Hej
Jeg ved at jeg sandsynligvis bliver fyret om et par måneder pga nedskæringer på min arbejdsplads. Jeg kender ikke en eneste der er uden arbejde og jeg har aldrig selv været arbejdsløs.
Det jeg gerne vil vide er hvilke krav der er til arbejdsløse?. Jeg læser en imellem i aviserne at der stilles så mange krav, at det er meget hårdt og at man hele tiden skal til møder og diverse jobsøgningskurser.
Jeg er lidt bekymret for om man kan fare vild i systemet? eller miste sine dagpenge fordi man glemmer et eller andet?
Jeg er i a-kasse.
Vil nogen fortælle mig lidt om deres vej i systemet?
Er jeg naiv når jeg tror at jeg efter mange år i et hektisk job kan få en lille pause som arbejdsløs?
tilføjelse: du er overhovedet ikke naiv, jeg har haft "pause" længe snart. Startede med en fritstilling i februar, fandt et virkarjob i nogle måneder. og blev så ledig.
Men nyd det når du skal gå ledig, det er tilladt at nyde, jeg er dog ved at nå der til hvor min pause er ved at være nok nu.
------------
Jeg er pt ledig kontorassistent, og jeg er 33 år. Så dfsse regler gælder også for dig da skelet er over og under 30 år.
jeg kan kort forklare hvad du skal gøre
- melde dig ledig på jobnet, via jobnet.dk - her skal du også udfylde dit CV
- melde dig ledig ved din a kasse, udfyldeledighederklæring på nettet.
- i min a-kasse kan man overføre sit CV fra jobnet til a-kassen derved har du også dit CV her.
- a-kasse skal også bruge en kopi af din opsigelse og en kopi af din ansættelseskontrakt.
Derefter går der ikke mange uger for du skal til et møde på din a-kasse hvor du får en masse forklaringer og de kigger dit cv igennem på jobnet og du får råd og vejledning.
Så går der igen ikke mange uger før du skal til møde på jobcenteret, hvor du får faktisk de samme forklaringer som fra a-kassen.
disse to møder kommer ikke nødvendigvis i denne rækkefølge.
du skal udfylde en jobliste ( i min a-kasse er det på hjemmesiden) med de jobs du søger, min a-kasse "må ikke" sige hvor mange man skal søge pr uge, men det er 2 stk. Det "sagde" vejlederne til mit møde, men ikke med ord, da de åbenbart ikke må sige det.
OBS de 6 ugers kurser. Kan du fra 1/7-2013 først komme på når du har været ledig i 4 måneder.
OBS efter 18-20 uger skal man i aktivering (26 uger)og før dette kommer du til et møde hvor du skal vælge hvad denne aktivering skal være. Her kan du dog gøre opmærksom på at du vil gøre brug af din ret til dine 6 ugers kursus.
skal du til jobsamtale eller får job, kan du naturligvis få fri / stoppe på din aktivering.
aktivering jeg kunne vælge mellem var
kontor (meget få jobs)
børnehaver/vuggestuer - medhjælper
skoler / VUCer - læreassistent (tror jeg det hed)
og social og sundhedsjob - dem var der bare mange af
og nej da jeg skumlede jo slet ikke over at det er underligt nyuddannede pædagoger og sosu-hjælpere/assistenter har svært ved at finde job. 

(når os ledige bare kan bruges der som billig arbejdskraft)
Hvis man er igang med kursus selv betalt og selvvalgt og ikke et af de 6 ugers kurser. FX engelsk på AMU center eller andet. Så har du selv aktiveret dig selv og da du ikke må have mere end 37 om ugen, så kommer du ikke i aktivering.
Jeg har valgt aktivering i børnhave/vuggestue da jeg går og drømmer om at blive dagplejer, og godt vil snuse til det. Og er jeg ledig i lang tid, så hopper jeg på pædagogassistent uddannelsen.
Men da jeg i første omgang fik forklaret aktiveringen var jeg ræve sur, da ½ år arbejde, jo tager rigtige mange jobs fra uddannende,
og jeg ledte efter kurser jeg kunne komme på så jeg kunne undgå det. Men F888CK kurser er dyre og det synes jeg ikke jeg havde råd til på dagpenge. 

Når jeg fik vist osse lov at rase lidt ud også, men håber du fik en ide om hvad der sker hvordan og når du er blevet ledig. Du er velkommen til at spørge om mere.
Jeg rammer de 20 uger her engang i januar.
Anmeld