er hvilke krav der er til arbejdsløse?. Jeg læser en imellem i aviserne at der stilles så mange krav, at det er meget hårdt og at man hele tiden skal til møder og diverse jobsøgningskurser.
Jeg er lidt bekymret for om man kan fare vild i systemet? eller miste sine dagpenge fordi man glemmer et eller andet?
Jeg er i a-kasse.

Er jeg naiv når jeg tror at jeg efter mange år i et hektisk job kan få en lille pause som arbejdsløs?

dit forløb kommer helt an på din alder - dit uddannelsesniveau og din kommune

Det hjælper for dig hvis du er dagpengeberettiget ... husk at bruge din 6 ugers selvvalgt kursusmulighed i starten ... så du kan komme ud med HELT ny viden og BRUG dit netværk

Held og lykke

Anmeld

8. januar 2014

AnthonsMor

Anonym skriver:

Hej

Jeg er i a-kasse.

Jeg synes nu ikke det er så slemt med det system.. Problemet er nærmere at komme ud af det igen og få fast arbejde I hvert fald i mit fag..

Altså.. Den dag du bliver opsagt pr. altså f.eks. 31/5-14, så skal du meldes ledig d. 1/6-14 på jobnet, hvor du skal oprette dig som bruger..

Men jeg synes faktisk det bedste for dig vil være, at ringe og snakke med din a-kasse, når du nu aldrig har prøvet det før.. De plejer at være meget behjælpsomme..

Det eneste du  skal huske, alfa omega! Er, at du skal sende ansøgninger til nye jobs, og huske at udfylde dagpengeskema Ellers kommer der ingen gysser i kassen

Anmeld

8. januar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

det afhænger af din alder og den sagsbehandler du får tildelt...

Der er jo kommet stramninger og det rammer specielt hårdt på dem under 30...

Alt efter din a-kasse er der dem der siger minimum 2 om dagen af ansøgninger og dem der siger minimum 2 om ugen af ansøgninger for at være aktiv jobsøgende og få sine dagpenge... Det er også meget forskelligt hvor mange og strikse de er med møderne...

jeg har været heldig med min sagsbehandler som har været god til at sætte mig igang med forskellige mindre ting så a-kassen gav mig lidt fred med ansøgninger og møder og jeg fik lidt tid til at få styr på hjemmet

Anmeld

8. januar 2014

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

dit forløb kommer helt an på din alder - dit uddannelsesniveau og din kommune

Det hjælper for dig hvis du er dagpengeberettiget ... husk at bruge din 6 ugers selvvalgt kursusmulighed i starten ... så du kan komme ud med HELT ny viden og BRUG dit netværk

Held og lykke

Tak for svar.
Jeg er en gammel kone på 39 med en kort uddannelse.

Jeg håber jeg kan finde noget nyt gennem mit netværk. Mit job har heldigvis givet mig et stort netværk.

Jeg har hørt om de 6 ugers kurser. Men jeg har ikke kigget nærmere på det endnu. men tak for påmindelsen

Anmeld

8. januar 2014

Anonym trådstarter

AnthonsMor skriver:

Jeg synes nu ikke det er så slemt med det system.. Problemet er nærmere at komme ud af det igen og få fast arbejde I hvert fald i mit fag..

Altså.. Den dag du bliver opsagt pr. altså f.eks. 31/5-14, så skal du meldes ledig d. 1/6-14 på jobnet, hvor du skal oprette dig som bruger..

Men jeg synes faktisk det bedste for dig vil være, at ringe og snakke med din a-kasse, når du nu aldrig har prøvet det før.. De plejer at være meget behjælpsomme..

Det eneste du  skal huske, alfa omega! Er, at du skal sende ansøgninger til nye jobs, og huske at udfylde dagpengeskema Ellers kommer der ingen gysser i kassen

Tak for hjælpen. Må jeg spørge hvilket fag du er i siden du skriver det er svært at finde job?
Jeg arbejder selv i et fag hvor der bliver skåret ned over hele landet. Jeg vælger ikke at sige mere om hvilket fag når nu jeg ikke er helt fyret endnu Jeg vil helst ikke afsløre hvem jeg er hvis nu miraklet indtræffer at jeg beholder mit job.

Anmeld

8. januar 2014

Anonym trådstarter

Wampires skriver:

det afhænger af din alder og den sagsbehandler du får tildelt...

Der er jo kommet stramninger og det rammer specielt hårdt på dem under 30...

Alt efter din a-kasse er der dem der siger minimum 2 om dagen af ansøgninger og dem der siger minimum 2 om ugen af ansøgninger for at være aktiv jobsøgende og få sine dagpenge... Det er også meget forskelligt hvor mange og strikse de er med møderne...

jeg har været heldig med min sagsbehandler som har været god til at sætte mig igang med forskellige mindre ting så a-kassen gav mig lidt fred med ansøgninger og møder og jeg fik lidt tid til at få styr på hjemmet

Tak for svaret.

