Veluddannet far og mor giver veluddannet barn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

879 visninger
9 svar
0 synes godt om
28. juli 2009

Miamaja

Det gaar ligesom haand i haand for det meste. HMmm og hvorfor tror I saa det lige er saadan for de fleste?. Er det fordi, veluddannede foraeldre kraever mere af deres born end ikke- eller lavere uddannede?

Er det fordi veluddannede foraeldre stotter mere deres born i deres lektie laesning og bruger mere tid paa, at laese sammen med dem og fokuserer mere paa deres skolegang

Hvad tror I og fortael gerne hvad jeres egne erfaringer er paa det omraade og   hvis I er born af hojt uddannede.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2009

oo

der er sikkert noget om snakken, og jeg tror helt sikkert det har noget at gøre med, at veluddannede forældre har bedre mulighed for at støtte deres børn fx i lektielæsningen, men også økonomisk når de vælger en længere uddannelse.
selv er jeg kun nummer 2 i min familie med en universitetsuddanelse, jeg kommer fra en familie med en enlig mor med fire børn, der boede i ghettoen i høje taastrup - og der er skismer langt derfra og til universitetet!!
Min mand kommer af en vaskeægte bondefamilie fra nordjylland, hans forældre arbejdede på gårde og kunne hverken tale engelsk eller tysk. de gik rigtig meget op i, at deres børn skulle være veluddannede og idag har de 4 voksne børn (de er så selv døde nu) hvoraf 3 af dem har en universitetsuddannelse og er gift med veluddannede folk - den 4. kører med grise og er gift med en dame der har været kassedame i brugsen siden hun var 15, så han blev lidt i folden (de har så 3 børn, hvor den ældste har en fysikergrad fra universitetet - ligesom Søren - og han blir direkte mobbet for sin uddannelse hjemme ved dem) .

hvis vi selv får børn en dag, ønsker jeg dem også en lang uddannelse - ikke bare fordi det ser godt ud på papiret, men jeg håber jeg får børn der har lyst til at fordybe sig i bestemte emner i lang tid af gangen, og som har koncentrationen og viljen til at få en solid uddannelse. og med en fysiker med bifag i matematik som far og en mor der har hovedfag i litteraturvidenskab og bifag i historie, så skulle alle aspekter vist være dækket godt ind i forhold til at støtte dem med lektierne  og så kunne man jo håbe, at de længeregående uddannelser blir ENDNU mere hvermands eje økonomisk set, så langt flere fra arbejderhjem får mulighed for at uddanne sig - opbakning fra forældrene eller ej!

Anmeld

29. juli 2009

Cris

Miamaja skriver:

Er det fordi veluddannede foraeldre stotter mere deres born i deres lektie laesning og bruger mere tid paa, at laese sammen med dem og fokuserer mere paa deres skolegang

Jeg tror, at det har en betydning... Jeg husker, at da jeg var i skolen har jeg haft en periode, hvor jeg ikke kunne forstå noget og jeg ikke gad. Læreren sagde, at jeg skulle nok udvikle mig og at man ikke skulle lave noget stress ud af det og alt de der ting, man siger til forældrene. Men tilfældigvis var vores neboer obenpå begge to lærer (en i skole og den anden i højskolen, tror jeg) og de har haft to børn. Hver dag har de brugt lidt tid på lektier. Når der ikke var noget lektier blev der brugt en lille time på et eller andet, hvor de synes, at børnene skulle arbejde lidt mere på. De blev roset rigtigt meget, når de fik gode resultat fra skole eller når de har lavet et godt styk arbejde og der blev bare arbejdet lidt mere, hvis der var brug for det. Min mor sad med mig en dag og sagde: jeg fætter det ikke, de siger, at man ikke skal lave for meget ud af skole og stresse børn, men de der sidder hver dag og arbejder... Så hun besluttede sig, at jeg skulle have noget hjælp (min mor kunne ikke forstå mine lektier ) Hun har betalt en pige, som (sammen med tre andre) har hun været en slags tutor, som kunne følge op på hvad der blev undervist i skolen og hun kunne se, at jeg ikke kunne følge med. Hun brugte så lidt tid hver dag, for en ekstre forklaring. Det viser sig, at jeg var for genert, til at spørge og når der var 30 andre børn i klassen, var der ikke altid tid fra læreren, til at kunne give personlig forklaring. Hun forklarede tingene til mig, fand nogle øvelser til mig og voilà! Pludseligt det hele ændrede sig, jeg blev glad igen for at være med og alt gik meget godt.

