Stegte ris?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.613 visninger
10 svar
5 synes godt om
6. november 2013

StineC

Jeg tænkte på om der var nogen herinde der havde en lækker "opskrift" på stegte ris? Ved godt at det jo bare er kogte ris der er vendt på panden med grøntsager og krydderier, men putter i noget specifikt på som bare smager super lækkert?
Har aldrig prøvet at lave det før og vil gerne spare nogle penge denne måned så tænkte bare på at hive en rest kød (oksekød) op fra fryseren som kunne blandes med. Det er nogle skiver fra en culottesteg. Derudover har jeg broccoli, hvidløg, løg, allround krydderi og lidt champignon.. tror i det kunne gå hen og smage godt eller? Er lidt på bar bund

På forhånd tak

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2013

Kay

StineC skriver:

Jeg tænkte på om der var nogen herinde der havde en lækker "opskrift" på stegte ris? Ved godt at det jo bare er kogte ris der er vendt på panden med grøntsager og krydderier, men putter i noget specifikt på som bare smager super lækkert?
Har aldrig prøvet at lave det før og vil gerne spare nogle penge denne måned så tænkte bare på at hive en rest kød (oksekød) op fra fryseren som kunne blandes med. Det er nogle skiver fra en culottesteg. Derudover har jeg broccoli, hvidløg, løg, allround krydderi og lidt champignon.. tror i det kunne gå hen og smage godt eller? Er lidt på bar bund

På forhånd tak

Lidt sjovt jeg stod i går og overvejede at lave du opslag stort set magen til ;-)

Anmeld

6. november 2013

Kay

der må da være andre end mig og stine der spiser stægte ris en gang i mellem??  

Anmeld

6. november 2013

Lukas&Liam<3

StineC skriver:

På forhånd tak

Tror du skal bruge noget der giver lidt væske udover svampene. Men jeg ved det ikke, har aldrig prøvet at lave det

Anmeld

6. november 2013

LilleSmølf

Jeg plejer tit at lave stegte ris med rester-og-andre-gode-ting-fra-køleskabet/køkkenskabet Der er få ting, der ikke kan komme i.

Vil gerne anbefale at bruge en wok, eller i hvert fald nok olivenolie og tid til at røre godt rundt så de ikke brænder på, for det kan de hurtigt gøre.

Anmeld

6. november 2013

Kay

LilleSmølf skriver:

Jeg plejer tit at lave stegte ris med rester-og-andre-gode-ting-fra-køleskabet/køkkenskabet Der er få ting, der ikke kan komme i.

Vil gerne anbefale at bruge en wok, eller i hvert fald nok olivenolie og tid til at røre godt rundt så de ikke brænder på, for det kan de hurtigt gøre.

kan du sige sådan step by step hvordan du gør?? 

Anmeld

6. november 2013

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14
StineC skriver:

På forhånd tak

jeg har lavet det mange gange hvor jeg lige svitser de grøntsager jeg lige har, putter pølser eller restekød i og så selvfølgelig ris...

Jeg pisker så nogle æg med lidt salt, peber og en lille smule soya eller fiskeolie (alt efter kødet) og hælder det over inden jeg rører i det så det bliver "klumper" i stedet for én klump...

Jeg lærte opskriften af en veninde der er ½ koreansk... 

Anmeld

6. november 2013

LilleSmølf

Kay skriver:

kan du sige sådan step by step hvordan du gør?? 

Sagtens, men jeg laver mad a la "doven studerende" så følger ikke nogen specifik opskrift  Kan dog godt give dig en standard gennemgang.

1. Koger risene og tømmer dem for vand.

2. Varmer olivenolie op på pande.

3. Smider grøntsager og evt. kød på og steger indtil det lige har "fået farve". Hvis der er kød med steger jeg det først.

4. Blander ris i og steger videre på medium varme (høj hvis jeg har travlt men så skal der også røres!) indtil de har fået en stegt look. De bliver lidt mere brunlige i det, og jeg kan personligt godt lide at de bliver en smuuule knasende men det er jeg åbenbart den eneste, der kan

5. Blander evt. woksauce eller lign. i og giver det 2 minutter ekstra.

Og så serveres det gerne med hvidløgsflutes fordi vi er usunde herhjemme

Som sagt, ikke de store magiske evner her. Bruger al muligt grønsagsværk - men især champignoner, majs, revne gulerødder, ærter og broccoli er favoritter. Hvis du bruger frosne grøntsager så sørg for at det ikke steger i alt for meget vand da de så smager kogt i stedet.

Håber det kunne bruges til noget (:

Anmeld

6. november 2013

Weber

StineC skriver:

På forhånd tak

jeg ville "koge" risene ligesom til risotto . lidt væske af gangen og gerne en oksekød bullion for at give lidtdmag til risene . risen skal kun koges aldente , da de steges efter . de sidste 7-8 min ville jeg smide brocolli med i for de ikke er for hårde. for det ikke bliver for tørt ville jeg lave en karry pasta med løg, hvifløg, karry krydderurter sal, peber og olie og stege grøntsager, kød og ris i til sidst . 

Anmeld

6. november 2013

tarkoflen

Vi plejer at koge ekstra ris dagen før, så de er kolde, når de kommer på panden, for så kan man smuldre dem, så de ikke hænger sammen

Jeg starter med at stege hvidløg og ingefær i olie, så tilsætter jeg grøntsagerne, det kan være gulerødder, broccoli, porre, løg, peberfrugt, forårsløg, svampe, kål af en art eller hvad jeg ellers lige har i grøntsagsskuffen. så tager jeg grøntsagerne op, skruer ned for varmen og steger ris i olie med chili, gurkemeje og hvad jeg ellers lige har lyst til og når de er ved at blive varme, skubber jeg dem til den ene side, slår et par æg ud, i den tomme del af panden, og laver lidt scrambled eggs og rører lige så stille risene ind i ægge massen, så der ligesom ligger klumper af æg mellem risene.
Til sidst tilsætter jeg grøntsager og evt kød, vi bruger tit et rest kylling, fra vi har kogt suppe, og så er der stegte ris. Nogle gange putter jeg sesamolie i andre gange soya og nogle gange begge dele, det er alt efter hvad jeg lige har lyst til

Håber det kunne bruges

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.