Husmoder råd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

306 visninger
4 svar
0 synes godt om
10. november 2013

AlberteSophie

Hej alle sammen.

jeg har lige været ude og købe nyt JOHA undertøj, og som i nok ved er dette ikke helt billigt, MEN godt!

Alberte har haft dette sæt på en gang, der er kommet BANAN på. Ligeså snart jeg ser dette gnider jeg den ind i vel opvaskesæbe og ligger dette i blød natten over og så i vaskemaskinen. Hvilke jeg har gjort 2 gange nu, UDEN held!

har i et fif ?

evt også andre husmoder råd (:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. november 2013

Fuglemor

AlberteSophie skriver:

Hej alle sammen.

jeg har lige været ude og købe nyt JOHA undertøj, og som i nok ved er dette ikke helt billigt, MEN godt!

Alberte har haft dette sæt på en gang, der er kommet BANAN på. Ligeså snart jeg ser dette gnider jeg den ind i vel opvaskesæbe og ligger dette i blød natten over og så i vaskemaskinen. Hvilke jeg har gjort 2 gange nu, UDEN held!

har i et fif ?

Min erfaring er at banan ikke går af. Det er i hvert fald ikke lykkes mig

Anmeld

10. november 2013

CaWi

AlberteSophie skriver:

Hej alle sammen.

har i et fif ?

Når en plet først er vasket en gang, er den stort set ikke til at komme af med igen.
Jeg plejer altid at bruge motor rens på alle pletter og så vaske det bagefter. Jeg har endnu ikke oplevet en plet det ikke kunne tage

Anmeld

10. november 2013

Louise81

Jeg fik dette råd for noget tid siden, har dog ikke afårøvet det endnu:

De fleste typer frugtpletter forsvinder ved vask på 95 grader og med et vaskemiddel med blegemiddel.

Kan tøjet ikke tåle så høj temperatur, så brug følgende metode:

Kom lidt ufarvet opvaskemiddel på pletten, lad det virke i 5-6 timer, og vask herefter tøjet efter vaskeanvisningen.

Nogle frugter er svære at fjerne f.eks. fersken og banan. Her er det vigtigt at skylle stoffet så hurtigt som muligt og derefter at følge ovenstående anvisning.

Er der stadig en plet efter vask, kan man lægge tøjet i blød i en citronsyreopløsning (1 del citronsyre til 9 dele vand). Lad tøjet ligge et par timer, skyl og vask ved 40 grader.

Man kan også blege frugtpletter med oxalsyre, se anvisningen på pakken.

Anmeld

10. november 2013

Louise81

Louise81 skriver:

Jeg fik dette råd for noget tid siden, har dog ikke afårøvet det endnu:

De fleste typer frugtpletter forsvinder ved vask på 95 grader og med et vaskemiddel med blegemiddel.

Kan tøjet ikke tåle så høj temperatur, så brug følgende metode:

Kom lidt ufarvet opvaskemiddel på pletten, lad det virke i 5-6 timer, og vask herefter tøjet efter vaskeanvisningen.

Nogle frugter er svære at fjerne f.eks. fersken og banan. Her er det vigtigt at skylle stoffet så hurtigt som muligt og derefter at følge ovenstående anvisning.

Er der stadig en plet efter vask, kan man lægge tøjet i blød i en citronsyreopløsning (1 del citronsyre til 9 dele vand). Lad tøjet ligge et par timer, skyl og vask ved 40 grader.

Man kan også blege frugtpletter med oxalsyre, se anvisningen på pakken.

Dog er det også vigtigt at huske på, at uld ikke tåler helt samme "hårdføre" behandlinger som fx bomuld, også selvom det er behandlet til at kunne klare maskinvask. Det har heller ikke så godt af at ligge i blød, så måske bør du overveje om pletten er til at leve med, før end du risikerer at "ødelægge" uldtøjet :-)

Min kæreste lagde engang en uldbody i blød i vanish, bare en times tid, den var bestemt ikke blød og lækker efter den omgang, så den blev kasseret, og kæresten fik besked på aldrig at gøre det igen :-) 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.