at få baby og depression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

598 visninger
6 svar
4 synes godt om
14. december 2013

bobbles

Hej alle de damer har et spørgsmål. Er der nogen der har prøvet at få en baby og samtidig tage anti depressiv medicin? Jeg tager 40 mg citolapram. Men skal man snakke med lægen om det? må man tage det i en graviditet? Nogen gode råd?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2013

Lykke:)

bobbles skriver:

Hej alle de damer har et spørgsmål. Er der nogen der har prøvet at få en baby og samtidig tage anti depressiv medicin? Jeg tager 40 mg citolapram. Men skal man snakke med lægen om det? må man tage det i en graviditet? Nogen gode råd?

Jeg fik citalopram jeg blev gravid, men stoppede i samråd med lægen da jeg ikke selv ønskede at få pillerne under graviditeten.

Jeg forstod på ham at man sagtens kunne fortsætte med samme dosis eller måske lidt mindre (kan ikke huske hvad jeg fik)

Anmeld

14. december 2013

Elgaard73

Hej... Jeg har ikke selv prøvet det, men syntes da bestemt at du skal have din læge med ind over, hvis du planlægger graviditet, samtidig med at du tager medicin. 

Noget medicin er harmløst, andet kan give katastrofale følger for et lille foster... Alt det ved din læge meget mere om, så tag ham/hende med på råd, før du går i gang med baby projektet.

Anmeld

14. december 2013

L&V

bobbles skriver:

Jeg tog anti dep medicin da jeg blev gravid med den første. holdte dog under opsyn af læge da der er meget lidt forskning og test så turde ik fortsætte. Det var et andet prep end det du får.. Men syntes i hvert fald du ska høre lægen hva de tænker

Anmeld

14. december 2013

Mother-love

Jeg fik citalopram under min graviditet med Isabella. Dog kun 10mg. Men min læge synes jeg skulle fortsætte med dem. Fordi. Jeg var gravid og havde fået et piskesmæld. Og for at det ikke skulle ramme mig for hårdt følelsesmæssigt synes hun jeg skulle fortsætte og så er citalopram en af de præparater man godt må tage.

Du vil bare skulle til nogle ekstra scanninger den sidst halvdel af din graviditet. Jeg var hver 4. Uge ca. For at holde øje med at baby vokser som den skal. Og det gjorde Isabella. Så der var ingen problemer.

Men når det nu er 40 mg du får, ville jeg nok lige vende den med lægen. For det bedste er helt sikkert at ikke tage medicin. Men også fordi man kan risikere at barnet får abstinenser når det er født. Så barnet skal holdes lidt øje med. Vi havde ingen problemer. Men nu fik jeg som sagt også kun 10 mg.

Anmeld

14. december 2013

JGeo

Jeg lider af angst og får Seratralin 50 mg.
Lige nu er jeg ved at trappe ud af Lyrica i samråd med lægen,
da vi har planer om baby
Seratralinen skal jeg stadig have, da det er et af de præparater man gerne må bruge under en graviditet.
Og jeg mener der er det samme i Seratralin og citalopram.
Det der er med antidepresiv medicin og graviditet er, at barnet kan have abstinenser efter fødslen og hjerterytmen kan være ustabil, så man skal være indlagt i et par dage efter fødslen. Det har jeg læst mig frem til på internettet.

Anmeld

14. december 2013

VIPpigen

Det er altid smart at have lægen med indover med det samme der er tale om graviditet. Både inden, og under. Jeg har ikke selv taget det mærke du får, men fik et andet inde jeg blev gravid, præperatet var så nyt, så de ikke turde løbe an på det, og jeg fik en ny. Skulle trappe ud af den gamle, og stige ligeså stille på en ny.

Da jeg var til 1 jm samtale fik hun det at vide, og jeg fik tilknyttet en speciallæge som har speciale i børn født med abstinenser. I sammenråd med hende gik jeg ud af den nye medicin, da jeg samtidig fik et 3 præperat, ikke mod depression, men mod nervesmerter, det var dog antidepressiv. Jeg tager stadig saroten retard, og fik at vide af lægen at det er et af de mest alm mærker som de kender gravide er på. Jeg var til ekstrascanninger, og vi snakkede ekstra om forløbet omkring fødsel, og hjælp derefter.

Jeg blev tilbudt at få 5 overnatninger på storken (barselsafdlingen på Kolding sygehus) for at de kunne holde øje med vores datter, og evt abstinenser. De kunne holde øje med amning, og hvordan jeg selv lige havde det efter fødslen. Der var ekstra opmærksomhed omkring en evt fødselsdepression, men som jeg selv sagde, så kender jeg min psyke så godt at jeg nok skal råbe højt længe inden jeg rammer bunden. Jeg er ingen supermor, og er ikke bange for at spørge om hjælp.....

Snak med din læge, og når der er nået en graviditet, så husk at have jm indover også

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.