"Kære Christina"
Har vi brug hjælp??
Min mand mener vi har brug for hjælp mht. til vores ældste pige der er fra maj 2006. Jeg mener det bare er en fase. Hvad mener du?
Det altoverskyggende problem er p.t. hendes enorme temperament. En normal dag forløber således: børnehave fra 8-16, far henter sammen med lillesøster. Hvis ikke hun falder i søvn på vej hjem (er holdt med middagslur indenfor den sidste måned), er hun topumulig resten af dagen. Eks. vi siger hun ikkemå sige dumme far/mor, hun bliver ved, vi bliver sure, hun går amok, smider sig på gulvet og skriger uhæmmet. Hun kommer på værelset, skriger ialt fra 5-25 min. God igen i 5 min. derefter samme dilemma over noget andet hun ikke må eller hvis vi kommer til at røre hende forkert. Der skal INGENTING til at sætte hende igang. Falder hun i søvn er hun umulig at vække, og hvis vi får hende vækket er det ovenstående indtil hun kommer i seng. Hun er renlig, eller rettere det var hun. Nu er hun begyndt at tisse i bukserne igen, mest når vi ligger hende i seng, som om hun gør det for at komme op igen. Syntes ikke der har været nogle ændringer i hendes liv, andet end ferie hos pædagogerne i børnehaven. Måske skændes mor og far mere end normalt p.t. idet vi er trætte og uforstående overfor denne problematik. Vi harogså begge temperament, og desværre løber det ogsp af med os engang imellem og der snakket med store ord osv osv. Hvad gør, vi skal vi have fat i nogle der kan hjælpe osmed vores opdragelse?
KNus Christina med Filippa maj 2006 og Lucca okt.2007
Rikkes svar
Kære Christina
Om i skal søge hjælp?? Ja det er et godt spørgsmål. Først og fremmest kunne jeg godt tænke mig at i en uges tid forsøger at observere hende og blive nysgerrige på hvad der ligge bag ved hende følelsesmæssige udbrud. Jeg tænke at hun forsøge at fortælle jer noget, som hun ikke rigtig kan finde ud af at formidle på den rigtige måde. Bliv nysgerrig på hvad er det hun egentlig vil?
Når i har obs. hende kunne jeg godt tænke mig du skrev igen og fortæller mig hvad i har fundet ud af. Hvad siger du til det??
Så kan vi se om det er noget vi kan klare over mail eller om i skal kontakte en terapeut som kan hjælpe jer. Jeg kan evt være behjælpelig med at finde en. Hvor bo i henne i landet?
Venligst Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld