"skift til ny institution"
Hej Rikke,
Jeg har en datter på 3 år. Hun er lige startet i ny institution pga vi er flyttet. Inden da, gik det fint med toiletbesøg og uden ble nu og da, men pludselig er hun blevet "angst" for det hele. Hun synes det er meget ulækkert at tisse i bleen, men vil overhovedet ikke sidde på potte eller toilet som før. Hun bliver meget ked af det, da hun har mange uheld pga hun spreder benene når hun tisser med bleen på. Det har nu resulteret i, at hun holder sig helt op til 14-16 timer uden tis eller andet. Det hæmmer hende meget specielt i børnehaven, når maven er helt fyldt med tis jo! Hun drikker meget, men kan ikke forstå hun kan holde sig så længe og at det jo ikke kan være sundt! Jeg har prøvet alt, snakket med hende om det, prøvet helt at ikke snakke om det, men synes ikke jeg har held med noget af det. Synes heller ikke jeg vil tvinge hende på toilet, har gjort det en gang, og hun blev MEGET ked af det!
Håber du kan hjælpe mig/hende. Det er virkelig et stort problem.
Venlig hilsen Stina
Rikkes svar
Hej Stina
Beklager det sene svar.
Mit råd til dig er at give hende så meget tid og tålmodighed som du overhoved kan. Det er vigtig at I, i denne fase ikke presser hende.
Det eneste i kan gøre i denne periode er at tale med hende om det og være forklarende. Ex. Når du ikke tisse, får du ondt i maven. osv.
Håber det snart går over.
Venligst Rikke Rahm
Eksam. Psykoterapeut Rikke Rahm tilbyder individuel-, par- og familieterapi/rådgivning samt Samtalegrupper og workshops for gravide par og samtalegruppe for voksne i sammenbragte familier.
Anmeld