Anonym skriver:
Synes, det er lidt svært at skrive om, så er lige anonym.
Hm har fået barn i en alder af 24 år (er 28 nu) både kæresten og jeg er studerende. Vi var de første der blev forældre i vennekredsen, de andre er først nu så små ved at overveje det.
Jeg har nok været lidt den dullede type, med masser af frisørbesøg, shoppingture, cafe og byture med veninderne (det var der råd til før vi fik barn).Det første år var vi meget derhjemme og var forældre med stort F. Så begyndte det igen at trække med at leve livet med rejser, koncerter, spaophold osv. Med det resultat at vores samlede studiegæld er på 100.000 kr (og vi taler som et par, der aldrig de første 27 år af vores liv har haft gæld overhovedet, ikke så meget som overtræk)
Til vores forsvar skal så siges, at vi er flyttet to gange siden vi blev forældre af nogle praktiske omstændigheder.
Nu vil vi så gerne til at leve mere sparsomt, fornuftigt så gælden ikke er vokset os helt over hovedet inden vi er færdiguddannede (da man jo langt fra kan være sikker på at få job) MEN...
Kunne godt tænke mig nogle gode spareråd, og også nogle foreslag til gratis glæder. Det er også lidt svært med det sociale, for når jeg prøver at foreslå ting som "kan vi ikke bare mødes hos den eller den til en kop te, kakao eller sådan noget" bliver der hurtigt foreslået cafe, middag og shopping i stedet. De fleste af mine veninder er barnløse og har enten bare bedre økonomi eller forældre, der kan træde til. Så føler mig egentlig lidt hægtet af.
Men ja sandheden er at jeg ikke har råd til flere kjoler, cocktails i byen (med dertil hørende middage og taxature hjem) eller flere weekendture til London eller den slags) har slet ikke råd til sex and the city livet længere.
Jeg tror ikke, jeg kan give dig så mange forslag til gratis glæder, som du ikke selv nævner, men I kan jo fx ønske jer årskort til Zoo (ved ikke, om det skulle være oplevelser for børn eller voksne?) eller Tivoli. Så er I måske heldige, at I kan komme derind engang i mellem.
Vi er begge studerende som jer, har også fået et barn under studiet og der er da mange ting, man må give afkald på økonomisk, som du også selv skriver. Jeg oplever også lidt det samme som dig mht veninder, der har mere at gøre med og kan gå mere ud, men det vigtigste er simpelthen bare at stå fast i at man ikke har råd, så bliver det efterhånden accepteret. Så bare vær ærlig og stå fast ved dit.

Ellers er der jo de normale spareråd: lav et budget, hold det

Lav madplan, køb lidt stort ind hver gang, men køb ikke ind for tit. Nøglen til at leve sparsommeligt er planlægning

Det er super kedeligt, men bare nødvendigt.
Kan godt forstå dine tanker, men op på hesten! Studielivet er slut på et tidspunkt!