"18 måneder, urolig nattesøvn"
Kære Lisbeth
Jeg håber du kan hjælpe mig og min kæreste. Vi er ved at være desperate efter en ordentlig nattesøvn. Vores datter på 18 mdr vågner stadig flere gange om natten og græder. Hun er nogle gange utrøstelig, andre skal hun bare lægges ned igen og nogle gange brokker hun sig højlydt og får lagt sig af sig selv. Det er min kæreste der tager hende om natten og han forsøger at være så kedelig som muligt når han går ind til hende. Han siger kun "du skal ligge dig ned og sove". Han nusser hende ikke, tænder lys eller andet.
Han har indimellem heldet med sig og hun sover viderer uden problemer , men langt de fleste gange giver han ifht at få hende til at sove viderer i hendes egen seng og hun kommer med ind i vores seng. Her falder hun som regl i søvn. Andre gange ligger hun og bøffer rundt i op til en time.
Hun har en fast rytme;
Står op ca kl 6
Morgenmad 6.30-7
Formiddagsmad 8.30 i vuggestuen
Middagslur ca 11-11.30 og sover ca 2-2.5 timer
Eftermiddagsmad kl 14
Snack kl 16
Aftensmad kl 18
Puttes ca 19-19.15. Vi har fast putteritual. Dog kan kæresten gå ud af hendes værelset når putteritualet er slut, jeg bliver ved siden af sengen ind til hun sover.
Hun spiser okay, de dage hun F.eks. Ikke spiser så meget aftensmad får hun evt lidt grød som dessert.
Når hun har haft en af de rigtig dårlige nætter trækker det naturligvis spor op af dagen. Så vi oplever flere dage hvor hun er meget pylleret og gnaven. Men ellers er hun en glad og skøn pige. Fuld knald på sprog og motorik.
Jeg håber virkelig på et godt råd. Jeg ved virkelig ikke hvad vi skal gøre. Alle steder jeg søger råd synes jeg "kun" der står det kan være på grund af udvikling, tænder eller seperationsangst. Det har bare stået på alt for længe nu synes jeg
Kan du hjælpe os viderer med hvad vi kan gøre anderledes for vores lille pige så hun får en god og rolig nattesøvn?
Lisbeths svar
Hej !
Det er hårdt når ens nattesøvn hver eneste nat bliver spoleret, fordi hun vågner og græder.
Hun er 18 måneder og der er fuld fart på både sprogligt og motorisk. Hendes hjerne skal bearbejde alle dagens indtryk og derfor sker det ofte at hun græder og har behov for at mærke I er der.
Der er flere muligheder som jeg tænker I kan forsøge.
En god blid massage inden sengetid kan berolige hende og afslappe til en god nattesøvn.
I lægge jer inde ved hende på en madras i en periode.Når hun vågner er I der straks.
Det kan hjælpe hende til hurtigt at lægge sig ned igen.
I kan placere hendes seng i soveværelset igen for en periode.
Fordelen er igen at i er tæt på og med det samme kan forsikre hende om I er der.
Det er en periode hvor hun har brug for ekstra tryghed, og når hun oplever hun får den bliver der ro igen.
Selvfølgelig kan det også være tandfrembrud der giver urolig søvn.
Jeg håber I finder en løsning så alle i familien får den gode nattesøvn, som er vigtig for dagens trivsel.
Varme julehilsner og held og lykke med hende.
Lisbeth Jess
Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.
Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk
Anmeld