Første skoledag

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

378 visninger
7 svar
7 synes godt om
8. januar 2014

MorDk

Hvad mener I omkring den nye "tænketank" 

Børn skal tidligere i skole? 

jeg er MEGET imod det! Lad dog børnene være børn!! Deres barndom er i forvejen så kort! Jeg ved sgu ikke hvad De tænker på... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. januar 2014

hannetheis

Helt imod.
Syntes nu at nogle bøtn kommer tideligt i skole.
Min søn er marts barn og bliver så 6 år når han skal starte i førskole. Den alder passer fint.
Men 3 af de børn han går i børnehave med er først lige blevet 5 år her sidst i dec og vil være 5,2 år 1 marts hvor de skal i før skole. Det er de bare for små til. De midster jo nærmest et år at lege i.

Og at de så vil sende den tideligere afsted er skræmmende at tænke på. Efterårsbørn vil så måske alt efter hvordan de vil lave det være 4 år når de starter. Men udgangspunkt i de regler der er nu.

Det ville min søn slet ikke være klar til.

Anmeld

8. januar 2014

wamse

Jeg er fuldstændig og absolut imod det. Som jeg bestemt heller ikke er fortaler for heldagsskolen, så er dette her da endnu mere imod mine holdninger og værdier

For pokker, det handler om læring læring læring, hvor er barndommen, hvor man bare kan få lov til at lege uden, at der er en eller anden planlagt læring i det.

Allerede nu, har man taget et stykke af den frihed, da jeg var barn var børnehaveklassen/0 klasse frivilligt, nu er den obligatorisk.

Teksten fra Pink floyd passer bare så godt her, hvor teacher selvfølgelig skal forstås, som myndighederne og ikke personen læreren.

We don't need no education
We don't need no thought control
No dark sarcasm in the classroom
Teachers leave them kids alone
Hey teacher leave us kids alone
All in all you're just another brick in the wall
All in all you're just another brick in the wall

Anmeld

8. januar 2014

Laulund87

Min datter vil være 5,6 år når hun starter i skole og det har jeg det endda lidt svært ved så det skal dælme ikke være 1 år tidligere!

Anmeld

8. januar 2014

CaWi

MorDk skriver:

jeg er MEGET imod det! Lad dog børnene være børn!! Deres barndom er i forvejen så kort! Jeg ved sgu ikke hvad De tænker på... 

Jeg er imod at børnene kommer tudligere i skole. Jeg synes 6 år (+/- nogle måneder) er en fin alder.

Dog synes jeg både forældre og børnehaver skal gøre en større indsats for at børnene kan noget mere, inden de kommer i børnehaveklasse/0.klasse.

Jeg ved godt at nogle forældre og pædagoger gør en stor dyd ud af at lære børnene en masse, men der er så sandelig også mange der ikke gør.

Anmeld

8. januar 2014

mpr

Det er fuldstændig hul i hovedet, de tager udgangs punkt i nogle test fra andre lande med nogle andre skole systemer end dem vi har herhjemme, i dagens danmark med den måde som vi underviser på herhjemme, vil det slet ikke fungere. Hvis de skal kigge på tests så skal de også kigge på hvordan skolerne er bygget op, og kigge på de børn som nu er voksne som har haft det skole system, er de lykkelige eller bare dygtige?`Det handler jo om at vi skal skabe en balance, hvad hjælper det at få kloge hoveder hvis det også hæver selvmords procenten eller får folk til at få lavere livskvalitet? 

Anmeld

8. januar 2014

lineog4

Det er igen økonomer og djøf'er (og intet ondt om dem) der tror man kvantitativt kan gøre op og finde røde og sorte tal vedr menneskers læring. 

Og så er det igen PISA som spøger og her må jeg som en lille krølle sige at Finland som ligger i top der starter børnene når de er 7 år.

Når jeg sidder her ude på skolen, kan jeg slet ikke se hvor der er rum til en 4 årig, hvor er de ekstra hænder der skal hjælpe hvis barnet ikke er renligt, hvor er de legepladser der er tænkt til 4 åriges motorik, hvor er legetøjet, hvor er roen i frikvarterer hvor der sparkes fodbold (og jeg skal hilse og sige 3. Klasser kan sparke meget hårdt), køres på løbehjul i turbofart og så videre og alt det med nogen gårdvagter som ikke nødvendigvis er lærere man har noget med at gøre i sin skoledag - kunne man ændre på alt det, kunne man skabe en skole der mindede om en børnehave så er jeg med på at debattere det og ikke et sekund før - det kan ikke være et spare projekt men alene en investeringsprojekt. 

At jeg så alligevel vil mene det ikke er den vej man skal gå, at vi skal huske at værne om barndommen og vide at også det vi som voksne anser som ustruktureret leg giver enorm læring til de små, at de kender strukturen, at de selv skaber og dermed kan tænke skævt. Vi taler så meget om at kunne konkurrere på viden, jeg tror ikke vi skal konkurrere med kinesere der i den grad ved viden er vejen væk fra sult. Vi skal konkurrere på at tænke skævt, på at se andre muligheder, på innovation og ikke på repetition. Og innovation kommer først når vi tør give slip og lade os overraske. Vi skal undervise og opdrage til fremtiden ikke til nuet - vi skal tale højt om hvilke kompetencer er de vigtige i fremtiden er det mon læsning? Er det trivial pursuit viden eller er det noget helt andet.

Synes vi som voksne - eller i hvert fald Egelund og de kære politikere - virker skræmte ved tanken om der i den frie tid som børn har nu ikke er nedskrevne mål, ikke er en mening sm er givet på forhånd, for er der ikke det er det spild af tid. Behøver nok ikke skrive jeg er lodret uenig 

Anmeld

8. januar 2014

jydeinden

lad børn være børn, og lad pædagogerne mv vurdere hvornår børnene er klar til at komme i skole, det er da trods alt dem der er sammen med børnene til hverdag

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.