Eksperthjælp: Familieterapi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

434 visninger
0 svar
0 synes godt om
27. juli 2009

Rikke L. Rahm

"Familieterapi"

Hej!

Jeg har en søn på 10½, har været alene med ham fra han var 3½ til han var knap 9, hvor jeg mødte min mand og vi har nu en søn sammen på 2½ mdr.

Min store dreng er utolig ked af det i perioder, og det hænger selvfølgelig sammen med ny mand og lillebror.
Han kan blivehelt hysterisk, hvis jeg beder ham om at gå i bad, eller rydde op efter sig selv. Han tager alting bogstaveligt, ex sagde jeg i forbindelse med badning at hvis han ikke nåede det på 3 min, som aftalt, så skulle han blive derude, med det resultat at det gjorde han selvfølgelig. En anden gang, gik han i bad, altså tog tøjet af og stillede sig i brusekabinen men tændte ikke for vandet.
Han kan sige "nå" til mig på en måde, så det lyder som om han siger "rend mig i røven", han nægter at gå på sit værelse hvis jeg beder ham om det, han kan finde på at låse sig inde på sit værelse hvis han er sur, så nøglerne er taget.
Han er ikke så social mere som han har været, er dog blevet lidt bedre på det sidste.
Vil helst være hjemme hos mig, og alligevel ikke sammen med mig, men foran pc eller ps2.
Han taler grimt til legekammerater og kan blive utrolig sur hvis noget går anderledes end forventet. Ex da min mand, sønnen og en veninde var i svømmehal, de skulle hoppe i på 3, og det ville han ikke, og blev dernæst sur over at de andre var hoppet, og vi taler altså i timevis.
Hvis en af hans skolekammerater siger at han er dum, som man vel gør sommetider i 3. klasse, så synes ALLE i klassen at han er dum. INGEN kan lide ham. Han er dum og grim og kan ligeså godt dø.
Hans far, som jeg ellers har et godt samarbejde med, synes ikke det er så slemt, men ser ham også kun hver 14. dag
Nogen gange er han stadig min søde dejlige dreng, og han elsker sin lillebror, men savner også tiden før, da vi kun var 2.
Han er en følsom dreng, med en livlig fantasi, og han er god til at forestille sig ting. Også ting som ikke er der, eller "digter" videre på noget han har hørt. Ex at ALLE hader ham.
Jeg er bange for at han støder sine kammerater fra sig på denne måde, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham.

Kan du hjælpe mig med at hjælpe ham.

fnullergøj

Rikkes svar

Hej

Tak for dit brev. Beklager vente tiden.

Det lyder som om i går rigtig skævt af hinanden. Mit umiddelbare råd til dig ville være at opsøge en familieterapeut i nærheden af dig. En familieterapeut kan hjælpe jer til at handle og se tingene i et ny perspektiv. Det vil hjælpe jer til at se, lytte og møde hinanden på en ny måde, sådan så i forstår hinanden.

Håber du kan bruge mit råd. Held og lykke

Venligst Rikke Rahm

Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.