A-kasse og fagforening?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

315 visninger
6 svar
1 synes godt om
12. november 2013

EnSødMor

Hvad er forskellen på en A- kasse og en fagforening? ;-) 

jeg går på uddannelse lige nu, og har set det er gratis at blive medlem hos det faglige hus, men hvad får man ud af at være medlem under uddannelse?  

hvornår har man ret til dagpenge så?  

det er kun fagforeningen der er gratis, og ikke A kassen, men skal jeg vælge begge? ;-) 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2013

Kris89

EnSødMor skriver:

jeg går på uddannelse lige nu, og har set det er gratis at blive medlem hos det faglige hus, men hvad får man ud af at være medlem under uddannelse?  

det er kun fagforeningen der er gratis, og ikke A kassen, men skal jeg vælge begge? ;-) 

det er a-kassen der udbetaler dagpenge, hvis du er arbejdsløs.

en fagforening er den som hjælper dig. i forbindelse med en kontrakt, lønforhandling, hvis du er blevet opdagt uden grunnd... altså dem der kører en sag for dig og som kan give dig vejledning i forhold til hvad du har ret til...

de fleste fagforeninger kører med at man skal være medlem af a-kassen en måned inden man slutter på uddannelse (mener jeg), så har man ret til dagpenge

Anmeld

12. november 2013

CroQuis

Kris89 skriver:

det er a-kassen der udbetaler dagpenge, hvis du er arbejdsløs.

en fagforening er den som hjælper dig. i forbindelse med en kontrakt, lønforhandling, hvis du er blevet opdagt uden grunnd... altså dem der kører en sag for dig og som kan give dig vejledning i forhold til hvad du har ret til...

de fleste fagforeninger kører med at man skal være medlem af a-kassen en måned inden man slutter på uddannelse (mener jeg), så har man ret til dagpenge

1 måned??

Mener da bestemt at det er 1 år man skal have været medlem for at være berettiget til dagpenge  

Anmeld

12. november 2013

Kris89

CroQuis skriver:

1 måned??

Mener da bestemt at det er 1 år man skal have været medlem for at være berettiget til dagpenge  

det er det under normale omstændigheder..

men rigtig mange a.kasser kører med at sturende blot skal melde sig ind en måned inden de er færdige - tror faktisk 3F kører med 14 dage efter man er udlært, og så har man stadig ret til dagpenge..

simpelthen for at få kunder

er du i job er det et år ja.

Anmeld

12. november 2013

stjernehimmel

CroQuis skriver:

1 måned??

Nope ikke når du er igang med uddannelse.. hvis du melder dig ind senest 1 måned inden endt uddannelse vil du kunne modtage dagpenge... dog ikke fuld sats...

da jeg er over 30 og ikke har ret til efterløn skal jeg betale for min a-kasse.... men er du berette og betaler til efterløn og over 30 kan du få den gratis... er du under 30 og får alm su(57oo) kan du få den gratis

Anmeld

12. november 2013

Kris89

CroQuis skriver:

1 måned??

"Du får dagpenge fra 1. ledige dag, efter endt uddannelse, hvis du har været medlem mindst et år.
Dette gælder også, hvis du afbryder din uddannelse. Du skal dog have været medlem i et år og arbejdet mindst 1.924 timer.

Hvis du afbryder din uddannelse, skal a-kassen vurdere, om det er din skyld, at du er blevet arbejdsløs. Er det tilfældet, kan du først få dagpenge efter 3 uger.

Melder du dig ind i a-kassen, når din uddannelse er afsluttet, kan du først få dagpenge efter 1 måned." Fra 3Fs hjemmeside..

det var det sidste med en måned jeg kunne huske min fejl

Anmeld

12. november 2013

dola

EnSødMor skriver:

I aak kan du melde dig ind lige på dagen du er færdig, og så har du ret til dagpenge... Men prøv selv at tjekke det ud..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.