Når man ikke har bil!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. december 2013

Ciss

Er det muligt at bruge cyklen?

Mine forældrer bor ikke lige i nærheden af en billig madbutik og har ikke bil, så min far har i åresvis cyklet til forskellige madbutikker for at kunne få ting lidt rimeligere. Det er for langt at gå.

Ellers er madplaner og ugesindkøb mine bedste tips. Sørg for at rester kan bruges og bliver brugt.

Snak positivt om maden, man har på bordet, selv om det måske ikke lige var det, man havde mest lyst til at spise den dag. Sure eller negative kommentarer af type "Åh, skal vi nu have det IGEN!" eller "Dette her ville have været meget bedre, hvis vi i tillæg havde haft XXX" betyder bare, at man mærker problemerne endnu mere og man falder meget nemmere i og Køber noget, man ikke burde have købt, næste gang man er i butikken.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. december 2013

Carina:-)

Mor til Ella skriver:

Her handler jeg altid i ABC lavpris de har fantastisk grønt afdeling, her køber jeg også bleer, vådservietter m.m, dog handler jeg helst ikke kød der, der er jeg glad for løvbjerg

Ved ikke om de kæder er i dit område.

Jeg bruger ca 750 om ugen, og der kan sagtens skæres ned.

Vi er 2 voksne og 1 barn på knap 2.

Åh ja ABC er en fantastisk kæde ,med rigtige gode knaldtilbud 

Anmeld

30. december 2013

Carina:-)

CAWI skriver:

Hvis vi har det snævert i budgettet en måned, så bruger vi ikke penge på "luksus" madvare. Altså vi køber ikke det dyre rugbrød, eller økologisk osv.
Vi handler en gang om ugen ud fra madplanen.
Vi sørger for at have en rugbrød/sanwich dag, og spiser gerne et oar gange hos f.eks. mine svigerforældre

Godt at dine svigerforældre så ikke har et stramt budget 

Anmeld

30. december 2013

chael

Janne T. skriver:

Hvad gør i så for at spare? Forstået på den måde, at det ikke lige er oplagt at tage på rundfart for at hente tilbud rundt omkring. Vi bor godt nok i udmærket afstand fra Netto, og kunne tage ned og handle ind med barnevognen, men jeg er bare ikke skide glad for at handle i netto. Synes ikke deres frugt/grønt afd. er særlig god, og dem jeg har været i har været nogle rodebutikker. Jeg foretrækker Rema, men der ligger ikke en i oplagt gåafstand.

Vi står overfor en MEGET stram januar. Vi har kunnet ligge 3000 for lidt på budgetten for at få det til at køre rundt, så alle gode råd modtages med kyshånd!

(Og lad mig lige tilføje for en god ordens skyld, at vi har ekstremt begrænset fryserplads)

Vi vil gerne bruge maksimalt 3000 denne måned på mad og husholdning, så det dækker altså også sådan noget som bleer, MME, sutter, skraldeposer og så videre

Madplan...

Og masser af pasta og ris, gerne noget der kan spises i 2-3 dage...

Bag-selv rugbrød...

Vores netto har det lækreste frugt og grønt...

Hvorimod vores Rema er så klam med rådne vare, så jeg ikke engang orker at overveje at handle der...

Anmeld

30. december 2013

Pikku Myy

Janne T. skriver:

Hvad gør i så for at spare? Forstået på den måde, at det ikke lige er oplagt at tage på rundfart for at hente tilbud rundt omkring. Vi bor godt nok i udmærket afstand fra Netto, og kunne tage ned og handle ind med barnevognen, men jeg er bare ikke skide glad for at handle i netto. Synes ikke deres frugt/grønt afd. er særlig god, og dem jeg har været i har været nogle rodebutikker. Jeg foretrækker Rema, men der ligger ikke en i oplagt gåafstand.

Vi står overfor en MEGET stram januar. Vi har kunnet ligge 3000 for lidt på budgetten for at få det til at køre rundt, så alle gode råd modtages med kyshånd!

(Og lad mig lige tilføje for en god ordens skyld, at vi har ekstremt begrænset fryserplads)

Vi vil gerne bruge maksimalt 3000 denne måned på mad og husholdning, så det dækker altså også sådan noget som bleer, MME, sutter, skraldeposer og så videre

Vi køber ikke ind en gang om ugen. Vi har simpelthen ikke plads i køleskabet. Istedet kører vi med 100kr om dagen. For det meste køber vi ind til 3 dage af gangen. Det må så koste 300kr. Hvis det koster mindre, må vi bruge det ekstra næste gang, hvis det er nødvendigt. Koster det mere, bliver næste indkøb et spareindkøb, hvor vi går efter de virkelig billige retter. Af samme årsag laver vi heller ikke madplaner langt ud i fremtiden, fordi det skal være muligt at tage en spontan risengrøddag, hvis vi er gået over budgettet, eller at få integreret nogle af de grøntsager der er blevet i overskud fra sidste omgang.

Vi er så heldige at de fleste af de almindelige supermarkeder ligger tæt på børnehaven, men som udgangspunkt handler vi ind i Netto. Så er der bare nogen gange vi må revidere vores planlagte grøntsagsindkøb når vi står der.

