KH på barsel 2014

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.213 visninger
21 svar
0 synes godt om
22. november 2013

Anonym trådstarter

Jeg er gravid og dette er stadig hemmeligt. 

Skal føde juni næste år, men alt det der barsels noget forvirre mig! 

Jeg har ingen uddannelse (er igang med en lige nu) som jeg holder pause med efter sidste eksamen er planen. 

Min mand er også under uddannelse og fortsætter efter sommerferien også. 

Men hvad vil jeg have ret til af penge når jeg når dertil, er det SU eller KH, og hvad vil jeg have ret til? 

Vi er begge under 25 år, ingen uddannelse (som sagt igang) og har ikke noget personligt fra arbejdsmarkedet

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. november 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria
Anonym skriver:

Jeg er gravid og dette er stadig hemmeligt. 

Skal føde juni næste år, men alt det der barsels noget forvirre mig! 

Jeg har ingen uddannelse (er igang med en lige nu) som jeg holder pause med efter sidste eksamen er planen. 

Min mand er også under uddannelse og fortsætter efter sommerferien også. 

Men hvad vil jeg have ret til af penge når jeg når dertil, er det SU eller KH, og hvad vil jeg have ret til? 

Vi er begge under 25 år, ingen uddannelse (som sagt igang) og har ikke noget personligt fra arbejdsmarkedet

Jamen du er berettiget barselsklip på SU, hvis du er under uddannelse. 

Du er berettiget 12 ekstra klip, som du kan fordele på forskellige måder. Du kan tidligst få det udbetalt to måneder før terminsdatoen. Satsen er 5753 kr. Derudover er du berettiget et ekstra tillæg fordi din kæreste er på SU. Den er på 2298 kr. Det er din kæreste desuden også berettiget., altså det ekstra tillæg. Derudover så har man mulighed for at tage et ekstra lån. 

Din kæreste er berettiget seks måneders ekstra SU, altså seks klip, som han kan få udbetalt tidligst ved terminsdatoen. 

Anmeld

22. november 2013

Trine89

Hvis du fortsætter på uddannelsen frem til der hvor du skal gå fra på barsel (4 uger før termin) så har du ret til 12 su-klip (svarende til 12 mdr), og så kan du starte op på uddannelse igen derfra. (disse 12 klip, kan også laves om til dobbelt klip og så kun i 6 mdr. men hvordan det helt foregår ved jeg ikke) 

Men hvis du "melder" dig ud af uddannelsen, er det kontanthjælp du så vil skulle have. 

Anmeld

22. november 2013

Astoria

Profilbillede for Astoria

Jeg vil sige økonomisk er det helt sikkert bedre hvis du bliver på uddannelsen til du skal på barsel. 

Anmeld

23. november 2013

Anonym trådstarter

Demosan skriver:

Jamen du er berettiget barselsklip på SU, hvis du er under uddannelse. 

Du er berettiget 12 ekstra klip, som du kan fordele på forskellige måder. Du kan tidligst få det udbetalt to måneder før terminsdatoen. Satsen er 5753 kr. Derudover er du berettiget et ekstra tillæg fordi din kæreste er på SU. Den er på 2298 kr. Det er din kæreste desuden også berettiget., altså det ekstra tillæg. Derudover så har man mulighed for at tage et ekstra lån. 

Din kæreste er berettiget seks måneders ekstra SU, altså seks klip, som han kan få udbetalt tidligst ved terminsdatoen. 

Nu er det årig fuld HF på VUC jeg tager, gælder der stadig samme regler?
puha lyder til jeg skal have en god snak med studievejleder! 

Anmeld

23. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Altså går du på barsel fra studie eller tager du orlov fra studiet?
Hvis du går på barselsorlov får du 12 klip su og så skal du skynde dig at tale med kontoret så du kan få udfyldt papirer

For at være berettiget til kh skal du have arbejdet mindst 120timer det sidste år...medmindre der er kommet nye regler siden jeg var på barsel. 

Anmeld

23. november 2013

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Hvis du går på barselsorlov får du 12 klip su og så skal du skynde dig at tale med kontoret så du kan få udfyldt papirer

For at være berettiget til kh skal du have arbejdet mindst 120timer det sidste år...medmindre der er kommet nye regler siden jeg var på barsel. 

Altså jeg vil bruge så længe som muligt hjemme ved den lille? 
Altså ikke studere imens? 
er ikke helt sikker på hvad du spørger om  

Anmeld

23. november 2013

Kamulla

mor:) skriver:

det gælder barselsdagpenge fra kommunen, alm KH burde hun godt kunne få, men er enig med barselsoverlov fra studiet vil være den bedste løsning

Anmeld

23. november 2013

Anonym skriver:

Altså jeg vil bruge så længe som muligt hjemme ved den lille? 
Altså ikke studere imens? 
er ikke helt sikker på hvad du spørger om  

Jeg mener når du skriver "pause" betyder det så at du afbryder studiet eller at det er fordi du går på barsel men stadig vil være indskrevet på skolen (altså ikke som studieaktiv) sådan så når dine 12 måneder er over så du fortsætter studiet hvor du slap?

Anmeld

23. november 2013

Kamulla skriver:

det gælder barselsdagpenge fra kommunen, alm KH burde hun godt kunne få, men er enig med barselsoverlov fra studiet vil være den bedste løsning

Nå ja det var det jeg fik. Jeg havde nemlig et studiejob som jeg også fik barselspenge for udover su

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.