Blød karamel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.454 visninger
9 svar
6 synes godt om
14. december 2013

livhemdrup

Hej

jeg skal jule bage med alle mine piger imorgen og vil derfor gerne lave en blød karamel. De karameller vi plejer at lave bliver mega hårde. Så er der nogen der har en opskrift på en hjemme lavet karamel som ikke bliver helt vildt hård?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2013

GUSO

livhemdrup skriver:

Hej

jeg skal jule bage med alle mine piger imorgen og vil derfor gerne lave en blød karamel. De karameller vi plejer at lave bliver mega hårde. Så er der nogen der har en opskrift på en hjemme lavet karamel som ikke bliver helt vildt hård?

Uden ar være 100% sikker så tror jeg det er fordi du koger dem for længe, det handler om at få karamel massen af på det rigtige tidspunkt.. Jeg har lige kogt karameller idag og opskriften jeg bruger : 100 gram smør
250 gram sukker
1 dl mørk sirup
2 dl fløde
Kender du tricket med koldt vand?? Det er simpelt og giver altid mig bløde karameller

Anmeld

15. december 2013

livhemdrup

GUSO skriver:

Uden ar være 100% sikker så tror jeg det er fordi du koger dem for længe, det handler om at få karamel massen af på det rigtige tidspunkt.. Jeg har lige kogt karameller idag og opskriften jeg bruger : 100 gram smør
250 gram sukker
1 dl mørk sirup
2 dl fløde
Kender du tricket med koldt vand?? Det er simpelt og giver altid mig bløde karameller

Hej 

tak for opskriften. 

Angående det kolde vand nej det kender jeg ikke hvad går det ud på?

hvor længe skal denne opskrift koge?

Anmeld

15. december 2013

GUSO

livhemdrup skriver:

Hej 

tak for opskriften. 

Angående det kolde vand nej det kender jeg ikke hvad går det ud på?

hvor længe skal denne opskrift koge?

Jamen den skal koge i ca 20 min, man tager en skål med koldt vand, så tager man en smule af karamel massen ned i vandet, hvis det samlet sig og man kan trille det til en kugle så er massen færdig jeg plejer at gøre det med jævne mellemrum fra Massen begynder at tykne, plejer at bruge en teske til formålet håber det giver mening

Anmeld

15. december 2013

Savannah

Massen skal blot koge kortere tid. Jeg bruger også det beskrevne trick :-)

Anmeld

15. december 2013

SHERO

Jeg har ikke tålmodighed til at koge "rigtige" karameller så jeg laver de hurtige med kondenseret mælk, de skal koge mellem 11-15 min alt efter hvor hårde de skal være, og smager rigtig godt. De bløde bliver mere fudge agtige. Den varme masse kan blandes med nødder, rosiner You name it...

1 dåse kondenseret mælk
110 g smør
120 g rørsukker
30 g lys sirup
2 spsk glukose eller honning.

Smeltes stille og rolig, under omrøring, skru lidt op og koges i 11-15 min, jeg plejer at koge dem i 13 så bliver det chewy flødekaramel. Masseslagsmål bliver mørkere.

Køles af, igen skæres ud. Pakkes individuelt ind eller overtrækkes med chokolade... sååå nemt..

Anmeld

15. december 2013

livhemdrup

GUSO skriver:

250 gram sukker
1 dl mørk sirup
2 dl fløde

Hælder du bare det hele på panden på en gang eller hvordan?

Anmeld

15. december 2013

GUSO

livhemdrup skriver:

Hælder du bare det hele på panden på en gang eller hvordan?

Hej igen.. Jeg smelter først smøret og putter så resten i, og det skal være i en tykbundet gryde, hælder det i en bagepapirs"form" til afkøling, så er det letters at få dem af når de er afkølede

Anmeld

16. december 2013

MomInTheMaking

Tullen85 skriver:

Jeg har ikke tålmodighed til at koge "rigtige" karameller så jeg laver de hurtige med kondenseret mælk, de skal koge mellem 11-15 min alt efter hvor hårde de skal være, og smager rigtig godt. De bløde bliver mere fudge agtige. Den varme masse kan blandes med nødder, rosiner You name it...

1 dåse kondenseret mælk
110 g smør
120 g rørsukker
30 g lys sirup
2 spsk glukose eller honning.

Smeltes stille og rolig, under omrøring, skru lidt op og koges i 11-15 min, jeg plejer at koge dem i 13 så bliver det chewy flødekaramel. Masseslagsmål bliver mørkere.

Køles af, igen skæres ud. Pakkes individuelt ind eller overtrækkes med chokolade... sååå nemt..

Kan man bruge almindelig sukker ?

Anmeld

16. december 2013

SHERO

Mom In The Making skriver:

Kan man bruge almindelig sukker ?

Det tror jeg godt.. har ikke prøvet..:-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.