At være barnepige for en baby

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.138 visninger
8 svar
10 synes godt om
4. december 2013

barnepige

Hej mødre.

Jeg er 27 år, og skal være barnepige for en familie med en 3 uger gammel baby.

Jeg har været barnepige mange gange, for mange forskellige aldre, men aldrig babyer.

Jeg er virkelig usikker på, hvad der forventes jeg skal gøre.
Hvis jeg skal passe barnet i deres eget hjem i flere timer, hvad så? Skal jeg sidde med barnet på armen det meste af tiden, kan jeg foretage mig noget andet i mens?
Såsom tv eller lignende.

De har allerede hushjælp, så jeg skal ikke gøre rent osv.

Kort sagt; Hvad kan/skal jeg som barnepige for en 3 uger gammel baby lave/gøre?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. december 2013

TNBC

barnepige skriver:

Hej mødre.

Jeg er 27 år, og skal være barnepige for en familie med en 3 uger gammel baby.

Jeg har været barnepige mange gange, for mange forskellige aldre, men aldrig babyer.

Jeg er virkelig usikker på, hvad der forventes jeg skal gøre.
Hvis jeg skal passe barnet i deres eget hjem i flere timer, hvad så? Skal jeg sidde med barnet på armen det meste af tiden, kan jeg foretage mig noget andet i mens?
Såsom tv eller lignende.

De har allerede hushjælp, så jeg skal ikke gøre rent osv.

Kort sagt; Hvad kan/skal jeg som barnepige for en 3 uger gammel baby lave/gøre?

Det er tidligt de får barnepige, hvorfor?? Når du snakker om at det kan være flere timer.. Men barnet sover vel stadigvæk meget.

Men hvad en mor eller far ville gøre, snakke med barnet, give det mad, synge for det, gå tur i barnevognen...

Anmeld

5. december 2013

Signe-bine

En så lille baby har nok brug for meget søvn. Det er ikke sikkert baby vil ligge og sove selv, da det at sove på andre minder dem lidt om tiden i livmoderen. De mærkær varmen og hører hjertelyden fra den de ligger på. Hvis det foregår på den måde, så Lan du snildt se tv og gå på nettet på mobilen imens :-) Hvis baby er vågen og ligger hos dig kan du kigge den i øjnene eller kilde den på næsen og munden med en stofble og sige sjove lyde, det er rigelig stimulans. Måske vil baby bare kigge på lyset fra en lampe eller et vindue.

Der skal nok skiftes mange bleer! og sørg for at spørg hvordan deres mad rutiner er, så du ved hvornår baby skal spise... Og så skal du selvfølgelig huske at støtte hovedet når du løfter baby og så må baby ikke sove på maven, med mindre barnet ligger på dig hvor du holder øje med den og at den har fri vejrtrækning.

Generelt har de små brug for tryghed og de søger det der minder om livet i livmoderen hvor de følte sig allermest tryg. Med dét i baghovedet kan hjertelyd (at ligge på dig), vuggende bevægelser (bære baby i dine arme og vugge det, eller gå en tur med barnevognen) og at blive tæt pakket ind i en dyne (som en durum) skabe en følelse af tryghed hos baby og gøre så den stopper med at græde.

Hvis baby græder kan du tjekke om det er en fyldt ble der genere, baby er sulten, skal bøvses (over skulderen) eller har brug for nærhed. Det vidst de mest basale ting. Det kan også være træthed og overstimulans og så kan du give baby ro ved at vugge det, dæmpe lys og lyd, eller give det mad :-)

Held og lykke med det :-)

- og som en tidligere nævnte er det godt nok tidligt at få baby passet. Men du skal nok klare det :-)

Anmeld

5. december 2013

Muffinmus

Enig med de andre:-)
Baby er egengtlig for lille til en barnepige efter min mening, men nogle familier prioriterer bare anderledes:-)
Men, fokus er mad, tryghed og ren ble og en god søvn. ER de opfyldt så er man langt hen af vejen:-)

Anmeld

5. december 2013

Rikke S

Siiigneee skriver:

En så lille baby har nok brug for meget søvn. Det er ikke sikkert baby vil ligge og sove selv, da det at sove på andre minder dem lidt om tiden i livmoderen. De mærkær varmen og hører hjertelyden fra den de ligger på. Hvis det foregår på den måde, så Lan du snildt se tv og gå på nettet på mobilen imens :-) Hvis baby er vågen og ligger hos dig kan du kigge den i øjnene eller kilde den på næsen og munden med en stofble og sige sjove lyde, det er rigelig stimulans. Måske vil baby bare kigge på lyset fra en lampe eller et vindue.

