"At blive store søster"
Hej Rikke..
Jeg er gravid med mit andet barn og har termin til September..
Vi (min kæreste & jeg) har Laura som fylder 5 år til august, hun glæder sig meget til at blive storesøster..
Vi snakker tit om babyen inde i mors mave, om navne, hvad der skal ske når babyen kommer ud af maven osv..
Mit spørgsmål er hvordan vi takler (evt.) jalousi fra Laura, når babyen kommer.. ??
Hun har jo været vant til mor og fars fulde opmærksomhed og så kommer babyen som også kræver meget af vores opmærksomhed..
Jeg tror, hun har den opfattelse at hun kan lege med babyen med det samme, når den kommer ud af min mave, en slags ny legekammerat.. Vi har prøvet at forklare hende, at babyen kun sover og spiser de første par måneder..
Vh.
Pernille Hansen
Rikkes svar
Hej Pernille
Tillykke med de lykkelige omstændigheder.
Det er en stor ting at blive store søster. Det lyder som om i har gjort det i kan for at foreberede jeres datter på at blive storesøster. Men som det er med så mange ting her i livet kan vi ikke foreberede os på forskud.
Grunden til dette er at vi mennesker reagere så forskelligt og derfor ikke kan forudse hvad vi skal mv. Derfor er i nød til at vente og se hvordan hende reaktion bliver.
Du/ I er meget velkomne til at skrive såfrem der opstår nogle vanskeligheder.
Held og lykke
Hilsen Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld