Uansvarlig veninde

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

470 visninger
2 svar
0 synes godt om
7. november 2013

Anonym trådstarter

Er anonym af hensyn til min veninde.  Hendes navn ændre jeg lige til Lone, så jeg ikke behøver at omtale hende som veninden hele tiden.

Min veninde Lone på 20 år, fik en datter med hendes kæreste for omkring halvandet år siden. Kort efter hun fødte gik de hver til sit grundet en masse konflikter som opstod, efter de blev forældre.

Efter bruddet finder Lone sammen med en ny mand, og de bliver relativt hurtigt gravide. De havde været sammen i ca. 3 mdr, da hun stod med en positiv test. Lones nye kæreste havde et alkoholmisbrug, hvilket hun fortæller skal afsluttes såfremt de skulle beholde barnet, han kvitter alkoholen og de gennemførere graviditeten.

Det er nu ca. 2 mdr siden at Lone fødte deres barn, og nu står hun måske og er gravid igen. De har ikke brugt prævention og havde egentlig ikke et barn mere i tankerne.

Lone henvender sig til mig via. fb, hvortil hun spørger mig om hvad jeg ville gøre, og om en abort kunne være en ide? Og da situationen for mig ligger meget fjern, skrev jeg at det kunne jeg simpelthen ikke sætte mig ind i, og at jeg tror man skal være i lign. situation før, at man kan give et konkret svar. - Dertil skriver jeg også om der er styr på tingene? som f.eks. hvordan hendes boligsituation er? Hvordan økonomien ser ud? Om hun er klar til, at tage sig af tre børn? Og om det første barn overhovedet kan magte at der kommer en bror eller søster mere, kort sagt ALLE sådan nogle relevante spørgsmål. Hun virkede egentlig ikke til at have tænkt videre over det. Hvilket gjorde mig lidt nervøs.
Lone har en IQ der ligger lidt under gennemsnittet, og jeg tror det spiller en stor rolle i hele den her situation, da hun for mig virker meget ... "flyvsk" hvis man kan sige det sådan. Vi skriver lidt frem og tilbage, og Lone skriver, at hun regner med at teste om en uges tid. Jeg spørger hvornår hun skal have mens, men det ved hun ikke, da hun ikke holder styr på det.

Jeg syntes bare selv der er så meget, og for mig virker det som om, at hun ikke rigtig er klar over hvad det vil sige at sætte et barn i verden? Og må indrømme jeg ikke aner hvad jeg skal råde hende til. Jeg syntes jo hun går for hurtigt frem og har gjort det fra start. Er jeg helt galt på den og hvad ville I have gjort/sagt? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. november 2013

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Det er jo noget man ikke direkte kan rådgive om. Men jeg ville blive ved med at spørge ind til hendes livssituation for at sikre mig at hun får tænkt det hele igennem og ikke bare fejer det væk og håber på det bedste.
Ærligt ville jeg synes abort i en sådan situation ville være bedst (efterfulgt af indføring af spiral), men jeg kunne ikke finde på at råde nogen til det. Det må man selv afgøre.

Hvordan klarer hun moderrollen ellers? Det virker til at det første barn har haft et lidt turbulent start?

Anmeld

8. november 2013

Anonym trådstarter

mor:) skriver:

Det er jo noget man ikke direkte kan rådgive om. Men jeg ville blive ved med at spørge ind til hendes livssituation for at sikre mig at hun får tænkt det hele igennem og ikke bare fejer det væk og håber på det bedste.
Ærligt ville jeg synes abort i en sådan situation ville være bedst (efterfulgt af indføring af spiral), men jeg kunne ikke finde på at råde nogen til det. Det må man selv afgøre.

Hvordan klarer hun moderrollen ellers? Det virker til at det første barn har haft et lidt turbulent start?

Nej det er nemlig ikke noget, man sådan kan rådgive om, og syntes det er meget svært.

Min personlige mening er som din, at hun burde få en abort, og derefter få prævention. Men det kan jeg jo selvfølgelig ikke sige til hende, og det vil jeg heller ikke.

Jeg har gjort mig umage for at spørge ind til hendes livssituation, og prøvet at komme ind på alt jeg kunne komme i tanke om, som er relevant, i forhold til det at få barnet, hvis altså testen er positiv. Og hun siger det hele ser fint ud, men jeg kommer dog alligevel i tvivl, og tror godt hun kunne ende med at få et chok hvis hun altså får et barn mere.. 

Jeg vil mene at det første barn havde en meget turbulent start, og kommunen var også indenover på daværenede tidspunkt. Ikke sagt at hun gjorde det dårligt, men ja hun havde da lidt brug for hjælp, i den første måneder.. Jeg ved endnu ikke hvordan hun klare rollen som mor til to, da jeg ikke har set hende efter fødslen. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.