Og så lige en sidebemærkning: Du ved godt at skraldeposer er gratis, ikk'?

Anmeld

30. december 2013

Savannah

Pikku Myy skriver:

Vi køber ikke ind en gang om ugen. Vi har simpelthen ikke plads i køleskabet. Istedet kører vi med 100kr om dagen. For det meste køber vi ind til 3 dage af gangen. Det må så koste 300kr. Hvis det koster mindre, må vi bruge det ekstra næste gang, hvis det er nødvendigt. Koster det mere, bliver næste indkøb et spareindkøb, hvor vi går efter de virkelig billige retter. Af samme årsag laver vi heller ikke madplaner langt ud i fremtiden, fordi det skal være muligt at tage en spontan risengrøddag, hvis vi er gået over budgettet, eller at få integreret nogle af de grøntsager der er blevet i overskud fra sidste omgang.

Vi er så heldige at de fleste af de almindelige supermarkeder ligger tæt på børnehaven, men som udgangspunkt handler vi ind i Netto. Så er der bare nogen gange vi må revidere vores planlagte grøntsagsindkøb når vi står der.

Og så lige en sidebemærkning: Du ved godt at skraldeposer er gratis, ikk'?

Må lige spørge; gratis skraldeposer??

Anmeld

30. december 2013

tribk

Janne T. skriver:

Jeg handler ind på gåben. Jeg har de fleste butikker indenfor et kvarters gang ca. Jeg handler mest i Fakta, fordi de sætter deres datovarer helt åndssvagt langt ned, og jeg kan slet ikke modstå de der gule klistermærker. Efter de er begyndt på at sætte deres varer så langt ned, spiser vi ALDRIG kød der har kostet over 15 kr. pr. pakke. Oksekød og svinekød sætter de ned til en 10'er!!! Anyways, nu siger du i har begrænset fryserplads, og det har vi også. Vi har to hylder i køleskabet. Meget meget lidt plads, men, and I kid you not, jeg kan få 20 pakker kød derind. Nød lærer grådig/nærig kvinde at få ting i fryseren. Jeg var gået helt over gevind i fakta en dag, og så stod jeg der med 15 pakker kød og en lille bitte fryser (som ikke var tom). Jeg pakker det om i fryseposer, og banker det helt fladt og lukker alt luft ud af poserne, og så kan de stables oveni hinanden og fylder ingenting. Lige nu har jeg kød i fryseren til hele Januar! Den er stopfyldt! 

Et sparetip: Når du laver frikadeller, bøffer, kødboller osv, så fyld dem for det første med revet grønt og havregryn (det tip kender vi vist alle efterhånden!), men derefter så laver du frikadellerne, kødbollerne osv. ca 20-25 % mindre end du plejer. Man ligger ikke mærke til det, og man læsser samme antal på tallerkenen. Når jeg laver frikadeller af 500g fars får jeg over 20 frikadeller. Vi er to voksne og en 2 årig, så der er altså til 2 dage. Det var der ikke før jeg begyndte på det. Det samme med boller i karry, lav bollerne mindre, og lav mere sovs, så er der til flere dage. Lave 5 bøffer ud af 500 g oksekød, istedet for kun 4. Man tager stadig kun én bøf, men der er pludselig en ekstra i overskud man kan spise til frokost dagen efter.

Derudover kan man lave virkelig virkelig lækre frikadeller af tun på dåse. Man tager en dåse tun, så meget fintrevet grønt man orker, og så æg og mel/havregryn og salt/peber. Der er rigelig væske i tun og grønt, så der skal ikke tilsættes ekstra. En dåse tun koster ca. 11 kr, og der er rigelig frikadeller til hele familien. Kan spises til hvad som helst, pasta, ris, kartofler, salat. Jeg har også tænkt mig at prøve det med torskerogn, det tror jeg også er lækkert. Og en dåse tun fylder hverken i fryseren eller i madbudgettet.

Min januar er også på stramt budget (dog selvvalgt efter et par lidt for løsslupne måneder) og jeg har planer om at det skal indføres permanent, så jeg er konstant på jagt efter sparetips!

Anmeld

30. december 2013

Pikku Myy

Sally-Slingshot skriver:

Må lige spørge; gratis skraldeposer??

Ja, det giver nok ikke mening for de uindviede, men vi bor det samme sted, og vi kan hente skraldeposer gratis hos varmemesteren. De bliver betalt gennem fællesudgifterne.

I andre bliver nok stadig nødt til at betale for jeres

Anmeld

30. december 2013

Savannah

Pikku Myy skriver:

Ja, det giver nok ikke mening for de uindviede, men vi bor det samme sted, og vi kan hente skraldeposer gratis hos varmemesteren. De bliver betalt gennem fællesudgifterne.

I andre bliver nok stadig nødt til at betale for jeres

Ahh, sådan.. Kunne heller ikke lige forstå men det er da rart for jer!

Anmeld

6. januar 2014

StudPsyk

Det er satme nogle gode tips i kommer med, piger! Tusind tak!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.