Sex and the city vs studiegæld og familieliv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

577 visninger
6 svar
6 synes godt om
4. januar 2014

Anonym trådstarter

Synes, det er lidt svært at skrive om, så er lige anonym.

Hm har fået barn i en alder af 24 år (er 28 nu) både kæresten og jeg er studerende. Vi var de første der blev forældre i vennekredsen, de andre er først nu så små ved at overveje det.

Jeg har nok været lidt den dullede type, med masser af frisørbesøg, shoppingture, cafe og byture med veninderne (det var der råd til før vi fik barn).Det første år var vi meget derhjemme og var forældre med stort F. Så begyndte det igen at trække med at leve livet med rejser, koncerter, spaophold osv. Med det resultat at vores samlede studiegæld er på 100.000 kr (og vi taler som et par, der aldrig de første 27 år af vores liv har haft gæld overhovedet, ikke så meget som overtræk) 

Til vores forsvar skal så siges, at vi er flyttet to gange siden vi blev forældre af nogle praktiske omstændigheder.

Nu vil vi så gerne til at leve mere sparsomt, fornuftigt så gælden ikke er vokset os helt over hovedet inden vi er færdiguddannede (da man jo langt fra kan være sikker på at få job) MEN...

Kunne godt tænke mig nogle gode spareråd, og også nogle foreslag til gratis glæder. Det er også lidt svært med det sociale, for når jeg prøver at foreslå ting som "kan vi ikke bare mødes hos den eller den til en kop te, kakao eller sådan noget" bliver der hurtigt foreslået cafe, middag og shopping i stedet. De fleste af mine veninder er barnløse og har enten bare bedre økonomi eller forældre, der kan træde til. Så føler mig egentlig lidt hægtet af.

Men ja sandheden er at jeg ikke har råd til flere kjoler, cocktails i byen (med dertil hørende middage og taxature hjem) eller flere weekendture til London eller den slags) har slet ikke råd til sex and the city livet længere.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. januar 2014

Bak

Anonym skriver:

Synes, det er lidt svært at skrive om, så er lige anonym.

Hm har fået barn i en alder af 24 år (er 28 nu) både kæresten og jeg er studerende. Vi var de første der blev forældre i vennekredsen, de andre er først nu så små ved at overveje det.

Jeg har nok været lidt den dullede type, med masser af frisørbesøg, shoppingture, cafe og byture med veninderne (det var der råd til før vi fik barn).Det første år var vi meget derhjemme og var forældre med stort F. Så begyndte det igen at trække med at leve livet med rejser, koncerter, spaophold osv. Med det resultat at vores samlede studiegæld er på 100.000 kr (og vi taler som et par, der aldrig de første 27 år af vores liv har haft gæld overhovedet, ikke så meget som overtræk) 

Til vores forsvar skal så siges, at vi er flyttet to gange siden vi blev forældre af nogle praktiske omstændigheder.

Nu vil vi så gerne til at leve mere sparsomt, fornuftigt så gælden ikke er vokset os helt over hovedet inden vi er færdiguddannede (da man jo langt fra kan være sikker på at få job) MEN...

Kunne godt tænke mig nogle gode spareråd, og også nogle foreslag til gratis glæder. Det er også lidt svært med det sociale, for når jeg prøver at foreslå ting som "kan vi ikke bare mødes hos den eller den til en kop te, kakao eller sådan noget" bliver der hurtigt foreslået cafe, middag og shopping i stedet. De fleste af mine veninder er barnløse og har enten bare bedre økonomi eller forældre, der kan træde til. Så føler mig egentlig lidt hægtet af.

Men ja sandheden er at jeg ikke har råd til flere kjoler, cocktails i byen (med dertil hørende middage og taxature hjem) eller flere weekendture til London eller den slags) har slet ikke råd til sex and the city livet længere.

Jeg tror ikke, jeg kan give dig så mange forslag til gratis glæder, som du ikke selv nævner, men I kan jo fx ønske jer årskort til Zoo (ved ikke, om det skulle være oplevelser for børn eller voksne?) eller Tivoli. Så er I måske heldige, at I kan komme derind engang i mellem.

