Kirsten og Kjeld er fremtidens navnehit

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.907 visninger
4 svar
0 synes godt om
25. juli 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Fra avisen.dk

For de fleste er Kjeld den nervøse antihelt fra Olsen Banden, men det kan meget vel blive navnet på mange danske drenge om få år

Kirsten og Kjeld er fremtidens navnehit

Lucas og Emma er de mest populære navne lige nu. Men inden længe bliver det helt andre navne, der kommer til at toppe listen hos Danmarks Statistik.

Vi kigger nemlig i høj grad i på vores bedsteforældres dåbsattester, når vi skal finde navne til vores små guldklumper. Det fortæller navneforsker på Københavns Universitet Rikke Olesen.

"Hvis vi går lidt frem i tiden, så bliver det navnene fra tiden omkring Anden Verdenskrig, der igen vil blive populære. Det kan være navne som Kirsten, Poul og Kjeld," siger hun til Nyhedsbureauet Newspaq.

Ifølge Rikke Olesen er det yderst sjældent, at navne forsvinder helt. Det er kun, hvis de leder tankerne hen på noget, som man helst vil glemme.

"Der er jo ikke ret mange børn, der bliver kaldte Adolf," konstaterer navneforskeren.

Mange forældre tror generelt, at de har fundet et helt unikt navn, når de endelig beslutter sig for, hvad der skal stå på dåbsattesten. Og det skal gerne være et, der betyder, at børnene ikke skal kaldes Christian K, Frederik E eller måske Sofie P.

"Mange tror de har fundet et enestående navn til deres børn. Så er det først når deres børn kommer i vuggestue, at de finder ud af, at mange andre måske har fået samme fikse idé," forklarer Rikke Olesen.

Hun pointerer, at en del lader sig inspirere af kendisser, store politikere eller roller fra film. Navneforskeren kender til forældre, der har dåbt deres børn Bilbo og Gandalf efter de to kendte figurer fra Ringenes Herrer.

Det er dog ikke navne, der vil komme i top-ti på Danmarks Statistisks top-50 liste over mest populære navne, spår Rikke Olesen.

Læs mere her

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2009

Betina88

Jeg har aldrig troet at de tre navne vil være et navnehit i fremtiden ..

Det er godt nok vildt ..

Anmeld

28. juli 2009

Lillefe

Hehe ej tak jeg tror ikke lige jeg ville bruge min mormor's og morfars navne... Edel og Egon... kunne lige se det for mig.. kom her lille egon.. LOL.. ikke noget ondt om mine bedsteforældre de var de bedste i verden.. men de var ikke lige heldige med navnene eller hvad med Henning? hed min farfar.. min far har altid gået op i den slags.. og han syntes det var da et godt navn? skulle jeg ikke have en som hed det.. syntes bare ikke lige jeg kan forstille mig at have en lille henning.. det er sikkert meget sødt til nogen men ikke mine børn..

Anmeld

28. juli 2009

Miamaja

YIKES!

Anmeld

28. juli 2009

Harfeletten

Min søn er opkaldt efter min farfar til fornavn, og min oldefar til mellemnavn :
Emil Sigurd Stryhn.
Skulle jeg få en dreng mere, kunne jeg godt finde på at opkalde ham efter min morfar : Carl.
MEN, får jeg dog en pige skal hun ikke opkaldes efter min mormor eller farmor som hedder Tove og Kamma
Derimod bliver det  måske min mormors mellemnavn der kommer til at gå videre der, men dog også som mellemnavn - Så måske en My Maria ?!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.