Janne T. skriver:
Hvad gør i så for at spare? Forstået på den måde, at det ikke lige er oplagt at tage på rundfart for at hente tilbud rundt omkring. Vi bor godt nok i udmærket afstand fra Netto, og kunne tage ned og handle ind med barnevognen, men jeg er bare ikke skide glad for at handle i netto. Synes ikke deres frugt/grønt afd. er særlig god, og dem jeg har været i har været nogle rodebutikker. Jeg foretrækker Rema, men der ligger ikke en i oplagt gåafstand.
Vi står overfor en MEGET stram januar. Vi har kunnet ligge 3000 for lidt på budgetten for at få det til at køre rundt, så alle gode råd modtages med kyshånd!
(Og lad mig lige tilføje for en god ordens skyld, at vi har ekstremt begrænset fryserplads)
Vi vil gerne bruge maksimalt 3000 denne måned på mad og husholdning, så det dækker altså også sådan noget som bleer, MME, sutter, skraldeposer og så videre 
Jeg handler ind på gåben. Jeg har de fleste butikker indenfor et kvarters gang ca. Jeg handler mest i Fakta, fordi de sætter deres datovarer helt åndssvagt langt ned, og jeg kan slet ikke modstå de der gule klistermærker
. Efter de er begyndt på at sætte deres varer så langt ned, spiser vi ALDRIG kød der har kostet over 15 kr. pr. pakke. Oksekød og svinekød sætter de ned til en 10'er!!! Anyways, nu siger du i har begrænset fryserplads, og det har vi også. Vi har to hylder i køleskabet. Meget meget lidt plads, men, and I kid you not, jeg kan få 20 pakker kød derind. Nød lærer grådig/nærig kvinde at få ting i fryseren. Jeg var gået helt over gevind i fakta en dag, og så stod jeg der med 15 pakker kød og en lille bitte fryser (som ikke var tom). Jeg pakker det om i fryseposer, og banker det helt fladt og lukker alt luft ud af poserne, og så kan de stables oveni hinanden og fylder ingenting. Lige nu har jeg kød i fryseren til hele Januar! Den er stopfyldt!
Et sparetip: Når du laver frikadeller, bøffer, kødboller osv, så fyld dem for det første med revet grønt og havregryn (det tip kender vi vist alle efterhånden!), men derefter så laver du frikadellerne, kødbollerne osv. ca 20-25 % mindre end du plejer. Man ligger ikke mærke til det, og man læsser samme antal på tallerkenen. Når jeg laver frikadeller af 500g fars får jeg over 20 frikadeller. Vi er to voksne og en 2 årig, så der er altså til 2 dage. Det var der ikke før jeg begyndte på det. Det samme med boller i karry, lav bollerne mindre, og lav mere sovs, så er der til flere dage. Lave 5 bøffer ud af 500 g oksekød, istedet for kun 4. Man tager stadig kun én bøf, men der er pludselig en ekstra i overskud man kan spise til frokost dagen efter.
Derudover kan man lave virkelig virkelig lækre frikadeller af tun på dåse. Man tager en dåse tun, så meget fintrevet grønt man orker, og så æg og mel/havregryn og salt/peber. Der er rigelig væske i tun og grønt, så der skal ikke tilsættes ekstra. En dåse tun koster ca. 11 kr, og der er rigelig frikadeller til hele familien. Kan spises til hvad som helst, pasta, ris, kartofler, salat. Jeg har også tænkt mig at prøve det med torskerogn, det tror jeg også er lækkert. Og en dåse tun fylder hverken i fryseren eller i madbudgettet.
Min januar er også på stramt budget (dog selvvalgt efter et par lidt for løsslupne måneder) og jeg har planer om at det skal indføres permanent, så jeg er konstant på jagt efter sparetips!