Jeg tror, at den der attitude, at børnene ikke skal stresses med lektier og så nogle ting kan meget tit ende i, at mange dropper skole. De skal self. ikke stresses med tre timers lektier hver dag. Der skal være plads til at udvikle sig med andre ting som måske kunst eller sport eller andre aktiviteter. Men jeg er helt sikkert på, at der hjælper at støtte dem med lektier og at følge på hvad de laver. Og tilfældigvis dem, som er uddannet gør det lidt mere end dem, som ikke er uddannet og synes, at uddannelsen ikke betyder alt i livet. Og det gør det ikke, men det er vigtigt at de kan give chancen til børn at de kan nå så lang som de vil.

Anmeld

29. juli 2009

Mum33

Jeg tror da det har noget at gøre med de værdier, der prioriteres i hjemmet. Viden, bøger, oplysning, osv.

Vores forældre har altid fortalt os, hvor vigtig en uddannelse er, og har derfor også støttet os meget i vores skolearbejde.

Nogle bryder et mønster, men jeg tror flertallet følger deres forældre. I vores familie har de fleste en uddannelse på 4-5 år. Må nok indrømme, at jeg ville blive skuffet, hvis ikke også mine børn får en videregående uddannelse.  

Spændende debat ellers.

Anmeld

29. juli 2009

Pige2009

Jeg er selv den første i min familie, der har fået en universitetsuddannelse. Min far er uddannet i en bank og min mor på kontor. Der har altid været god opbakning til lektielæsningen derhjemme igennem hele folkeskoletiden og lidt i gymnasiet efter behov.

I Danmark har vi heldigvis lige vilkår, hvad uddannelse angår, og selvfølgelig kan man spore et mønster, hvor veluddannede forældre som oftest får veluddannede børn. Derudover vil jeg så også sige, at det i bund og grund handler om forældrenes overskud og indstilling til tingene, for man behøver ikke have en lang uddannelse for at anspore sine børn til at tage en. Det handler også om de værdier der prioriteres i hjemmet, som Lisbeth2 siger.

Begge os forældre har en universitetsuddannelse, men det betyder egentlig ikke så meget for os om vores kommende barn får en lang uddannelse eller ej, selvom det selvfølgelig vil være et plus, og at jeg vil opfordre til det, da det unægteligt åbner en del døre. MEN det vigtigste for mig er, at mit barn trives og har det godt med det h*n laver. Det må være alfa omega.

Linda 29+4, som har en del år til barnets første skoledag.

Anmeld

29. juli 2009

Pige2009

Hvor er det forøvrigt en rigtig spændende debat

Anmeld

29. juli 2009

Honningblomst

Arv og miljø....
Derfor er det jo tit samme udd. der er i familier....og det kræver sit at bryde dem...enten at man gør det "op" eller "ned"...så er det en ny verden man skal begå sig i, hvor der tænkes og tales på en helt anden måde.
Havde snakken sidst jeg var til fest med nogle skønne universitets uddannede tøser og mand...der var der en af dem der havde brudt og udd. sig højere end forældre og to af dem der var født ind i miljøet. Dog ville han gerne have startet med at have taget en praktisk udd. som håndværker, men miljøet og den noget primitive (for ikke håndværkere) det kunne han ikke forholde sig til eller leve i.
Jeg er spændt på hvad min den store søn vælger og umiddelbart så er jeg ret sikker på han ender som nørt på uni et sted....men hans arv er jo også fra en højtuddannet...men nu må vi se...
Knus Eva...

Anmeld

29. juli 2009

Muffinmus

Tja, det kan jo være så forskelligt
Jeg har sgu hjerne nok til at gøre en masse, gider bare ikke. Det interesser mig på ingen måde at studere, det keder mig og da slet ikke det samme enme i 4-7 år...nej tak
Min far var i Forsvaret, jeg har valgt Forsvaret, min mor arbejder pt civilt derinde og min mand har valgt at tage en uddannelse som flymekaniker(speciale i Lynx helikopter) som også er militær ansat
Så gad vide om mine unger ender i Forsvaret eller hvad de finder på???

Anmeld

29. juli 2009

FrkT

Jeg tror at mange børn, måske ubevidst, ser op til deres forældre, og har forældrene en god uddannelse vil børnene også stræbe efter det. Og jeg tror absolut også at de da let kan hjælpe bedre med lektierne, og dermed få klogere børn. Men tror det er mere barnet selv end det er forældrene.

Anmeld

29. juli 2009

Ox.

Det er ikke rigtigt noget der passer på min kæreste eller jeg.

Min mor er førtidspensionist, grundet en rygskade, min far er varmemester, jeg selv er ved at uddanne mig indenfor vin og tager efterfølgende flere kurser man kan komme på, for at komme højere op indenfor uddannelsen, jeg har gået på både gymnasie og handelsskole.

Min kæreste er ved at uddanne sig indenfor VVS faget, han har været igennem en masse forskelligt, og er stadig i tvivl om det er det her han virkelig vil, så det er lidt op og ned ... han mor er pædagog og hans far er laborant, så der hænger det heller ikke helt sammen.

Men tror da helt sikkert at det gør i nogle hjem  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.