Hun er to år, og først nu har jeg indset det.
Jeg føler mig som jordens største idiot. Jeg er Selv meget særligt sensitiv, en såkaldt high sensitive person (hsp), men alligevel har jeg været så længe om at se det i min egen datter!
Jeg har ellers altid set meget af mig selv i hende. Men fordi hun umiddelbart er meget udadvendt (når hun har set folk an) og vil have der skal ske noget konstant, havde jeg ikke tænkt det. Men der findes også eventyrlystne sensitive. Den kategori falder hun under.
Hvorfor har jeg ikke set det? De sidste år havde været meget nemmere hvis jeg havde været opmærksom på og havde taget hensyn til det træk!
Hun har altid været som jeg beskriver nu.
Hun er i sine følelsers vold. Hendes følelsesregister er stort og de svinger meget hurtigt i den ene eller anden retning. Hun er meget følsom men også empatisk.
Hun har et voldsomt temperament.
Hun er smagssensitiv og har det svært med mad.
Hun er fysisk sensitiv. Har altid været meget opmærksom på smerte, på sin krop, hvis et mærke kradser. Derfor har hun også altid været meget renlig. Hun kan ikke lide at få snavs eller mad på sine fingre, er dygtig til at bruge bestik og fjerner det selv med skeen hvis hun fx får yoghurt på hagen.
Hun har aldrig brudt sig om at være alene hverken i leg eller søvn. Hun er meget 'afhængig' af os. Søvnproblemer har været og er meget store - vi har jo altid forsøgt at få hende til at sove selv.
Som spæd græd hun meget,nærmest Heje tiden. Blev nemt overstimuleret. Var meget tryghedssøgende, vi kunne aldrig lægge hende fra os. Også der havde hun umuligt ved at finde ro til søvn, alle de indtryk.
Hun var Rigtig svær at indføre i Vuggestuen. Det tog over en måned og i rigtig lang tid havde hun svært ved at blive afleveret. Hun er stadig ikke glad for det, selvom hun er glad for sin Vuggestue.
Dette er bare et udpluk. Gennem kontakt med ligesinded samt sp har vi endelig indset det.
Men hvordan håndterer man bedst et sensitivt barn? Hvad gør man i sovesituationer? Det føles forkert at tvinge hende til at falde i søvn selv når hun er så utryg ved det.
Heldigvis forstår jeg hendes rige indre følelsesliv fordi jeg selv er hsp. Er bare så vred på mig selv over det tog mig to år at opdage!! Jeg har altid tænkt at hun nok bare var et lidt "besværligt" (vildt dårligt ordvalg) barn