Der skal nok skiftes mange bleer! og sørg for at spørg hvordan deres mad rutiner er, så du ved hvornår baby skal spise... Og så skal du selvfølgelig huske at støtte hovedet når du løfter baby og så må baby ikke sove på maven, med mindre barnet ligger på dig hvor du holder øje med den og at den har fri vejrtrækning.

Generelt har de små brug for tryghed og de søger det der minder om livet i livmoderen hvor de følte sig allermest tryg. Med dét i baghovedet kan hjertelyd (at ligge på dig), vuggende bevægelser (bære baby i dine arme og vugge det, eller gå en tur med barnevognen) og at blive tæt pakket ind i en dyne (som en durum) skabe en følelse af tryghed hos baby og gøre så den stopper med at græde.

Hvis baby græder kan du tjekke om det er en fyldt ble der genere, baby er sulten, skal bøvses (over skulderen) eller har brug for nærhed. Det vidst de mest basale ting. Det kan også være træthed og overstimulans og så kan du give baby ro ved at vugge det, dæmpe lys og lyd, eller give det mad :-)

Held og lykke med det :-)

- og som en tidligere nævnte er det godt nok tidligt at få baby passet. Men du skal nok klare det :-)

Jeg kan bare tilslutte mig her
Men uha, det er tidligt - mine har været omkring 2-3 år før jeg har foretaget mig noget uden dem - ja, jeg er nok en hønemor

Anmeld

5. december 2013

barnepige

Tak alle sammen, hvor er I søde.

Jamen forældrene er selvstændige erhvervsdrivende, og selvom hun er på barsel, er der opgaver hun stadig må tage sig af. Og så skal jeg holde øje med bettemus imens. Deres arbejde er i lejligheden, så de vil være tæt på oftest.
Det betyder jo også, at han skal ammes hver 3. time.

Ud over det, er de vidst typerne som er vant til at komme meget ud, og have alene tid.

Okay, så hvis jeg er sikker på han har ren ble, ikke er sulten, og jeg nusser og vugger ham, er det så det?

Jeg finder nok en rutine, men har kun passet en på 14 mdr før, og der er jo lige et spring op til den alder.

Generelt er jeg nok bare i tvivl om, hvad jeg kan foretage mig med ham på armen.

Anmeld

5. december 2013

hekran

Du skal nok også være forberedt på, at så små babyer godt kan have skrigeture uden at de nødvendigvis er sultne eller skal skiftes. Nogle gange er det bare tryghed der skal til, men det er ikke nemt at skulle falde til ro ved én der ikke dufter, lyder eller føles som mor, når man er så lille.
Bruger han sut?
Jeg ville i hvert fald ikke være bleg for at kalde på forældrene, hvis han ikke falder til ro
Kunne selvfølgelig også godt være, at han sov fra det hele!

Anmeld

5. december 2013

modesty

Tak alle sammen, hvor er I søde.

Jamen forældrene er selvstændige erhvervsdrivende, og selvom hun er på barsel, er der opgaver hun stadig må tage sig af. Og så skal jeg holde øje med bettemus imens. Deres arbejde er i lejligheden, så de vil være tæt på oftest.
Det betyder jo også, at han skal ammes hver 3. time.

Ud over det, er de vidst typerne som er vant til at komme meget ud, og have alene tid.

Okay, så hvis jeg er sikker på han har ren ble, ikke er sulten, og jeg nusser og vugger ham, er det så det?

Jeg finder nok en rutine, men har kun passet en på 14 mdr før, og der er jo lige et spring op til den alder.

Generelt er jeg nok bare i tvivl om, hvad jeg kan foretage mig med ham på armen.

Jeg synes det er helt vildt at sætte en anden end primær omsorgsperson og evt. bedsteforældre til at passe så lille en baby. Ikke for at skræmme dig, men små babyer kan jo få timelange skrigeture hvor det kan være svært at få dem til ro igen, specielt hvis man ikke er mor eller far. Som det absolut mindste ville jeg finde en person der selv havde børn.

Nå, det var lige lidt forargelse. 

De fleste babyer der er så små, foretager sig ikke så meget andet end at sove, skide og spise (og skrige ind imellem - hvis man er uheldig). Du skal ikke gøre noget for at aktivere baby, han har mest brug for ro og fred.

Du kan sagtens sidde og se fjernsyn (med lav lyd) med ham på armen, men en baby kan også godt ligge for sig selv. De sover meget i den alder. 

Anmeld

5. december 2013

Muffinmus

Hmm, ja, glemte nok at sige at alle mine har haft aften uro mellem 17-20... Grædende baby hvor intet hjalp, det er almindeligt at de får aftenuro i den alder....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.