Miamaja skriver:
Er det fordi veluddannede foraeldre stotter mere deres born i deres lektie laesning og bruger mere tid paa, at laese sammen med dem og fokuserer mere paa deres skolegang 
Jeg tror, at det har en betydning... Jeg husker, at da jeg var i skolen har jeg haft en periode, hvor jeg ikke kunne forstå noget og jeg ikke gad. Læreren sagde, at jeg skulle nok udvikle mig og at man ikke skulle lave noget stress ud af det og alt de der ting, man siger til forældrene. Men tilfældigvis var vores neboer obenpå begge to lærer (en i skole og den anden i højskolen, tror jeg) og de har haft to børn. Hver dag har de brugt lidt tid på lektier. Når der ikke var noget lektier blev der brugt en lille time på et eller andet, hvor de synes, at børnene skulle arbejde lidt mere på. De blev roset rigtigt meget, når de fik gode resultat fra skole eller når de har lavet et godt styk arbejde og der blev bare arbejdet lidt mere, hvis der var brug for det. Min mor sad med mig en dag og sagde: jeg fætter det ikke, de siger, at man ikke skal lave for meget ud af skole og stresse børn, men de der sidder hver dag og arbejder... Så hun besluttede sig, at jeg skulle have noget hjælp (min mor kunne ikke forstå mine lektier

) Hun har betalt en pige, som (sammen med tre andre) har hun været en slags tutor, som kunne følge op på hvad der blev undervist i skolen og hun kunne se, at jeg ikke kunne følge med. Hun brugte så lidt tid hver dag, for en ekstre forklaring. Det viser sig, at jeg var for genert, til at spørge og når der var 30 andre børn i klassen, var der ikke altid tid fra læreren, til at kunne give personlig forklaring. Hun forklarede tingene til mig, fand nogle øvelser til mig og voilà! Pludseligt det hele ændrede sig, jeg blev glad igen for at være med og alt gik meget godt.
Jeg tror, at den der attitude, at børnene ikke skal stresses med lektier og så nogle ting kan meget tit ende i, at mange dropper skole. De skal self. ikke stresses med tre timers lektier hver dag. Der skal være plads til at udvikle sig med andre ting som måske kunst eller sport eller andre aktiviteter. Men jeg er helt sikkert på, at der hjælper at støtte dem med lektier og at følge på hvad de laver. Og tilfældigvis dem, som er uddannet gør det lidt mere end dem, som ikke er uddannet og synes, at uddannelsen ikke betyder alt i livet. Og det gør det ikke, men det er vigtigt at de kan give chancen til børn at de kan nå så lang som de vil.
Anmeld