Jeg er jo en gammel dame, det er godt 9 år siden jeg var 30 så er stramningerne måske ikke så aktuelt for mig.

hvilken a-kasse er du i?
Jeg troede at det med antal ansøgninger var ens for alle. så må jeg jo bare vente og se hvad de siger.

Anmeld

8. januar 2014

mogms

Hej

Jeg er i a-kasse.

tilføjelse: du er overhovedet ikke naiv, jeg har haft "pause" længe snart. Startede med en fritstilling i februar, fandt et virkarjob i nogle måneder. og blev så ledig.

Men nyd det når du skal gå ledig, det er tilladt at nyde, jeg er dog ved at nå der til hvor min pause er ved at være nok nu. 

------------

Jeg er pt ledig kontorassistent, og jeg er 33 år. Så dfsse regler gælder også for dig da skelet er over og under 30 år.

jeg kan kort forklare hvad du skal gøre

- melde dig ledig på jobnet, via jobnet.dk - her skal du også udfylde dit CV
- melde dig ledig ved din a kasse, udfyldeledighederklæring på nettet.
- i min a-kasse kan man overføre sit CV fra jobnet til a-kassen derved har du også dit CV her.
- a-kasse skal også bruge en kopi af din opsigelse og en kopi af din ansættelseskontrakt.

Derefter går der ikke mange uger for du skal til et møde på din a-kasse hvor du får en masse forklaringer og de kigger dit cv igennem på jobnet og du får råd og vejledning.

Så går der igen ikke mange uger før du skal til møde på jobcenteret, hvor du får faktisk de samme forklaringer som fra a-kassen.

disse to møder kommer ikke nødvendigvis i denne rækkefølge.

du skal udfylde en jobliste ( i min a-kasse er det på hjemmesiden) med de jobs du søger, min a-kasse "må ikke" sige hvor mange man skal søge pr uge, men det er 2 stk. Det "sagde" vejlederne til mit møde, men ikke med ord, da de åbenbart ikke må sige det.

OBS de 6 ugers kurser. Kan du fra 1/7-2013 først komme på når du har været ledig i 4 måneder.

OBS efter 18-20 uger skal man i aktivering (26 uger)og før dette kommer du til et møde hvor du skal vælge hvad denne aktivering skal være. Her kan du dog gøre opmærksom på at du vil gøre brug af din ret til dine 6 ugers kursus.

skal du til jobsamtale eller får job, kan du naturligvis få fri / stoppe på din aktivering.

aktivering jeg kunne vælge mellem var
kontor (meget få jobs)
børnehaver/vuggestuer - medhjælper
skoler / VUCer - læreassistent (tror jeg det hed)
og social og sundhedsjob - dem var der bare mange af

og nej da jeg skumlede jo slet ikke over at det er underligt nyuddannede pædagoger og sosu-hjælpere/assistenter har svært ved at finde job. (når os ledige bare kan bruges der som billig arbejdskraft)

Hvis man er igang med kursus selv betalt og selvvalgt og ikke et af de 6 ugers kurser. FX engelsk på AMU center eller andet. Så har du selv aktiveret dig selv og da du ikke må have mere end 37 om ugen, så kommer du ikke i aktivering.

Jeg har valgt aktivering i børnhave/vuggestue da jeg går og drømmer om at blive dagplejer, og godt vil snuse til det. Og er jeg ledig i lang tid, så hopper jeg på pædagogassistent uddannelsen.

Men da jeg i første omgang fik forklaret aktiveringen var jeg ræve sur, da ½ år arbejde, jo tager rigtige mange jobs fra uddannende, og jeg ledte efter kurser jeg kunne komme på så jeg kunne undgå det. Men F888CK kurser er dyre og det synes jeg ikke jeg havde råd til på dagpenge.

Når jeg fik vist osse lov at rase lidt ud også, men håber du fik en ide om hvad der sker hvordan og når du er blevet ledig. Du er velkommen til at spørge om mere.

Jeg rammer de 20 uger her engang i januar.

Anmeld

8. januar 2014

AnthonsMor

Anonym skriver:

Tak for hjælpen. Må jeg spørge hvilket fag du er i siden du skriver det er svært at finde job?
Jeg arbejder selv i et fag hvor der bliver skåret ned over hele landet. Jeg vælger ikke at sige mere om hvilket fag når nu jeg ikke er helt fyret endnu Jeg vil helst ikke afsløre hvem jeg er hvis nu miraklet indtræffer at jeg beholder mit job.

Jeg er salgsassistent uden kørekort og med barn i vuggestue.. Så kan ikke søge ret bredt desværre

Søger selvfølgelig alt der er, men de er meget sparsomme her i midtjylland

Anmeld

9. januar 2014

Janey

Profilbillede for Janey

En vigtig ting som vist ikke er nævnt her, man skal mindst hver 7. dag ind og trykke på sin profil på jobnet.dk og bekræfte, at man har læst de stillingsopslag, der er sendt til en. Det skulle man i hvert fald, da jeg var ledig i en kort periode, men det kan selvfølgelig være lavet om siden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.