Hej
kender det kun alt for godt.
Mine børn har altid været "sene" på den og har altid følt mig som en outsider på det punkt når jeg var i mødregruppe mv. De andre begyndte næsten med rugbrød når barnet var fyldt 4 mdr og det må de selvfølgelig selv om, men jeg har altid siddet der med mælken og følt mit barn var bagud. Men altså i Sverige er det fx anbefalingen at man venter til 6 mdr fordi et barn har mindre risiko for at udvikle allergi hvis man udsætter dets introduktion til andet mad til det tidspunkt. Får barnet modermælkserstatning er det 5 mdr.
Men altså hovedsagen er jo at barnet er parat og jeg synes selv min proces og overgang til grød/mad er sket på barnets præmisser og parathed og ikke bare fordi at nu var barnet fyldt 4 mdr. Men det er svært at ignorere folks konstante indblanding i den måde man gør det på og man nærmest skal undskylde, at man ikke er begyndt på grød endnu. Det er enormt irreterende, så forstår godt det går dig på.
Mine børn er først begyndt på grød i 6 mdrs alderen og rugbrød mv. har været mellem 10-12 mdrsalderen og det har fungeret fint udover at jeg har skulle "retfærdigøre" det en del overfor andre, hvis man kan sige det sådan.
Men fortsæt med at gøre tingene på din og barnets måde, det er altid det som virker bedst. 
Anmeld