Eksperthjælp: 12 uger, sover hun for meget, ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.891 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. november 2013

Lisbeth Jess

"12 uger, sover hun for meget, ?"

Kære Lisbeth,

Jeg har en skøn lille pige der igår rundede de tolv uger. Hun er en nem glad og veltilpas pige, men alligevel er der noget der bekymre mig.

Lige efter fødslen og de første uger derefter sov hun helt som de havde sagt hun skulle/burde på sygehuset - altså 3-4 timer så tør ble og en flaske og så sove igen 3-4 timer. Dette varede til hun var en fire uger ca hvorefter hun kom ind i en periode hvor hun bare slet ikke mente det var nødvendigt at sove om dagen, men tilgengæld sov hun helt fantastisk om natten sådan ca fra 20.00 til mellem 04.00 og 06.00.

Men nu har der så de sidste tre fire uger været en ændring igen, nu sover hun nemlig rigtig meget. en alm. dag ser således ud:

- Mellem 17.30-19.00 Juliane får en flaske og bliver puttet i sin seng hvorefter hun sover til nat

- Mellem 04.00-0600 Juliane vågner får en tør ble og en flaske, nogle morgener er hun frisk og veltilpas og vi står bare op andre morgener bliver hun puttet igen og tager 1,5-2 timer mere.

Alt efter hvornår vii står op bliver hun så puttet til en formiddagslur mellem kl. 08.00 og 09.30 alt efter hendes humør og tæthedstegn - hun får altid en flaske inden hun skal ud og sove og så sover hun mellem 2 og 4 timer til formiddag

Herefter er hun enten vågen helt til hun falder i søvn omkring 17.30 fordi hun simpelthen er veltilpas og ikke vil falde i søvn hvis hun puttet efter mellem 2 og tre timer igen eller også tager hun en lur på en times tid fra mellem 15-16 af.

Jeg synes hun sover rigtig meget, måske for meget i hvert fald i forhold til hvad jeg høre fra andre. Hun er glad og veltilpas når hun er vågen, og vil gerne både hygge med mig eller ligge selv og hygge på legetæppet.

Skal jeg være bekymret for hendes søvnrytme, skal jeg vække hende oftere ? I skrivende stund har hun sovet ude i barnevognen siden kl 10 og nu er kl. 13.40 og hun stod først op 8.30 efter at have sovet siden kl. ca. 19 i aftes - dog var hun vågen og fik flaske og bleskift 04.30

Lisbeths svar

Hej !
Mon hun n u endelig er vågnet din lille datter.
Deter da skønt, du har et barn der sover godt.både nat og om dagen.

Jeg kender ikke hendes vægt. Hvis hun vejer ca 6 kilo skal du beregne hun skal have ca 1 liter MMe i døgnet plus minus ca 100ml.

Du skriver hun er glad og veltifreds når hun er vågen. leger på tæppe og leger med dig.

Derfor tror jeg helt sikkert hun får det mad hun skal have.

Hun har også gode vågne perioder specielt om eftermiddagen.
Det er de vågne perioder, der også¨er vigtige.

Jeg ser ingen grund til at lave om på hendes egen rytme,nyd hende og hinanden i rigt mål.

Der er meget forskel på børns søvnvaner, og I er heldige, hun er en god sover.

jeg har lige læst en amerikansk artikel om babyer og småbørns sovevaner. Genetikken fylder meget i.f.h.t børns sovevaner og mindre forældrenes evne til at skabe et godt sovemiljø.

Nogen børn har bare brug for at være i favn og holdt om for at kunne sove.

Derfor nyd at hun kan sove og hun gør det i mange timer.

Fortsat held og lykke med hende

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.