Vi er begge studerende som jer, har også fået et barn under studiet og der er da mange ting, man må give afkald på økonomisk, som du også selv skriver. Jeg oplever også lidt det samme som dig mht veninder, der har mere at gøre med og kan gå mere ud, men det vigtigste er simpelthen bare at stå fast i at man ikke har råd, så bliver det efterhånden accepteret. Så bare vær ærlig og stå fast ved dit.

Ellers er der jo de normale spareråd: lav et budget, hold det
Lav madplan, køb lidt stort ind hver gang, men køb ikke ind for tit. Nøglen til at leve sparsommeligt er planlægning Det er super kedeligt, men bare nødvendigt.
Kan godt forstå dine tanker, men op på hesten! Studielivet er slut på et tidspunkt!

Anmeld

4. januar 2014

dorthemus

Sig det som det er: jeg har ikke råd til de ting I altid foreslår.
Der er ikke noget skamfuldt over at leve sparsomt når midlerne er derefter. Ellers lever du jo på en løgn og gælden vokser.

Derudover tilslutter jeg mig Baks forslag.

Anmeld

4. januar 2014

Anonym trådstarter

Tusind tak for jeres råd. Jeg tænker også sådan noget som gåture i parken, jordbærd i haven film og bøger, man kan låne på biblioteket og den slags. Hvis nogen har flere råd så skriv endelig.

Anmeld

4. januar 2014

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Find ud af om der er en mødrehjælp i din by...

her i Roskilde har de f.eks. imorgen tur til Zoo hvor vi kommer gratis med ind i Zoo samt får mad derinde...

Der er mulighed for os at gå til svømning (igen gratist og super hyggeligt)

Eller skovtur i de forskellige årstider (pas dog på om efteråret da der kan være mange brændenælder)

hvis der er legeplads i nærheden af hvor I bor så igen ud i alle årstider, det er masser af oplevelser og en masse man kan snakke om senere...

Mødrehjælpen er for alle der har brug for lidt hjælp eller lidt ekstra ind imellem...

Køb genbrugstøj så sparer I penge der kan gemmes til andre sjovere ting.

(Sidst brugte jeg selv 360 kr. og fik 11 undertrøjer, 1 par sko, 5 bluser, 5 par bukser, 6 par strømper, altsammen til sønnen. Brugte 80 kr på 3 par bukser og en bluse til mig selv)

Ønsk Jer legetøj i gaver eller tjek loppemarkederne når de starter igen... det er en sjov oplevelse for barnet og samtidigt et sted at spare penge på pæne ting...

Anmeld

4. januar 2014

Ciss

Picnic med madkurv til stranden (selv om det ikke er varmt nok til at bade) eller til en bænk i skoven kan være vel så hyggeligt som en cafetur - og adskilligt billigere. Turen kan krydres med f eks en konkurrence, hvor man to og to skal opdage flest mulig forskellige insekter, planter og dyr inden for et givet tidsrum.

Krydderplanter i vindueskarmen kan være et godt alternativ til dyrt krydderi købt i små poser.

Planlæg madlavningen, så mængden bliver rigtig - enten så det lige passer for jer, eller sådan at det, som bliver til rest, kan bruges til noget andet næste dag. Madspild er penge lige ud af vinduet.

Vær ærlig omkring situationen. Det er ikke noget at skamme sig over. Inviter folk hjem, men lad det være f eks sammenskudsfest/spilaften/middag/o.lign.

Anmeld

4. januar 2014

Ciss

Følg med i, hvad der sker på biblioteket. Vores lokale bibliotek har eventyrlæsning eller dukketeater for børnene anden hver lørdag og oplæsning eller foredrag for voksne en gang i måneden.

I stedet for biograftur, så lej en film. Hvis alle inviterede tager lidt slik/chips/kage eller lignende med, så sætter man bare det hele frem, og pludselig er det ganske overdådigt alligevel.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.